Paylaş
Geçtiğimiz günlerde özellikle Gıda Çarşısı bölümünün dev bir alışveriş merkezine dönüştürülmesi için bazı fikirler ortaya atıldı.
İzmir’in gıda ve inşaat malzemelerinde önemli ticaret merkezi olma özelliğini taşıyan bu iki çarşıya ulaşım, maalesef ilkel yollardan yapılıyor.
Çevre yolları ile İzmir’e gelen kamyonların, kuzey aksından çarşıya girebilmesi için öncelikle bir benzin istasyonunun içinden geçmesi, arkasından da kervanlardan kalma dar bir köprüyü aşıp ulaşması lazım.
Çarşının güney ucundaki girişin kamyonlar tarafından kullanılması ise neredeyse imkansız. Zira şehrin içinden geçip daha sonra iki önemli hastanenin yanından uzanarak, bu çarşıya girmek hem zor, hem de zahmetli...
Keşmekeşlik diz boyu
Diyelim ki, girdik. Karşımıza çıkan manzara ise tam bir keşmekeşlik. Düzensiz ve nerede ise çarpık denecek kadar başıboş bir yapılanma içinde işhanları, dev toptancı mağazaları ve bunların önlerine yığılmış koli koli, sepet sepet, palet palet ürünler...
Aralara serpilmiş bankalar, küçüklü büyüklü kulübe cinsi kaldırımı veya yolu işgal etmiş köfteciler ile sandviç büfeleri.
Gelişigüzel park etmiş araçlar. Bu imkansızlıklar içinde mal indirmek için bile yeri olmadığı için kolilerden yapılmış ‘park yapmayınız tabelaları’ ile yer ayırmaya çalışan esnaf... Kontrol ve düzenleme ise yok denecek noktada...
Alışverişe gelen sıradan vatandaşların yürüyebilmesi nerede ise imkansız. Az gelişmiş kasabalarda bile zor görülebilecek bir kaos ve keşmekeşlik...
İzmir için çok önemli olan bu merkezi farklı boyutlara taşımak istiyorsak, öncelikle ulaşım konusunda çok ciddi düzeltmeler yapılması gerekmekte.
Ulaşımda çözüm şart
Metro-İZBAN ve otobüs ulaşımının kısmen de olsa sağlandığı çarşılarda öncelikle yaya ve araç ulaşımını düzenlenmesi gerekiyor. Araç trafiği için çözüm yakından geçen iki ana arterden merkeze yapılacak yeni yollarla sağlanabilinir.
Yayalar için öncelikle Halkapınar ve Hilal istasyonlarından çarşıya ulaşımı kolaylaştırıcı çözümler üretilmesi gerekir. İZBAN kapsamında yeniden düzenlenecek Hilal istasyonunun planlamasında çarşıya ulaşım da düşünülmeli.
Bu yatırımların ucuz olmadığını ve İzmir Büyükşehir Belediyesi bütçesini zorlayacağını da biliyorum. Fakat İzmir’in ortasında yolu olmayan bir ‘Mega’ çarşının olması büyük ayıp.
Herşey planlama ile başlaması gerektiğini bilmemize rağmen, maalesef işi bitirdikten sonra planlamaya çalışıyoruz.
Paylaş