Paylaş
Recep İvedik karakteri bugüne kadar yirmi altı milyon yedi yüz bin kere izlenmiş. Yani filmin sadece sinemalarda elde ettiği gelir iki yüz elli milyon TL. Yurt dışı gösterimleri, DVD, internet ve televizyon satışlarıyla dört yüz milyon TL’lik bir ekonomi yaratmış Recep İvedik serisi.
Bütün bunları Şahan Gökbakar’ın parası züğürdün çenesini yorarmış zihniyetiyle yazmıyorum elbette. Allah Şahan’a daha çok versin, işin ekonomisi daha da büyüsün inşallah!
*
Şimdi şu gişe rakamlarıyla ilgili biraz daha fazla bilgi vereyim sizlere. 2017 senesinde Recep İvedik 5 şimdilik açık ara önde gidiyor. Vizyona girdiği 2014’te Recep İvedik 4, 2010’da Recep İvedik 3, 2009’da Recep İvedik 2 ve 2008’de Recep İvedik’in ilk filmi, o yılın çok farklı şekilde en çok izlenen filmleri olmuşlar.
Buradan ne çıkarmalıyız?
Şahan Gökbakar bir sinema dâhisi midir?
Gökbakar kardeşler toplumu başkalarından daha mı iyi okumaktadırlar?
Recep İvedik belli bir kesim tarafından tu kaka ilan edilse bile, toplumun geri kalanı tarafından çok sevilen bir film karakteri midir?
Filmin arkasında büyük bir planlama ve matematik mi vardır?
Bu soruların bazılarına evet, bazılarına hayır, bazılarına yarım ağızla evet demek gerekiyor bence.
Öncelikle Şahan’ı çok başarılı bulduğumu söylemeliyim. Kim ne derse desin, bu izlenme rakamları bu işin içinde olan insanların bir çoğunun rüya rakamları. Yanlış anlaşılma olmasın, ‘anca rüyalarında görürler’ demiyorum, ‘şu an rüyalarında görmekteler’ diyorum.
Rakamlar Şahan’ın bir karakteri sinemaya oturttuğunu, o karakterin de ekmeğini yiye yiye bitiremediğini gösteriyor. Karakterin çıkışı bir başarı öyküsüdür. Ama bu kimsenin bir sinema dâhisi olduğunu göstermiyor tabi. Toplumu tamamen çözüp, kitap gibi okuduğunu da söylemiyor bana. Öyle olsaydı; Celal ile Ceren ve Osman Pazarlama da aynı rakamları yakalardı. Bu arada bu iki film de, Türkiye ortalamalarının çok üstünde, belirtmek isterim. Gökbakar biraderlerin memleketin bir damarına bastıkları kesin. İster ciddi bir matematik çalışmayla olsun, ister el yordamıyla bulunmuş damarın iyi bir işçilikle işlenmesiyle.
Recep İvedik tam bir ‘Törkiş stayla blockbuster’. Sanatsal bir derdi yok, kendi tarzıyla, kendi reklamını yapıyor, Türkiye rakamlarıyla ciddi rekorlar kırıyor. Kimisi nefret etse de, kimisi burun kıvırsa da, gişede herkes ondan çekiniyor. Sinema sektöründeki insanların, filmlerini vizyona sokarken Recep İvedik vizyonuna denk gelmek istememeleri çok normal. Sinema sahipleri de Recep İvedik vizyondayken, salonlarının bir çoğunu bu filme ayırmak istiyor. Filmin 5.’si 1000 salonda vizyona girmiş, iki hafta içinde 1530 salona kadar yükselmiş. Yani, sinema sahipleri talebi görünce filme daha çok salon açmışlar. Bu da diğer filmlerden kısmak anlamına geliyor tabi. Bir çok film vizyonda kısa kalmak ya da hiç girememek arasında kalıyor. Bu işin doğasında da bu var.
Gaz çıkaran, küfürlü konuşan, lafı bittiğinde kaba kuvvete başvuran Recep İvedik karakteri, ‘sinemaya gidebilen en kaba insandan bile daha kaba olduğu için bir komedi figürü’ bence. Arada bir karakter olsaydı, bu kadar başarılı olamazdı. Gerçek hayattaki en maganda tip bile Recep’in yanında salon beyefendisi kalıyor. Dolayısı ile dalga geçilen film karakteri konumunu her daim koruyor. Aramızdaki en maganda bile Recep ile dalga geçip kendini iyi hissedebiliyor.
Size sinema, televizyon işleriyle ilgili bir durum tespiti daha yapayım; herkes olmuş, bitmişe konuşur ve herkes seni en son yaptığın işle değerlendirir. O yüzden yorumlarım ‘şimdilik’ bu şekilde. Eğer bir gün Recep İvedik karakteri rekorlar kırmak yerine; diğer filmler gibi üç yüz, beş yüz bin izleyici rakamlarına düşerse seyreyleyin cümbüşü.
- Toplum doydu,
- İzleyici yeter dedi,
- Magandalık bir yere kadar,
- Seyirci Recep İvedik’e dur dedi, gibilerinden o kadar çok yorum yapılır ki, o zamana kadar milyar lira gişe yapmış Şahan ‘iş bilmez sinemacı’ konumunda kalıverir!
Bu işin doğrusunu bilen yok. Hollywood’un devleri bile bazı filmlerde çakılıyorlar. Şu an itibariyle Recep İvedik tüm filmlerinde çalıştı. Şahan şimdi bir tane daha çekse, yine aynı gişeyi yapar inancındayım. Hatta Recep İvedik senaryosunu ben yazsam, bir başkası çekse, yine aynı gişeyi yaparız inancım bile var. Sadece Şahan Gökbakar’ın Recep İvedik karakterini oynaması gerekir.
Recep İvedik artık otobanda bir spor arabadır. Arabayı kim kullanırsa kullansın, kaza yapma ihtimali çok azdır.
Umudum Gökbakar kardeşlerin bu işlerden kazandıkları paraları tekrar bu işlere yatırarak ve deneysel işler de çekerek, başarısızlıktan korkmadan ve eleştirilerden çekinmeden Türk sinemasında başka yollar da açmaları. Komedi dışında işlere; cinsiz korkulara, şüphe – gerilim filmlerine, ciddi aksiyonlara ve tarihsel öykülere de aç bu memleket. Açacakları toprak yollar belki ileride yine otoban olur, kim bilir?
*
Bana Twitter, Facebook ve Instagram’dan ulaşabilirsiniz: @anlatanadam
Paylaş