Biliyorum laf çok eski. Eskiden kış günü zibidi gibi sokağa çıktığımızda büyükler öyle derdi; zemheri zürefası.
Yeni kuşaklar artık bu lafı işitmiyor. Küresel ısınma nedeniyle mevsim farkları eridiğinden, yıl boyu beyaz giymek mümkün. Amerikalı konfeksiyoncular ısınmaya uyum sağlamak için ince ve hafif giysiler içeren daha esnek koleksiyonlar hazırlıyor. Liz Claiborne gibi markalar kumaşından indirimli satışlara kadar her şeyi iklim uzmanlarına danışıyor. Haute couture’cüler ise henüz küresel ısınmayla ilgilenmiyor.
Amerikalı iklim uzmanı Radley Horton, yerkürenin 1890’dan bu yana geçirdiği en sıcak 12 yılın 11’inin 1996 sonrasına denk düştüğünü anlatıyor. Mevsimler arasındaki keskin farklar azalıyor. İlkbahar 10 gün kadar erken başlıyor, sonbaharın gelişi de bir hafta kadar gecikiyor.
Bu eğilim gardıroplara da yansıyor, yazlık-kışlık farkı kapanıyor.
Horton, New York’taki Columbia Üniversitesi İklim Sistemleri Araştırma Merkezi’nde görevli ve Wall Street Journal’a göre, Liz Claiborne’un iklim danışmanlığını yapıyor. Geçen ay Liz Claiborne’dan davet alan Horton, şirketin 30 yöneticisiyle toplanıyor. Gardıroplarda yıl boyu kalabilecek nitelikte kumaşların seçimini, yılın hangi dönemlerinde indirimli satış yapabileceklerini konuşuyorlar.
YIL BOYU MAYO SATACAKLAR
İklim danışmanıyla çalışan başka firmalar da var. Mesela Target, meteoroloji istihbaratına dayalı koleksiyon planlaması yapıyor. Firmanın gelecek planlamasındaki en önemli değişiklik şu; ocak ayından itibaren yıl boyu mayo ve plaj giysileri satacaklar. Kohl’s da mevsimlik indirimleri meteoroloji uzmanına danışıyor.
Farklı iklimlere hitap eden Amerikalı konfeksiyoncular, iklim değişikliği nedeniyle strateji değiştiriyor. Yüksek modacılar, gelenek icabı yılda iki kez koleksiyon yenilemeye devam ediyor. Çünkü onlar esas kazancı aksesuvardan elde ediyor. Ancak perakendeciler önümüzdeki kış aylarının koleksiyonlarını bahar aylarında da giyilebilecek hafif yünlü ve trikolarla donatıyorlar.
Aksesuvardan çok giyime dayalı iş yapan Giorgio Armani de son yıllarda mevsim bilincinden soyutlanmış hafif kıyafetler hazırladığı için Amerikalı iş kadınları tarafından tercih edilen marka oluyor.
MEVSİMSİZ GİYİMİN MUCİTLERİ
Theory, J. Crew ve Eileen Fisher gibi Amerikan firmaları ise mevsimsiz giyimin gerçek mucitleri. Henüz 10 yıllık geçmişi bulunan Theory’nin sattığı ürünlerin sadece yüzde 20’si soğuk havada giyilebilecek nitelikte. Firmaya göre modern insanın ağır flanel ve yünlülere ihtiyacı yok. Bu nedenle de koleksiyonlar, yıl boyu giyilebilecek türde streç pamuklu ve streç hafif yünlülerden oluşuyor.
Milyarlarca dolarlık yüksek moda sektörü ise iklim değişikliğiyle ilgilenmiyor. ABD’de yayınlanan moda dergilerinin eylül sayıları bu konuda bazı ipuçları veriyor. Mesela, şu önümüzdeki sonbaharın olmazsa olmazları diye sunulan aksesuvarlar, dirseğe kadar uzanan deri eldivenler ve otrüşlü yakalar, örme ceketler... Bu sıcakta karabasan gibi geliyor.
Oysa küresel ısınmayla birlikte kadınlara yıl boyu beyaz giyinmenin kapıları açılmış bulunuyor.