Paylaş
DÜNYANIN en önemli turizm etkinliklerinden olan Seatrade, İzmir Ticaret Odası’yla, ‘Türk Kruvaziyer Forumu’ düzenledi. Önemli kruvaziyer şirketlerinin üst düzey yöneticileri, İzmir ve Türkiye’de yaşanan hızlı gelişmeleri konuştu. Yunanistan eski Denizcilik Bakanı ve Pire Limanı Yönetim Kurulu Başkanı olan Yiorgos Anomeritis, dünyanın en büyük kruvaziyer şirkeleri Costa ve MSC’nin yöneticileri Dario Rustico ve Gianluca Suprani, İTO Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş’la ile İzmir’i ve limanı konuştuk.
İZMİR 10 YILDA ASYA VE ORTADOĞU’NUN AVRUPA TURLARINA ÇIKIŞ LİMANI OLACAK
DARIO RUSTICO (COSTA Kruvaziyer Orta Avrupa Afrika Ortadoğu&Hindistan Satış ve Pazarlama Müdürü)
- İzmir’e ilk gelen kruvaziyer firması Costa. Bundan sonrasını nasıl görüyorsunuz?
- 2004’te buraya Costa Mediterranea’yı getirdiğimizden beri devamlı büyüyoruz. Önümüzdeki yıl İzmir’e 400 binden fazla yolcu getireceğiz. Bizim için İzmir çok önemli. İzmir için Yunan Adaları’nı da içeren yepyeni rotalar planlıyoruz. Önümüzdeki 10 yılda İzmir kruvaziyer turizmi için çok önemli merkez olacak. Çünkü Avrupa, ABD ve Türklerin yanısıra Rusların, Hintlilerin ve Ortadoğuluların Avrupa turları için başlangıç limanı olacak. Buraya uçaklarla gelen yolcular buradan gemiye binecek. Bu, havayollarının da İzmir’e daha fazla gelmesine sebep olacak.
- İzmir’in kruvaziyer turizmindeki avantaj ve dezavantajları neler sizce?
- Ben dezavantaj değil, fırsatlar görüyorum. Özellikle Efes büyük bir avantaj. İzmir’de yeni turlar yaratılırsa herşey çabuk ilerler. Bizim zaten İzmir’den kalkan gemilerimiz var. Bunu da artırmak istiyoruz.
İZMİR-PİRE ARASINDA YENİ SEFERLERE BAŞLIYORUZ
YIORGOS ANOMERITIS (Yunanistan eski Denizcilik Bakanı ve Pire Limanı Yönetim Kurulu Başkanı)
- Bir kruvaziyer limanı ya da limanın kruvaziyer terminali nasıl olmalı?
- 3 önemli nokta var. Gemilerin yanaşacağı doklar, gelen yolculara verilen hizmetin kalitesi, yolcu ve geminin güvenliğiyle sigortası. Her kruvaziyer limanı bu özelliklere sahip diye bir şey yok.
- İzmir’in geleceğini nasıl görüyorsunuz?
- İzmir yeni yapılan projelerle çok yönlü bir limana dönüşebilirse, çok yakın olmamız ve ılıman iklimlerimiz sayesinde İzmir – Pire arasındaki birkaç liman dahil ederek yeni bir rota oluşturmayı düşünüyoruz. Hatta kışın bile karşılıklı kruvaziyer seferleri yapacağız. Bu konuda çalışmalara başladık.
- Yeni bir rota mı oluşturulacak?
- Evet, aramızda bir çok ada ve kruvaziyer limanı olduğundan yepyeni bir rota yaratabiliriz. Mesela Pire, Mikonos, Santorini, Rodos, Kuşadası ve İstanbul seferi yapan bir gemi İstanbul yerine İzmir’e gidebilir. Çünkü artık mazotun fiyatı arttığından kısa mesafeler daha çok tercih ediliyor.
LİMANLAR BÜYÜRKEN ŞEHRE SIKINTI YARATMAMALIDIR
- İzmir nasıl bir liman sizce?
- İzmir çok güzel bir kruvaziyer limanı. İzmir çok güzel bir şehir, arkeolojik zenginliği müthiş. Coğrafi konumu da birçok kruvaziyer limanına yakın. O nedenle İzmirle daha fazla ilişkide olmak istiyoruz.
- İzmir Limanı hakkında neler düşünüyorsunuz?
- Bütün Akdeniz ve Avrupa’da liman şehrin belli bir bölümünü oluşturur ve genellikle biraz dışındadır. Bir limanın büyümesi gerekiyorsa mutlaka şehrin ihtiyaçlarına saygılı ve çevreyi düşünerek büyümelidir. İzmir’e 10 büyük gemi yanaşabilecek bir kruvaziyer limanı yapılabilir. Ama bence yapılmamalı çünkü bu büyüklük şehre sıkıntı yaratabilir. Venedik bu sıkıntıyı yaşıyor. Ama eğer şehirden uzak, farklı bir liman yapılacaksa o zaman istenilen büyüklükte yapılabilir.
LİMANLAR ASLA ÖZELLEŞTİRİLMEMELİDİR
- Limanlarda en dikkat edilmesi gereken nedir?
- En önemli konu limanın sahibinin kim olduğu. Biz limanların öncelikle devlete, şehirde yaşayanlara, belediyeye, ticaret odalarına sonrasında kalan kısmı özel sektöre ait olmalı. Asla yüzde 100 özelleştirme olmamalı. Avrupa’daki limanlardan sadece yüzde 4’ü tamamen özelleştirilmiştir. Avrupa’nın en büyüğü Rotterdam bile belediyeye aittir.
- Pire Limanı’nda başka neler var?
- Pire Limanı kargo, tersane, araç, iç hat feribot ve kruvaziyer terminali gibi 5 ana bölümden oluşur. Ayrıca bir kültür ve sanat merkezi var. Esnafı korumak amacıyla alışveriş merkezi yapmamayı tercih ettik. Zaten gemilerin içerisinde en lüks mağazaların bulunduğu alışveriş merkezleri bulunuyor. Ama şarabınız, zeytinyağınız, inciriniz ya da Efe rakınız gibi size, İzmir’e özel yöresel eşyaların satılacağı bir alışveriş yerleri mutlaka olmalı.
TÜRK YOLCULAR GEZMEYİ SEVİYOR, GEMİYE GEÇ KALIYOR
GIANLUCA SUPRANI (MSC Kruvaziyer, Kurumsal Kıyı Seferleri Yöneticisi)
- Tüm diğer kruvaziyer limanları arasında İzmir’i nerede görüyorsunuz?
- İzmir, Akdeniz’in mücevher limanlarından biri. Efes’in varlığı burayı çok güçlü kılıyor. Fakat şehrinizin güzelliğini de yadsımamalı ki tüm yolcularımız da aynı fikirde. Firmamız İzmir’i içeren rotaları artırmayı düşünüyor. Yani İzmir’de büyüme potansiyelimiz çok fazla. İzmir Limanı, Ticaret Odası’nın da desteğiyle büyük ilerleme gösteriyor. Onların yeni gemileri çekmek için gösterdikleri çaba takdire değer.
- Türk yolcularınız var mı?
- MSC’nin ana limanı Venedik’ten genellikle Avrupalıları alıyoruz. Gemilerimizde çalışan Türkler de var. Bu gelen Türk yolcular için de çok iyi oluyor. Ayrıca Türkler kısa turları da çok seviyor ve alıyor. Gittikleri şehirlerde her yeri görmeye çalışıyorlar. Gemiye hep geç dönüyorlar.
OLANIKSIZLIKLARA RAĞMEN İZMİR’İ ÖNEMLİ BİR LİMAN YAPTIK
EKREM DEMİRTAŞ (İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı)
- Bu büyük organizasyonu İzmir’e getirmeniz nasıl oldu?
- Biz kruvaziyer sektöründe dünyanın her yerinde düzenlenen etkinliklere katılıyoruz, dostluklar kuruyoruz. Tabii bu forumu getirmek kolay olmadı ve İzmir’de ilk defa yapılıyor ama aslında tüm Türkiye limanları için büyük bir fırsat.
- İzmir’de kruvaziyerle ilgili ne değişecek?
- İzmir güzel bir çıkış yaptı, yükselmeye devam edecek. Tüm olanaksızlıklara rağmen İzmir’i kruvaziyer sektörünün önemli bir çıkış limanı yapmayı başardık.
Paylaş