Havayolu ‘güven’ satar!

HAZİRAN ayı içinde ABD'de, San Francisco'da bilimsel bir kongre var. Kongreye katılabilmek için evcek hazırlıklara başladık. Ecmel'den ilginç bir uyarı geldi: ‘‘Eğer THY ile gidersek gelmem!’’

Bu uyarıya çok şaşırdım. Nasıl şaşırmam? Yıllardır ne zaman yurt dışına çıkacak olsak Ecmel, ‘‘THY'den yer ayırt. Bak eğer THY'de bulamazsak başkasıyla uçmam, ona göre’’ diyerek iki ay önceden stres taşıyıcım olmayı başarır, son günlere doğru da tacizlerini arttırıp THY ile uçma amacına ulaşırdı. ‘‘Neden?’’ diye sordum.

‘‘Bu AKP'liler’’ dedi, ‘‘THY'nin çivisini çıkarttılar ben korkmaya başladım. Bak geçen Hürriyet'te de biri yazdı, bakımlarda aksama oluyormuş, iki THY uçağı arızalanmış. Neme lazım himiniler var miminiler var, biz Delta, KLM falan birşey bulup onla gidelim!’’

Görüyor musunuz her türlü rasyonellikten uzak siyasi kadrolaşmanın sonucunu! Eğer işletme serbest rekabet koşullarında çalışıyorsa, işin sonu rakiplerin ekmeğine yağ sürmeye kadar gidiyor. Söyler misiniz bir havayoluna duyulan ‘‘güveni’’ zedelersiniz, o havayolu şirketinden geri ne kalır?

Tebrikler Muya...


ZAGA'nın ‘‘elemanları’’nı aynı kılıklarıyla, aynı anlaşılmaz konuşmalarıyla alıp, içine biraz terlik motifi, sonuna da bir ‘‘Bakkalarda Satılmaz’’ esprisi ekleyince şimdi biz Muya reklamı mı yapmış oluyoruz?

Olmuyoruz. Biz sadece Muya reklamı yapıyormuş gibi yapıyoruz. Reklamcılıkda ‘‘saçma salaklığın da’’ (absurd reklamlar) bir adabı vardır. Saçma salaklık birşey adına yapılır. Muya reklamlarında ise ‘‘saçma salaklık’’ resmen ‘‘reklam olsun, torba dolsun’’ diye yapılmış.

Muya reklamlarından bir sonuç beklemek safdillik olur. Kampanya o kadar kötü ki bırakalım Muya'yı kalıcı marka haline getirmesini, satışı tetikleyecek olumlu Muya gündemi yaratılabilirse, öpülsün de başa konsun..

‘‘Elemanların’’ oynadığı üç farklı Muya reklamını en az onar kere izledim. Hem de mesaj olarak bana birşey geçsin diye bütün zırhlarımdan arınarak.. ‘‘Tık yok’’. Zaga düşkünü gençler Muya reklamlarını birer Zaga skeçi olarak görüp çok beğeneceklerdir, bundan kuşkum yok. Ama onlar ne kadar Muya hedef kitlesi ki? Onlara bile bu reklamların birşey ifade etmesi çok zor. Onlara etmiyorsa Muya'nın gerçek hedef kitlesi olan ‘‘şipidik şipidik’’ kadınlara ne ifade edecek? Bilen var mı? (Yıldızsız)

Akıllı iletişime bayılıyorum


GEÇEN Cuma, AutoShow 2003'ü gezmek için CNR binasında içeri girince ‘‘tak’’ diye karşıma Hürriyet standı çıktı. Standın önünde de bir kalabalık bir kalabalık.

Sonradan öğrendim ki, Hürriyet Reklam Grubu bir aylık bir çalışma ile fuara katılan firmaları standlarında bir de ‘‘Hürriyet’’ köşesi açmaya ikna etmiş.

Daha girişte fuarı gezmek için gelenlere tüm firmalarının logolarının bulunduğu bir broşür veriliyor. Ziyaretçiler gezdikleri standlarda ‘‘Hürriyet köşesine’’ uğrayıp ilgili logunun karşısına ‘‘burayı da gezdim valla’’ mühürü vurduruyorlar.

Tüm standları dolaşıp, mühürlerini tamamlayanlar da, hediye çekilişine katılmaya hak kazanıyorlar. Anladınız mı şimdi Hürriyet standındaki kalabalığın nedenini? Hem fuara katılan firmalara hizmet ediliyor, hem Hürriyet markasıyla yüzleşmeyen ziyaretçi kalmıyor, hem de ziyarretçilerin tatmin seviyesi arttırılıyor. Süper değil mi?

Böyle akıllı marka iletişimi etkinliklerine bayılıyorum. Bu etkinliklerin parayla pulla ilgisi yok. Yaratıcılıkla ilgisi var, adanmışlıkla ilgisi var, işini sevmeyle ilgisi var. Teşekkürler Hürriyet Reklam Grubu. Bize hiç önemsemediğimiz alanlarda bile farklı birşeyler yapılabileceğini kanıtladığınız için... Teşekkürler..

Nisan 2003'ün en iyi gazete reklamları


NİSANDA yayınlanan Polo'nun satış kampanyası reklamı çok büyük değildi ama kendi içinde çok tutarlı bir mizahi içeriyor, fiyat ve kalite uyumuna gönderme yapıyordu. Polo, Matematiği, edebiyatı ve resmi iyi olanlara, anlayacakları zekilikte, daha güzel nasıl anlatılabilir? (Reklam Ajansı: Medina Turgul Rating: * * * *)

NİSANIN en iyi reklamlarından biri Anadolu Hayat Emeklilik reklamı. Anadolu Hayat'ın farklı sağlık sigortası seçeneklerinin çokluğu on hazneli bir vazo taşıyıcısı ile vurgulanıyor. Vazo taşıyıcısı, reklamın tam göbeğinde dikkati çekerken, her haznenin karşısına yazılan farklı sigorta seçeneklerinin de okunmasını sağlıyor. Reklamın farklı bir lezzeti var. (Reklam Ajansı: 3.Kuşak Rating: * * *)

İLGİNÇTİR nisanda yine en iyi gazete reklamlarından biri Toyota satış kampanyası reklamı. Reklam neredeyse çeyrek sayfada iş yapıyor. ‘‘Bazı Müşterilerimiz Memnuniyetlerini Yazılı Olarak Bildiriyor’’ başlığı ‘‘Mektupların saklandığı dosyalar’’ görseli ile birleştirilmiş. Ortaya fiyat-kalite ilişkisini yakalatan güçlü bir ‘‘Gönderilmemiş Mektuplar’’ pardon imaj-satış reklamı çıkmış. Niye herşey bana Gönderilmemiş Mektuplar filmini anımsatıyor ya? (Reklam Ajansı: Rpm Radar Rating: * * * *)

NOT:
Atıf Hoca ile Reklam ve Rekabet yarın gece 23.05'te CNN/Türk'te. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Hayri Çulhacı ile Axess reklamlarını konuşacağız. Toyota Yaris reklamındaki uzaylılar uzayın içinden mi? Merak ediyorsanız, kaçırmayın.

Çekirgelik


Çok şeye sahip olmak olanaksız değildir, ama saati bir tane olan kişi vaktini çok iyi bilir, iki tane olan kişi her zaman kuşkulanır.

(Gen Brown)
Yazarın Tüm Yazıları