Paylaş
Gemi turizmi dünyada hızla yükselirken, İzmir için de çok önemli fırsatlar sunuyor. Aynı anda binlerce turistin kenti hareketlendirmesinin yanında ekonomik getirisiyle de dikkat çeken kruvaziyer turizmini İzmir’le ilk tanıştıran İtalyan Costa firması oldu. 2004’ten bu yana çok yol kat ettiklerini anlatan Costa Dünya Başkanı Gianni Onorato, İzmir’in bu konuda çok büyük potansiyeli olduğunu ve işbirliğine hazır olduklarını anlatıyor. Rodos Adası’nda bir araya geldiğim Onorato, “İzmir’e daha fazla turist getirebilmemiz için direkt uçuşların artması şart” diyor.
Ekrem Demirtaş, İzmir ve Costa buluşması için bir şans oldu
Costa, 2004’te İzmir’e gelen ilk kruvaziyer firması oldu. İzmir’e gelmeye nasıl karar verdiniz?
- Kuşadası’ndan daha büyük bir liman arıyorduk. Çünkü Kuşadası bize sadece Efes’i sunabiliyordu. Biz ise gemilerimiz büyüdükçe farklı istekleri olan yolcularımızı memnun etmek durumundayız. O nedenle ben helikopterle etrafı gezerek Efes’e yakın olabilecek daha büyük bir yer aramaya başladım.
Ve İzmir’i mi buldunuz?
- Evet ama orada bizim için büyük bir şans olan ve bugün Costa’nın en iyi dostlarından İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş’la tanıştık. Onun vizyonu bizimkiyle tamamen örtüştü ve bu sayede Costa yeni bir rota oluşturdu. İşin ilginç yanı rakiplerimiz de bizi takip etti ve onlar da İzmir’e gelmeye başladı. Bugün İzmir’e yarım milyon yolcu getirmenin gururunu yaşıyoruz ve şehrinize böyle bir katkı sağladığımız için çok mutluyuz.
İzmir tam bir kültürel geçiş noktası, eşi yok
Rotanıza İzmir eklenince yolcularınızın tepkisi nasıl oldu?
- İzmir deyince çoğu yolcumuzun aklına kültür geliyor artık. İzmir, Avrupa ve Anadolu kültürlerinin mükemmel bir karışımı durumunda. Tam bir kültürel geçiş noktası, dünyada böyle bir yer bulmanız zor. Geçen hafta Kemeraltı’ndaydım. Ne Avrupa ne de Ortadoğu çarşılarına benziyor, hepsinden hem farklı ve hem de benzer.
Kemeraltı’nda size en ilginç gelen ne oldu?
- Açıkçası, gelinlik mağazalarının fazlalığı beni çok şaşırttı. İtalya’da 80 bin yeni evli Costa’da balayı yaptı. İzmir’de bu kadar çok gelinlik mağazası görünce neden yeni evlenen Türk çiftler balaylarını bizimle geçirmesin diye düşündüm. Costa, Avrupa’nın lideri ama yeni hedefimiz Türk turizminde de lider olmak ve İzmir’de kruvaziyer turizmini geliştirmek.
İzmir’e daha fazla turist getirebilmemiz için uçuşlar artmalı
İzmir’in homeport yani geminin tüm yolcularının tura başlayacağı ve bitireceği liman olması hakkında ne düşünüyorsunuz?
- Bunun için birkaç bileşen gerekli. Liman, havaalanı ve havayolları organizasyonunun tam olması gerekiyor. İzmir’i hem Türk yolcuların hem de yabancı yolcuların yolculuğa başlayacağı bir liman olarak geliştirmek istiyoruz. Gelecekte bunun gelişeceğine inanıyoruz. Bunun için havayollarının İzmir’e daha fazla ve direkt uçuş yapması şart.
Gemilerde çalışanlarınızı yetiştirmek üzere Endonezya, Filipinler gibi ülkelerde turizm okulları açıyormuşsunuz. Türkiye ve İzmir’de de açmayı düşünüyor musunuz?
- Türk çalışanlarımız var. Okullarımızı daha çok deniz kültürü gelişmiş ve denizle iç içe yaşayan ülkelerde açıyoruz. Ama Türk insanlarının misafirperverliği ve iyi hizmeti düşünülünce neden olmasın diyorum. Hatta bu konuyu Demirtaş’la da konuşmuştuk.
Daha fazla Türk’ü gemilerimizde ağırlamak istiyoruz
Gemi turizmine katılan Türk turist sayısı yeterli mi sizce?
- Henüz değil. Costa bu yıl Türk yolcular için çok daha fazla kabin ayırdı. Bu yıl geçen yıla göre altı kat fazla Türk ağırlıyoruz. Bu, doğru yolda olduğumuza dair bir işaret. İzmir Ticaret Odası, belediye ve iş çevresiyle ortak bakış açısına sahip olmamız şehrinizle güçbirliği oluşturabileceğimizin göstergesi.
Türklerin kruvaziyer turizmine yaklaşımını nasıl buluyorsunuz?
- Katılan Türk yolcular hep çok memnun olduklarını ve İzmir’den daha fazla tur yapmamızı istediklerini söylüyorlar. Bir de bizi ve gemi yolculuğunu iyi bilmiyor ve daha fazla tanıtmamızı istiyorlar. Türk yolcular için bu uluslararası bir deneyim oluyor aynı zamanda. Farklı kültürleri tanımak için bulunmaz bir fırsat.
Costa, İtalya bayraklı tek firma
Costa tamamen İtalyan firması mı?
- Costa bir İtalyan markası, merkezimiz İtalya’da. Bir aile şirketi olarak kurulan Costa sonrasında Amerikan Carnival’e satılınca dünya şirketi haline geldi. Ben 26 yıldır hem aile hem de uluslararası firma durumundayken çalıştığım için kendimi çok şanslı görüyorum. Costa, İtalya bayrağı taşıyan tek kruvaziyer firması. Gemilerimiz de İtalya’da inşa ediliyor.
Yolcularınızı İtalyanlar mı oluşturuyor?
- Yolcularımızın üçte birini İtalyanlar oluşturuyor. Ama yine de dünyanın çok farklı yerlerinden yolcularımız oluyor. Bu daha çok gemilerimizin rotalarına göre değişiyor. Mesela; Uzakdoğu ve Çin rotalarımıza daha çok Çinliler, Güney Amerika rotalarımıza ise Brezilyalılar geliyor. Ama Dubai’den çıkan Hint Okyanusu turumuza Avrupalılar da, Amerikalılar da ilgi gösteriyor.
Binlerce yolcunun farklı isteklerini tek bir gemide sunmayı amaçlıyoruz
Gemilerinizin birbirinden ne gibi farkları oluyor?
- Bizim için ilk sırada gideceğimiz tüm limanlara kolay yanaşabilme imkanı, ikinci sırada ise tüm yolcularımıza istedikleri her türlü eğlence ve dinlenme imkanını sunabilmek geliyor. Hedefimiz, çok farklı tarzlardaki gemilerin oluşturduğu bir filoya sahip olmak. Çünkü her gemimizin farklı bir deneyim yaşatacağına inanıyoruz. Bizim farklı tarz ve farklı istekleri olan müşterilerimiz var. Amacımız herkesi memnun edebilmek.
Gittikçe daha büyük gemiler inşa ediyorsunuz...
- Gemilerin büyüklükleri de bizim için önemli. Çünkü büyük bir gemide istediğiniz her türlü atraksiyonu gerçekleştirebilirsiniz. Daha küçük bir gemide ise insanları birbirine yaklaştıracak güzel ambiyanslar yakalayabilirsiniz. Ayrıca, limanlara yanaşma açısından da kolaylıklarınız olur.
Kaza güvenliğe değil, insan faktörüne bakışımızı değiştirdi
Dünyanın hangi denizlerinde kruvaziyer turizmi yapıyorsunuz?
- Şu anda 650 Costa gemisi Alaska dışında dünyanın tüm denizlerinde seyir halinde. Aslında Alaska’ya giden ilk lider firmayız. Ama Carnival Cruise’le birleştikten sonra diğer rotalara yoğunlaştık. Kışın gemilerimiz Güney Amerika, Ortadoğu ve Endonezya, Akdeniz ve Karayipler’de oluyor.
Bu yıl yaşanan üzücü kazanın ardından Costa’da neler değişti?
- Costa her zaman Avrupa’nın lider firmasıydı. Güvenlik bizim için kazadan önce de bir öncelikti şimdi de öyle. Ama şunu söyleyebilirim, teknik ve sistem açısından zaten mükemmel durumdayız, geliştirmek için üzerinde çalıştığımız tek şey insan faktörü. Bu kaza da insan hatasıydı o nedenle sadece bizim sektörümüzde değil, her sektörde olduğu gibi insan faktörünü unutmamak ve katkısını en iyi düzeyde tutmak için çalışmak gerekiyor. Biz de şimdi bunu yapıyor ve riski en azda tutacak mükemmelliğe ulaşmaya çalışıyoruz. Benim tüm ailem ve dört çocuğum da şu anda gemide benimle.
Paylaş