Paylaş
Bugün 3 Aralık Dünya Engelliler Günü! Engelli bireylerin yaşadıkları ayrımcılıklara dikkat çekme günü. Yani çoğu kişinin yanlış bildiği gibi, kutlanacak bir gün değil bu, üzerinde düşünülmesi gereken bir gün…
Türkiye’de 0–19 yaş aralığındaki engelli nüfusunun eğitim sistemi içerisinde yer alan engelli öğrencilere oranlanması ile bulunan sonuç, engelli çocuk ve gençlerin % 90’a yakınının çeşitli sebeplerden dolayı okula gidemediğini gösteriyor. Oysaki eğitim hakkı tüm bireylerin sahip olduğu, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerle garanti altına alınmış temel bir hak.
İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi (1948), Birleşmiş Milletler (BM) Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989), BM İstanbul Sosyal Şartı (1961; 1996) BM Avrupa Sosyal Şartı (1961; 1996) ve BM Engelli Haklarına İlişkin Sözleşme (2006) ile tüm çocukların eğitim haklarının cinsiyet, din, dil ve ırk ayrımı yapılmaksızın güvence altına alınması gerekliliği ortaya konulmuş bulunuyor. Ancak mevcut yasal düzenlemelere karşın 18 yaş altı engelli çocukların eğitim haklarından tam anlamıyla yararlanamadıkları ve kaliteli eğitime erişimde problem yaşadıkları da biliniyor.
Engelli çocukların eğitim hakkından yararlanma ihtiyaçlarından yola çıkan Tohum Otizm Vakfı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (SEÇBİR) işbirliği ile “Eğitimde Engelli Hakları: Okulda Birlikte, Hayatta Birlikte” Projesi’ni hayata geçirmiş bulunuyor. Sabancı Vakfı tarafından da desteklenen bu Proje ile
hedefleniyor.
Aslında engelli bireylerin haklarının garanti altına alınması için gerekli mevzuat altyapısı Türkiye’de de oluşturulmuş bulunuyor. Buna rağmen, engelli bireylerin toplum yaşamına etkin düzeyde katılımının sağlanmasına yönelik olarak yapılan çalışmalar ve uygulamalar istenen düzeye gelememiş durumda. Milli Eğitim Bakanlığı’nca yayımlanan 2017–2018 yılı eğitim istatistiklerine göre eğitime dâhil olan engelli sayısı 335 bin’ e bile ulaşmıyor.
Demem o ki, engelli bireyler uluslararası ve ulusal mevzuatta içeriliyor olsalar da, eğitime katılımda pek çok sorunla karşılaşmaktalar. Öğretmenlerin bilgi ve becerilerindeki eksiklikler, velilerin olumsuz tutumları, engelli öğrencilere uygun fiziki eğitim ve öğrenme ortamının olmaması gibi sorunların yanı sıra, normal gelişim gösteren çocukların engelli akranlarına yönelik tutum ve davranışları engelli çocukları eğitimden uzaklaştırmakta.
Sabancı Vakfı’nın desteği ile Tohum Otizm Vakfı ve SEÇBİR tarafından yürütülen “Eğitimde Engelli Hakları: Okulda Birlikte, Hayatta Birlikte” Projesi eğitim hakkından eşit bir şekilde yararlanamayan engelli çocuklara umut oluyor.
Sabancı Vakfı, Tohum Otizm Vakfı ve SEÇBİR herkesi 3 Aralık Dünya Engelliler Günü’nde (bugün) #BenNedenYokum etiketi ile paylaşımlarda bulunarak engelli çocukların eğitim hakkından eşit bir şekilde yararlanabilmeleri için destek olmaya çağırıyor.
Haydi, gelin hep birlikte cevap verelim bu çağrıya…
Engellerimizi hissettirmeyecek engelsiz bir yaşam dileği ile…
Paylaş