Paylaş
Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı, Türkiye’de Cerebral Palsy (CP) konusunda en geniş hizmet yelpazesine sahip olan ilk ve tek kuruluş. 1972 yılından beri şeffaf ve hesap verebilir prensiplerle hizmet veren Vakıf, bilinirliğini artırmak ve çocuklara daha çok destek sağlayabilmek için, 2018 yılı Eylül ayından beri “Cerebral Palsy Türkiye” markasıyla devam ediyor yoluna.
Cerebral Palsy Türkiye tarafından koordine edilen “Ben Varsam Okulum Bir” Projesi, Avrupa Birliği tarafından finanse edilen Sivil Toplum Diyaloğu 5. Hibe Programı kapsamında destekleniyor. Proje; İngiltere’den Praxis Europe ve Hırvatistan’dan Inclusion Support Center IDEM ortaklığında, Türkiye’den İstanbul Valiliği iştiraki ile yürütülüyor.
Proje ile Türkiye’de Kaynaştırma / Bütünleştirme uygulamalarının kalitesinin artırılması ve bu alanda Türkiye’de ve AB’de faaliyet gösteren STK’ lar arasındaki iş birliğinin ve diyaloğun zenginleşmesinin sağlanması hedefleniyor. Amaç; Türkiye'de kaynaştırma öğrencilerinin erken okul terk oranlarının düşürülmesi için sistemin tüm paydaşları arasında etkili diyalog kurulması ve bu paydaşların kapasitelerinin geliştirilmesi. Projenin hedef kitlesi örgün eğitim kurumlarında görev yapan rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğretmenleri, branş öğretmenleri, idareciler ve konu ile ilgili çalışmalar yapan STK’ lar.
Ben Varsam Okulum Bütün Projesi ile, Türkiye’de kaynaştırma öğrencilerinin erken okul terk oranlarının düşürülmesi hedefi doğrultusunda; süreçteki tüm paydaşların kapasitelerinin geliştirilerek öğrencilerin ve ailelerin zorlandıkları noktalarda gerekli destekleri alabilmeleri için başarılı bir şekilde yürütülen diyalog mekanizmaları geliştirilmesi destekleniyor.
Projenin hedefi ve amacı doğrultusunda dört alanda faaliyet tasarlanmış durumda:
Türkiye Araştırma Raporu: Türkiye’de kaynaştırma öğrencileri arasında erken okul terkinin sebeplerinin keşfedileceği bir araştırma raporunun hazırlanması
Öğretmen Kapasite Geliştirme: Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik öğretmenlerinin kapasitelerinin geliştirilmesi için bir eğitim tasarlanması, bu öğretmenlerle iyi uygulamaların incelenmesi için İngiltere’ye bir çalışma ziyareti düzenlenmesi ve öğretmenlere süreç esnasında okullarında kaynaştırma öğrencileriyle daha sağlıklı ve yapılandırılmış diyalog kurmaları için danışmanlık yapılması
STK Kapasite Geliştirme: Bu alanda faaliyet gösteren STK’ ların aileleri ve farklı gelişim gösteren bireyleri destekleyebilmeleri için bir eğitim tasarlanması, bu STK’larla iyi uygulamaların incelenmesi için Hırvatistan’a bir çalışma ziyareti düzenlenmesi; ayrıca STK’lara kampanya yönetim eğitimleri verilmesi
Farkındalık Arttırma: Kaynaştırma / Bütünleştirme uygulamaları konusunda ulusal boyutta ve yerelde uygulanacak bir kampanya yürütülmesi; süreç esnasında öğretmenlere yönelik farkındalık geliştirme etkinlikleri düzenlenmesi
Özel gereksinimli öğrencilerin en az kısıtlayıcı eğitim ortamına, yani eğitim gereksinimlerinin en üst düzeyde karşılanacağı ve akranlarıyla en fazla bir arada olacakları bir eğitim ortamına yerleştirilmeleri gerekiyor. Tüm özel gereksinimli öğrencilerin özellikleri dikkate alındığında, çoğu özel gereksinimli öğrenci için en az kısıtlayıcı eğitim ortamının “kaynaştırma” olduğu ortaya çıkıyor. Bu nedenle okullarda kaynaştırma uygulamaları yaygınlaştırılmaya çalışılıyor.
Ülkemizde son yıllarda kaynaştırma öğrencisi sayıları artmış durumda. Bu yüzden Millî Eğitim Bakanlığı’nca kaynaştırma modelinin yaygınlaşması için çaba gösteriliyor. Ancak kaynaştırma öğrencilerinin eğitim sürekliliği istenildiği gibi sağlanamıyor. İlköğretimden ortaöğretime geçişte kaynaştırma öğrencisi sayılarında keskin bir düşüş olduğu görülüyor.
Konu ile ilgili olarak yapılacak araştırmanın temel amacı, bu keskin düşüşün sebeplerini ortaya çıkararak bu sürece dair bir projeksiyon oluşturulması. Bu sayede ortaöğretimde kaynaştırma uygulamalarının, paydaşların da katkısıyla, tartışmaya açılması ve konu ile ilgili farkındalığın arttırılması hedefleniyor.
Engellerimizi hissettirmeyecek engelsiz bir yaşam dileği ile…
Paylaş