Google’ı pek çok şeyle suçlayan oldu. Gazeteciler, Çin’in fikir özgürlüğünü kısıtlayıcı uygulamalarına ortak oluyor diye suçladılar, filmciler korsanlığı teşvik ediyor diye.
Çocuk pornosu yüzünden mahkemelik olanlar da suçu Google’ın üzerine attı. Sonra Google Earth’deki güncel olmayan görüntüler yüzünden tarihi tahrif etmekle bile suçlandı Google. Amerika’da sosyal güvenlik numarasını gösteriyor diye arama motorunu mahkemeye verenler oldu. Ama bugüne kadar hiç kimse Google’ı arama motoru yaptı diye suçlanmadı. AKP’ye kapatma iddianamesinde delil olarak sunulan gazete haberlerinin internetten indirilmiş olması nedeniyle "Google davası" diye bir kavramın uydurulması, dünyada ilk ve tek. Ama abeslikte ilk ve tek değil. Amerikalı sağcıların da bir Google davası var. Arama motorunu aşırı liberal, hatta komünist olmakla suçluyorlar. Nedeni de Amerikan milli ve dini günlerinde, o günün anlam ve önemine uygun logo değişiklikleri yapmaması. Yaptığında da ya bayrağı beğenmiyorlar, ya da kel kartalın pençesini.
Sen Sovyetler’in Sputnik’i uzaya göndermesinin yıldönümünü, Edvard Munch’tan Leonardo da Vinci’ye bilumum yabancı şahsiyetin doğum gününü ve Dünya Kupası’ndan Bastil Günü’ne Amerikan yapımı olmayan olayları kutlayacaksın ama, (ölen askerleri) Anma Günü’nü atlayacaksın.
İşte Amerikalı sağcılara göre Google’ın suçu bu. Anasayfasındaki özel logo tasarımlarında Amerikan hassasiyetlerine özen göstermemek.
Şirketin kurucuları Larry Page ve Sergey Brin, ilk kez 1998 yılında gırgır olsun diye yapmıştı logo değişikliğini. Meşhur "Burning Man" festivaline giderken, anasayfadaki Google logosunun harflerinden birinin içine bir "yanan tahta adam" figürü yerleştirip Nevada Çölü’ndeki maceraya doğru yola çıkmışlardı. Onların dilinde "Ofis dışındayız" anlamına geliyordu bu.
Sonra logo karalamaları gelenek halini aldı. 2000 yılında Bastil Günü özel logosunu hazırlayan grafiker Dennis Hwang, o tarihten beri bu işle uğraşıyor. Google harflerinden yaratılan bu tasarımların kullanıcılarla bir çeşit iletişim aracı olduğunu söylüyor Hwang. "Bilim ve sanat ciddi iştir ama, haydi gelin biraz eğlenelim mesajı veriyoruz" diyor.
Bağımsızlık Günü, Cadılar Bayramı, Şükran Günü gibi Amerikan bayramlarında sempatik, eğlenceli logolarla açılıyor anasayfa. Ama internetin evrenselliği nedeniyle bilimadamından sanatçısına Amerikalı olmayan dehaların doğumgünleri, büyük icatların yıldönümleri, Olimpiyat gibi global olaylar da özel logolarla kutlanıyor.
Ancak Amerikalı koyu muhafazakar kesim, bu evrenselliği kaldıramıyor. O hafif, uçarı logolar onlara ağır geliyor. Özellikle son birkaç yıldır Google’ın internet aleminde hakimiyeti iyice ele geçirmesi nedeniyle o özel logoları fazlasıyla ciddiye alıyorlar. Hangi günlerde logo değişikliği yapıldığını sıkıca takip edip, bu tercihlerle ilgili komplo teorileri üretiyorlar.
National Review, NewsBusters ve InstaPundit gibi önde gelen muhafazakar yayın organı ve haber siteleri, özel logolar üzerine ciddi ciddi kafa yoruyor. Google’ı liberal bir dünya görüşünü empoze etmekle suçluyorlar. Oysa ki her eğilimden vatandaş kullanıyor arama motorunu. Ama Google’cılar yurtsever ve dindar vatandaşların hassasiyetlerini hiçe sayarak, milli ve dini bayramlara yeterince saygı göstermiyor, bazılarını atlıyor!
TAVŞANLAR VE KARTALLAR
En sıkı takipçiler de National Review editörleri. Mesela 2006 yılında Google, Anma Günü’nü atlayınca, National Review Online (NRO) yorumcusu Jonah Goldberg şöyle yazmıştı: "Daha geçen hafta Arthur Conan Doyle’un doğum gününü kutladılar. Ancak anlaşılan Anma Günü onlar için bir değer taşımıyor. Çok yazık."
Goldberg iyi bir komplo teorisyeni, "Liberal Faşizm: Amerikan Solunun Gizli Tarihi" diye bir de kitabı var. Bir yıl sonra, Google’ın Paskalya Yortusu’na özel logo yapmayacağı tuttu. Bu sefer de NRO editörü Kathryn Jean Lopez, "Paskalya da umurlarında değil. Tamam göğe yükselen İsa figürü beklemiyoruz ama, en azından bir Paskalya tavşanı çizebilirlerdi" diye yazdı. Geçen 6 Haziran’da da, İspanyol ressam Diego Velasquez’i harcadı, şu satırlarla: "Bugün Robert Kennedy’ye suikastin 40. yıldönümü. Ama, Google onu anmak yerine Velasquez’in doğum gününü kutluyor, doğal olarak."
Google Bağımsızlık Günü için özel logo hazırladığı zaman da yaranamıyor. Gerçi logoda Amerika’nın milli kuşu kel kartalı kullanıyor, ancak pençelerine sadece zeytin dallarını tutuşturuyor, okları atlıyor. Oysa sol pençedeki ok demeti, Amerika’nın askeri gücünü temsil ediyor. Bu sefer de NRO editörü Lopez şunları yazıyor: "Kendilerince barışın yurtseverlik olduğu mesajıyla bir çıkartma yapmışlar. Bir Amerikan sembolü çizerken, mevcut politikalara gönderme yapmaktan alıkoyamıyorlar kendilerini."
Logoları hazırlayan Hwang, bu yorumlar karşısında hayrete düşüyor; "Tek amacımız, soğuk bir arama motoru olmadığımızı göstermek, işin içine mizah ve sürpriz katmak. Bu yıllar içinde gelişen bir kültür. Amerikalı olduğumuzu gizlemeye çalışmıyoruz" diyor.
YOKSA KOMÜNİST Mİ
Google’ın özel logolar yüzünden kullanıcılardan tuhaf tepkiler aldığı da oluyor. Mesela Dünya Günü’nü kutladıkları için yığınla şikayet e-mail’i yağmış. Esef ediyorlarmış. Hwang, "Doğrusu şaşırdım. Neticede hepimiz bu gezegende yaşıyoruz. Zararsız bir kutlama olduğunu düşündük" diyor.
Tabii her müşteriyi memnun etmek mümkün değil. Hele Google gibi arama motorlarının efendisiysen. Amerika’da internet aramalarının yüzde 60’ı Google üzerinden yapılıyor. Hwang global müşteri memnuniyeti ile ilgili şu anısını anlatıyor: "Bir Şükran Günü’nde logoyu sonbahar renkleriyle hazırlamıştım. Güney yarıküreden ’burada ilkbahar’ diye şikayet yağdı."
Bunlar bir yana Google’a yönelik en sert suçlamalar, WorldNetDaily.com’dan geliyor. Sitenin editörlerine göre Google, tanrıtanımaz bir komünist. Geçen ekim ayında, editörlerden biri şöyle yazıyor: "Google ısrarlı bir şekilde Amerikan bayramlarını görmezden geliyor. Ancak bugün, Sputnik’in fırlatılışının 50. yıldönümünü kutlayarak, komünist Sovyetler Birliği’ne bağlılıklarını sunmuş oldular. Sen Anma Günü’nü bir kez olsun hatırlamayacaksın, böyle garip olayları kutlayacaksın. Bu işin içinde mutlaka bir iş var. Tamam, Google’ın ürünleri çok iyi ama keşke aynı hizmeti veren, ancak Google gibi iğrenç olmayan başka bir şirket daha olsa."