1984 (BEŞ ÜZERİNDEN BEŞ)
Nilüfer Belediyesi Kent Tiyatrosu
◊ Yazan: George Orwell
◊ Yöneten: Murat Daltaban
◊ Oyuncular: Adem Mülâzim, Ayşe Gülerman Kum/Gizem Güçlü, Barış Ayas, Batuhan Pamukçu, Gökhan Kum, Mert Tiryaki, Oğuzhan Ayaz, Pınar Hande Ağaoğlu, Cihat Temel.
◊ Video oyuncuları: Murat Daltaban, Halil Küreş, İbrahim Ersoylu, Mesut Özsoy.
◊ Süre: 90 dakika
TEK KULLANIMLIK HİKÂYE KUMBARACI50 (BEŞ ÜZERİNDEN ÜÇ BUÇUK YILDIZ)
◊ Yazan: Volkan Çıkıntıoğlu
◊ Yöneten: Gülhan Kadim
◊ Oyuncular: İsmail Sağır, Meriç Rakalar, Murat Kapu.
◊ Süre: 60 dakika
◊ Ne zaman, nerede: 6 Mayıs Cumartesi 20.30’da Kumbaracı50’de.
◊ Bilet fiyatları: 100 ve 150 lira
Bahsetmeye çalışacağım oyunu izlerken aklımdan geçirip not etmişim şu cümleyi: “Kendi kendini büyütüyor bu çocuk.”
Uğur Kanbay’ın yazıp, yönetip oynadığı
(Bu üç işin birden üstlenildiği durumlarda şöyle bir dururum genelde...) tek kişilik
oyun ‘REM’i bir cümleyle özetlesem de
bunu derdim herhalde: Kendi kendini büyüten bir çocuğun -kelime tekrarı olma pahasına- büyüme öyküsü.
Tek kişilik oyunlara, hele ki yeni bir metinse, artık belli bir çıtanın altına düşmemeleri beklentisiyle gidiyorum epeydir. ‘REM’e doğru yürürken evvelden gördüğüm iki oyunundan ötürü (‘Eylül’ ve ‘Kırlangıç’) oyunculuk gücünden hiç şüphem olmayan Uğur Kanbay’ı izleyeceğim için asıl merakımı metne (daha doğrusu hikâyeye) yöneltmiştim. Birbirini andıran kadınlık ve erkeklik halleri anlatılarına, zayıf tasarımlı tek kişilik oyunlara bir yenisi daha eklenmese iyi olurdu...
Bir terennüm Orchestra Theatre (BEŞ ÜZERİNDEN DÖRT YILDIZ)
◊ Yazan: Firuze Engin
◊ Yöneten: Gülhan Kadim
◊ Oyuncular: İpek Türktan, Tolga İskit
◊ Süre: 70 dakika
◊ Ne zaman, nerede: 24 Nisan Pazartesi 20.30’da Alan Kadıköy’de, 26 Nisan Çarşamba 20.30’da ENKA Oditoryumu’nda.
◊ Bilet fiyatları: 120 ve 180 lira
‘BÜTÜN KADINLARIN KAFASI KARIŞIKTIR’ (BEŞ ÜZERİNDEN ÜÇ BUÇUK YILDIZ)
AYSA PRODÜKSİYON
◊ Yazan: Ece Temelkuran, Selen Uçer (uyarlayan).
◊ Yöneten: Orçun Ucal
Yakın zamanda Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan, Sula Bozis imzalı ‘İstanbullu Rumlar’ı bu şehrin, hele ki bir zamanların Pera’sının, şimdinin Beyoğlu’sunun küçücük bir köşesine olsun heyecan duyan herkesin karıştırmasını dilerim. Araştırmacı yazar Sula Hanım’ın son çalışması bizi bu şehrin ve semtin sokaklarında 1700’lerden bugüne soluk soluğa bir yürüyüşe çıkarıyor. Çok sayıda seyahatnameden, anı kitaplarından ve sözlü tarih çalışmalarından hareketle yazılan kitabı okurken; vaktiyle konuşulan dillerin çokluğuyla ‘Babil Kulesi’ni andıran, tiyatrolarından ‘kafeşantanlarına’ dolu dolu bir kültür-sanat ve sosyal yaşamının hâkim olduğu, bir zamanların kozmopolit Pera’sı pek çok satırda gözümün önünde canlandı.
Çok kültürlü zamanlar
Yazıya bir kitabı anarak girmeme vesile olan, seyircisini ‘bir zamanların’ İstanbul’una, Tatavla’ya (Kurtuluş) götüren ‘Tatavlada Son Dans’. Şaban Ol’un ‘Eleni ve Gül’ oyunundan hareketle Sumru Yavrucuk tarafından uyarlanan, Berfin Zenderlioğlu’nun yönetiminde sahnelenen ‘Tatavlada Son Dans’, tıpkı bahsettiğim kitap gibi bizi İstanbul’un çokkültürlü, kozmopolit zamanlarına götürüyor. Ve yazarın sunuşta dediği gibi “Günümüzde İstanbul’un Rum nüfusunun sözün bittiği yerde, ‘baki kalan gökkubbede hoş bir sada’ olmaya namzet” olduğunu anımsatıyor.
KIRLANGIÇ (BEŞ ÜZERİNDEN DÖRT YILDIZ)
OYUN ATÖLYESİ
◊ Yazan: Guillem Clua
◊ Yöneten: Birkan Uz
◊ Oyuncular: Selen Öztürk, Uğur Kanbay
◊ Ne zaman, nerede: Bu akşam ve 7 Nisan Cuma 20.30’da Oyun Atölyesi’nde.
◊
EKONOMİST, FİLOZOF, DEVRİMCİ...
‘BEN ROSA LUXEMBURG’ ATEŞ TİYATROSU
Sınıf eşitliği ve kadın mücadelesi tarihinin en ilham verici, en direnişçi isimlerinden biriydi Rosa Luxemburg. Polonyalı Marksist ekonomist, filozof, devrimci, savaş karşıtı Luxemburg, katledilmesinden hemen önce Marksist harekete dair kaleme aldığı yazıyı, sosyalist mücadelenin kült ifadelerinden biri haline gelecek olan “Hemen yarın devrim… Vardım, varım, var olacağım” sözleriyle bitirmişti. Bu güçlü devrimci figürün çocukluğu, gençliği, aşkları, arkadaşlıkları ve eril politik arenada var olma öyküsü Jülide Kural’ın tek kişilik performansıyla sahnede.
22 Mart Çarşamba, 20.30’da Baba Sahne’de (İstanbul).
Hiçlik yolunda
NEYZEN TEVFİK ‘HİÇ’/BKM