Paylaş
Aşağı Dudulu Ümraniye Çayırönü İlköğretim Okulu’nda kaynaştırma eğitimi öğrencisi bu tatlı kız. Bu yıl ikinci sınıfta. Ama ne okuyabiliyor, ne de yazabiliyor. Babası inşaat işçisi, annesi ise kendi halinde bir ev hanımı. Bir ablası var, aynı okulun 4.sınıfında öğrenim görüyor. Gamze’ye, önce zihinsel olarak %70 oranında engelli olduğuna dair rapor verilmiş. Bu rapor; bu yıl, %50 oranında “hafif düzeyde zihinsel engelli” olarak yenilenmiş ve kaynaştırma eğitimi alması uygun görülmüş.
Çoğunuzun bildiği gibi, kaynaştırma yoluyla eğitimin amacı; özel eğitime ihtiyacı olan bireylere destek eğitim hizmetleri de verilerek yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı ortamda eğitimlerini sürdürmelerini sağlamak. Bu uygulamalar kapsamında özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, kaynaştırma yoluyla eğitimlerini yetersizliği olmayan akranları ile birlikte aynı sınıfta tam zamanlı sürdürebilecekleri gibi özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak da sürdürebiliyorlar. Yarı zamanlı kaynaştırma, öğrencilerin bazı dersleri yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta almaları ya da ders dışı etkinliklere birlikte katılmaları yoluyla uygulanıyor.
5378 sayılı, “Özürlüler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un 15. Maddesi’nde; “Hiçbir gerekçeyle özürlülerin eğitim alması engellenemez. Özürlü çocuklara, gençlere ve yetişkinlere, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, bütünleştirilmiş ortamlarda ve özürlü olmayanlarla eşit eğitim imkânı sağlanır.” denilmekte. Ama, annesinin anlattığına göre, bazı veliler Gamze’ye bu olanağın tanınmasından rahatsız. İşi, Gamze’nin ablasını ölümle tehdit etmeye kadar vardırmışlar. Gamze’nin annesi eğitimli biri değil. Kızının haklarının neler olduğunu bilmiyor. Ama neyi bilmediğini çok iyi biliyor. Kızı için en iyiyi yapabilmek için çabalayıp duruyor.
İlköğretim ve Eğitim Kanunu’nun 50 Maddesi, “Birleştirilmiş sınıflar da dahil olmak üzere bir öğretmene düşen öğrenci sayısı 40’dan fazla olamaz.” diyor. Öğrendiğime göre, Gamze’nin sınıfı 45 kişi. Öğretmen, 45 kişilik bir sınıfta özel ilgi gerektiren bir çocuğa ne kadar vakit ayırabilir? Ayrıca, acaba o öğretmen böyle bir çocuğu eğitmek için gerekli öğrenimi aldı mı?
Ülkemizde, çoğu konuda alınan kararlar gerekli alt yapı çalışmaları tamamlanmaksızın uygulamaya konuluyor. Bu yüzden, iyiye doğru bir adım olarak alınmış bir karar arzulanan sonuca götürmüyor bizi. Kaynaştırma eğitimi tüm gelişmiş dünya ülkelerinde uygulanıyor. Ama sınıflar en fazla 20 kişi o ülkelerde. Veliler ise kendi çocuklarıymış gibi kucak açıyorlar çocuklarının engelli arkadaşlarına. Sanırım biz de bunu başardığımızda “gelişmiş bir dünya ülkesi” olarak adlandırabiliriz ülkemizi.
Engellerimizi hissettirmeyecek, engelsiz bir yaşam dileği ile...
Paylaş