Paylaş
İstiklal Madalyası sahibiydi.
Türkiye’de havacılığın gelişmesine katkısı saymakla bitmez.
1954’te de Türkiye’nin ilk sivil havayolu şirketinde yine onun imzası vardı.
Hürkuş Hava Yolları (HHY), o yılların şartlarında İstanbul’dan Bursa’ya, İzmir’den Muğla ve Aydın’a, Ankara’dan Zonguldak’a kadar birçok şehre uçuyordu.
Ama Hürkuş’un bahtı pek açık olmadı.
Kazalar, uçak kaçırmalar HHY’nin ömrünü 5 yılda bitirdi.
Bazı engellemelere de uğradı.
Bugün size bu talihsizliklerin en çarpıcılarından birini anlatayım.
‘HANGARA ÇEKECEĞİM’ DEYİP HAVALANDI
Yugoslavya’dan Türkiye’ye gelen Faik Kosovalı HHY’de makinist olarak çalışmaya başladı.
İşe girdikten beş ay sonra, 26 Ocak 1959 sabahı, meydandaki bekçiye, TC-PER uçağını hangara çekme talimatı aldığını söyledi.
Uçağa bindi. Hangara doğru gider gibi yapıp Hürkuş binasından uzaklaştı.
27 Ocak 1959
Bekçi de o soğuk günde çay içmek için tekrar binaya girdi. Uçağın binadan uzaklaştığını fark etmedi bile.
Bir süre sonra Yeşilköy kulesi, bir Hürkuş uçağının izinsiz havalandığını bildirdi şirkete.
İşte TC-PER uçağının kaçırıldığı böyle anlaşıldı.
Ancak ardından sürpriz bir gelişme daha oldu.
28 Ocak 1959
Kosovalı’nın kaçırdığı PER uçağı, saat 11.00 sıralarında Şarköy’ün 3 kilometre batısında, tarlaya mecburi iniş yaptı.
Sebep hava muhalefetiydi.
3 Şubat 1959
BEŞ GÜNLÜK KAR ESARETİ
Uçak hasarlı, uçağı kaçıranlar hafif yaralıydı.
Kaçıranlar diyorum çünkü mecburi iniş sonrası Kosovalı’nın yanında Mahmut Karacan isimli bir göçmenin daha olduğu ortaya çıktı.
İlk ifadeler alındığında Kosovalı “Arkadaşımla meydanın üzerinde tur atmak istedik” dedi.
Tam o gün Trakya’da feci bir kar yağışı başladı. Beş gün boyunca Şarköy ile Tekirdağ bağlantısı kesildi. Sanıklar bir türlü İstanbul’a getirilemiyordu.
Ancak 31 Ocak günü, önde bir kar küreme aracıyla bir konvoy halinde İğnecik’e ulaştılar. O geceyi orada geçirdikten sonra ertesi gün İstanbul’a getirildiler.
Olayın üstündeki sır perdesi de ancak o gün aralandı.
Kosovalı ile Karacan, uçakla Yunanistan’a kaçmak istiyorlardı. Ancak bunda başarılı olamadılar.
Yapılan incelemede uçakta benzin kalmadığı da belirlendi. İki kafadarın planı bu nedenle amacına ulaşamadı.
Hürkuş’un bundan iki yıl önce de bir uçağı Bulgaristan’a kaçırılmıştı.
Bu olayın ardından Hürkuş Hava Yolları’nın tüm uçakları uçuştan men edildi.
Türkiye’nin ilk özel havacılık şirketi böylece tarihe karıştı.
Paylaş