Paylaş
Ralph Lauren, başı omuzlarından geniş görünen modeli yüzünden (fotoğrafla bilgisayarda oynanmıştı) zor zamanlar geçiriyordu, Amerikan Glamour Dergisi eylül sayısında yer alan karnı sarkmış model sayesinde satış rekorları kırıyordu. Brigitte de, yeni yıldan itibaren kadınlara yalnış imajlar sunan profesyonel modelleri kullanmayacağını açıkladı.
İlk itiraz ünlü Alman modacı Karl Lagerfeld’den geldi. Adeta küplere binmişti, sıfır beden mankenlere duyulan tepkinin, şişman kadınların oyunu olduğunu söylüyordu. Ona göre, hiç kimse incecik bir kadın dururken şişman olana bakmazdı. Aslında tam olarak şöyle dedi: “Bunlar, kucaklarında cips poşetiyle televizyon karşısında oturan ve ekranda gördükleri ince mankenlerin çirkin olduğunu iddia eden şişko mumyalar. Moda dünyası rüyalar ve illüzyondan ibarettir, kimse yuvarlak kadınlar görmek istemez.” Brigitte’nin, kilolarını unutmak isteyen şişkoların etkisi altında kaldığını düşünüyordu. Karar, absürddü.
Ama Brigitte 2 Ocak itibariyle kararını gerçekten de uygulamaya koydu. Derginin yayın yönetmeni Andreas Lebert, yıllardır bir deri bir kemik kadınları photoshop yardımıyla şişmanlatmaktan sıkmıştı, artık profesyonel model kullanmayacaktı.
Buna karşılık mankensiz ilk sayının kapak konusu diyetti ve sıradan kadınlar da pek öyle sokaktakiler kadar etli butlu değildi. Dergi kendini şöyle savundu: Sokaktaki kadının dergisi olacağımızı söyledik, sadece şişman kadınların dergisi değil.
Brigitte’nin sloganı “Ohne Model” (Mankensiz). İlk sayının üzerinden bir aydan uzun zaman geçti. Genel Yayın Yönetmeni Andreas Lebert’e, işlerin nasıl gittiğini sormanın zamanıydı.
* Her şey nasıl başladı? Neden profesyonel modellerden vazgeçtiniz?
- Doğal bir gelişimdi. Yıllar içerisinde, moda da kadınlar da değişti. Bugün trendleri sadece tasarımcılar değil, her gün yeni stiller, görünümler yaratan sokaktaki kadınlar da belirliyor. Onlara, neye benzemeleri gerektiği konusunda geleneksel model görüntüsü sunmak gereksiz bir hal aldı. Brigitte, bu yeni inisiyatif ile modern kadının yeni keşfettiği özgüveni takip ediyor ve destekliyor. Kadınlar artık dergi sayfalarında değiştirilebilir, kimliksiz modeller görmek istemiyor. Gerçek kadınları görmek istiyorlar. Son birkaç yıldır, amatör modellerle çalışarak zaten bu yönde yol alıyorduk. Deneyimlerimiz, yüzde 100 amatörlerle çalışmak konusunda bize güven verdi.
* Neden bu kararı şimdi, 2010 yılında verdiniz? - Moda dünyasında modellerin gittikçe incelmesiyle ilgili rahatsızlıklar var bir süredir. Tasarımcılar, numunelerini sıfır beden üretiyor. Bu durum artık standart hale gelmiş. Biz bu eğilimle mücadele etmeye çalışıyoruz.
* Şu ana kadar okuyucudan ve sektörden gelen tepkiler nasıl?
- Başta, aldığımız reaksiyonların yoğunluğu nedeniyle şaşkına döndük. Bolca cesaret verici, birkaç eleştirel geri dönüş aldık. Ama en önemlisi, okuyucularımız kararımızı onayladı. Ulusal ve uluslararası basının ilgisi de büyüktü. Elbette bir de birkaç tasarımcıdan, Karl Lagerfeld’inki gibi olumsuz beyanlar geldi. Ama genel olarak moda endüstrisinin tepkisi gerçekten olumlu. Model ajanslarından insanlar bile bizi tebrik etti. Kendi işleri için kötü olsa bile fikrin muhteşem olduğunu söylediler. Elbette başaramayacağımızı, uzun süre devam edemeyeceğimizi düşünenler de var. Ama devam edeceğiz.
* Moda markalarının tepkisi genelde olumlu diyorsunuz. Brigitte her sayıda moda çekimleri yapıyor. Bu markalar, ürünlerinin görece kilolu, belki karnı sarkmış, yüzü kırışmış kadınların üzerinde görünmesinden hoşnut mu?
- Berlinli tasarımcı Michael Michalsky, bize şöyle dedi: “Elbette kendime model seçerken mükemmel ölçülere sahip bir kız bulduğumda, tasarımlarımın içinde ne kadar güzel görünür diye düşünüp mutlu oluyorum. Ama açık olan bir şey var; önden kaburgalar, arkadan omurga derinin dışına fırlayacakmış gibi duruyorsa, bu kızın bir sorunu olduğunu anlıyorum ve onu podyuma çıkarmıyorum”.
* Peki ya ilan verenler? Onlar “daha az mükemmel” kadınların bulunduğu sayfalara ilan vermekten memnun mu?
- Durumlarından memnun görünüyorlar. En tepedeki lüks tüketim markalarından bile iyi tepkiler geldi. Parlak moda dergisi görüntüsünün yavaş yavaş gözden düşeceğini söylediler. Bazı tasarımcılar ve moda markaları numunelerini sıfır bedenden daha büyük üretmeye başladı bile.
* Satışlarda bir değişiklik?
- İlk sayı (2 Ocak 2010) 790 bin basıldı, 396 bin satıldı. Geçen yılın aynı sayısına göre yüzde 7’lik bir artış var. Son birkaç yıldır tüm basılı yayınların tirajı düşme eğiliminde olduğundan bu bizi sevindirdi.
HER GÜN 150 KADIN BAŞVURUYOR
* 2 Ocak’tan bu yana kaç kadın size modellik yapmak için başvurdu?
- Sadece ilk üç ayda 25 binden fazla kadın, brigitte.de’ye kaydoldu ve fotoğraf çekimi için başvurdu. Her gün yaklaşık 150 yeni başvuru alıyoruz.
* Seçim konusunda yaş, beden gibi kriterleriniz var mı?
- Sadece bir kriterimiz var; başvuran kişinin profesyonel modellik yapmıyor olması ve bir model ajansıyla sözleşmesinin bulunmaması.
* Brigitte’de değişen sadece modeller mi? Yayın politikanızda da benzer bir değişikliğe gittiniz mi?
- Derdimiz, Almanya’nın lider kadın dergisi Brigitte’de profesyonel modeller yerine “sıradan” kadınları yıldız yapmak. Bu kadınlar hayatın her alanından geliyor; aralarında öğrenciler, öğretmenler, satış görevlileri var. Okuyucunun özdeşleşebileceği “gerçek” kadınlar hepsi. Bu da bizi benzersiz kılıyor. Modellerden vazgeçmemiz, Brigitte’nin yaklaşımına tam oturuyor.
Paylaş