Cüneyt Ülsever: Kadirizm Komser Şekspir'e yenilmeye mahkûmdur






Cüneyt ÜLSEVER
Haberin Devamı

BAZEN sanatçıları kıskanmadan edemiyorum. Onlar benim sayfalar harcayarak anlatmaya çalıştıklarımı, bir kitaba sığdıramadıklarımı, iki küçük çizgi ile veya nasıl geçtiği belli olmayan iki saat içinde daha berrak, daha anlaşılır, daha kalıcı bir şekilde anlatabiliyorlar.

Salih Memecan hemen her gün öykündüğüm bir insan. O bir makalenin içine sığmayanları bir karikatür karesine sığdırdığı gibi yer bile artıyor.

Bir avuç tebessüm de insanın yanına kár kalıyor.

* * *

Geçenlerde seyrettiğim bir film de bende aynı duyguları yarattı. Bir film benim yıllardır anlatmaya çalıştıklarımı iki saate sığdırmış, üstelik bol kahkaha yanıma kár kalmıştı.

* * *

Baştan belirteyim bu yazı katiyen bir film eleştirisi değildir, olsa olsa kıskanç bir köşe yazarının itiraflarıdır.

* * *

Liberal dünya anlayışının devlet dediğimiz aygıtın hangi yönlerine ve neden karşı çıktığını hem gülerek, hem eğlenerek algılamak için Sinan Çetin'in ‘‘Komser Şekspir’’ adlı filmini mutlaka ama mutlaka izleyiniz.

Bu konuda üç-beş kitap okumak yerine rahat bir koltuğa iki saat yerleşin, hem gülün; hem eğlenin, bazen gözünüz dolsun; bazı sahnelerde filmin sinematografik eksiklerine gözünüz takılsın, ama illa ki bu film size ‘‘21. yüzyılda devlet aygıtı neden büyük sarsıntılar geçiriyor?’’ sorusuna çok özlü cevaplar verecektir.

* * *

Bence filmin adı ‘‘Kadirizm Komser Şekspir'e Karşı’’ olmalı idi.

Film Komser Şekspir'in mutlak galibiyeti ile biten bir mücadele filmi!

* * *

Kadir İnanır'ın şahsında Kadirizm olarak isimlendirilen duygusuz, anlayışsız, sert görünümlü erkek tipolojisi; bizzat Kadir İnanır'ın canlandırdığı rolle yıkılıyor!

Maço Komser Kadir'in değişiminin anlatıldığı filmde; Kadir İnanır müthiş bir performans ile kendi adı etrafında oluşan bir mitosu yerle bir ediyor.

Bunu yaparken yüklendiği cesaret ve gösterdiği gayret için kendisini tebrik ederim.

* * *

Komser Şekspir; devlet aygıtı, onun etrafında oluşan resmi ideoloji, resmi ideolojinin dayatması ile oluşan aile yapısı ve tek tip insan tipolojisini suratlara sadece gülücükler yerleştirerek yıkarken; maço Komser Kadir yavaş ve özlü bir metamorfoz yaşayarak Komser Şekspir'e dönüşüyor.

Kendisine biçilen maço rolünü oynamaktan bıkan Komser, başta kendisinin de yadırgadığı bir süreçte insan olduğunun farkına varıyor.

Aslına rücu ediyor!

Kızının son arzusunu yerine getirmek için kariyerini yakıyor; pekálá tinercilerin, esrar satıcılarının da birer insan olduğunun farkına varıyor; bir fahişeye áşık oluyor.

* * *

Sinan Çetin'in Komser Şekspir'i insanlara Türkiye'de nasıl kalıp hayatlar hazırlandığını; özünde bizlere bahşedilen kıymetli bir hayatı, dayatılan bu kalıba uydurmak gayreti ile nasıl harcadığımızı; kalıba uyma gayretleri içinde içimizdeki insan suyunu nasıl heba ettiğimizi; neler uğruna birey olmaktan vazgeçip, birer mekanik Maço haline geldiğimizi suratlarda birer gülücük ve akıllarda epey soru bırakarak anlatıyor.

Yazarın Tüm Yazıları