Ateş Yalazan - Arşiv Balıkçısı
Ateş Yalazan - Arşiv Balıkçısı
Ateş Yalazan - Arşiv BalıkçısıYazarın Tüm Yazıları

Âşık Veysel’i bile dolandırmışlar

Hiçbir sanatçı, o yıllarda hak ettiği telif ücretini alamıyordu.

Haberin Devamı

Âşık Veysel de telif işlerinden en çok çeken isimlerdendi.

1970’li yıllarda birkaç kez yaşadığı Sivas’tan İstanbul’a gelip plak şirketleriyle telif konularını görüştü.

Ancak aldığı ücretler hak ettiğinin çok çok altındaydı.

Âşık Veysel’i bile dolandırmışlar

21 Mart 1971’de Hürriyet’te şöyle bir haber vardı:

“Plak şirketleri Âşık Veysel’i yine dolandırdı.”

Bu cümledeki “yine” kelimesine dikkat etmek gerek.

Âşık Veysel’i bile dolandırmışlar
21 MART 1971

Şirketler satış rakamlarını düşük gösteriyor, ödenen para da çok az kalıyordu.

KIZILOK’TAN İTİRAZ

Bu habere göre, sanatçılar da Âşık Veysel’in kandırılmasına isyan ediyordu. Bu isimlerden biri de Fikret Kızılok’tu.

Haberin Devamı

Âşık Veysel’in beste ve sözlerini en çok kullanan şarkıcının kendisi olduğunu söyleyen Kızılok’a göre, her plak başına beste için 20, sözler için de 20 kuruş ödenmesi gerekiyordu.

Kızılok’un hesabı şöyleydi:

“İlk plağım sözleri ve müziği Veysel’e ait olan “Uzun İnce Bir Yoldayım” aslında 8 bin adet satılmıştır, fakat ünlü ozana 1000 adet denilmiştir. İkinci plağım ‘Yumma Gözün Kor Gibi’ (Sözleri Veysel’indir) ve ‘Yağmur Olsam’ (söz ve müzik Veysel’indir) esasında 50 bin satan bu plak Veysel’e 8 bin, resmi makamlara ve bana da 23 bin olarak gösterilmiştir. Bu durumda toplam olarak 58 bin plaktan Veysel’in söz ve müzik hakkı olarak 58 bin lira alması gerekmektedir. Oysa, bağlı bulunduğum şirket satış rakamlarını Aşık Veysel’e eksik söyleyerek 2 bin 500 lira ödemiştir.”

Bu girişimden sonra Âşık Veysel ne kadar telif alabildi bilemiyorum.

İki yıl sonra hayatını kaybetti.

Tahminimce yaşarken hak ettiği telif ücretlerine hiç yaklaşamadı bile.

SİNEMANIN ‘PEK KÖTÜ’ GİYİNENLERİ

HABER 1971’in ilk günlerinden.

Hürriyet, “En iyi giyinen sanatçıları” seçtiği haberini “ünlü giyim otoritelerine” dayandırmış.

Modanın kralı Zeki Müren, kraliçesi ise Ajda Pekkan.

Bu iki ismi kadınlarda Filiz Akın, Belgin Doruk ve Çolpan İlhan takip ediyor.

Haberin Devamı

Âşık Veysel’i bile dolandırmışlar
18 OCAK 1971

Erkeklerin kare asını ise İzzet Günay, Ekrem Bora ve Fikret Hakan tamamlıyor.

Buraya kadar pek de sürpriz yok.

Ama aynanın diğer tarafı oldukça acımasız.

Çünkü haberde bir de “giyinmesini bilmeyen” şöhretler bölümü var.

İstanbul’un ünlü moda evlerinin verdiği oylara göre hazırlanan listenin en altındaki isimler çok çarpıcı.

Modacılar Türkan Şoray ile Hülya Koçyiğit’e hiç oy vermediler.

Erkeklerde ise Yılmaz Güney giyimi beğenilmeyen isimdi.

Haberden okuyalım:

“Moda evlerinin beyaz perdenin iki kraliçesi Türkan Şoray ile Hülya Koçyiğit’e hiç oy vermemeleri dikkati çekmiştir. ‘Sinemanın Taçsız Kraliçesi’ diye anılan Türkan Şoray gibi ‘Kralı’ Yılmaz Güney’e de hiç oy verilmemiş hatta bazı moda otoriteleri ‘Çok kötü giyiniyorlar’ demekten kendilerini alamamıştır.”

Haberin Devamı

Haydi “Çirkin Kral Yılmaz Güney” neyse de Şoray ve Koçyiğit’e pek sert bir darbe olmuş bu haber.

Magazin basını 50 yıl önce bile acımasızmış.

Yazarın Tüm Yazıları