Vural: Ankara-Ä°stanbul demiryolu projesi fiyasko

Güncelleme Tarihi:

Vural: Ankara-Ä°stanbul demiryolu projesi fiyasko
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 20, 2001 00:00

UlaÅŸtırma Bakanı Oktay Vural, bugüne kadar 1 milyon dolar harcanan Ankara-Ä°stanbul Sürat Demiryolu Projesi'nin ''Zemin etütlerinin yapılmadığını ve nerede noktalanacağını dair bir çalışmanın bulunmadığını'' ifade ederek, ''Bu proje baÅŸlanmış, ama nereye, nasıl gidebileceÄŸi belli olmayan projedir'' dedi.Vural, Ankara-Ä°stanbul Sürat Demiryolu Projesi'nin birinci kısmı inÅŸaatı olan AyaÅŸ Tüneli'nde incelemelerde bulundu. Vural'ın AyaÅŸ Tüneli'nde yaptığı incelemeye Bakanlık yetkilileri ile tünel müteahhidi Nurettin Çarmıklı da katıldı.UlaÅŸtırma Bakanı Vural, incelemeleri sırasında gazetecilerin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin, ''Bu projeyi rafa kaldırdınız mı?'' sorusu üzerine Vural, ÅŸunları söyledi: ''Bu proje baÅŸlanmış, ama nereye, nasıl gidebileceÄŸi belli olmayanprojedir. Zemin etütleri yapılmamış, nerede noktalanacağına dair proje çalışması elimizde olmayan bir proje olarak gözüküyor. Bu bakımdan Ankara-Ä°stanbul arasındaki bu projedeki AyaÅŸ Tüneli ve 85 kilometrelikSincan-Çayırhan kısmını kapsıyor, altyapı çalışmalarıyla beraber... Bundan sonra 176 kilometre daha var. 176 kilometre içinde 60 kilometre daha tünel var. Onun dışında Arifiye-Ä°stanbul ve Sincan-Ankara kısmı var. Bununla ilgili elimizde hiçbir proje bulunmuyor. Dolayısıyla böyle bir yapının bitirilmesinden sonraki kısmın ne zaman tamamlanacağına dair bir bilgi olmadığına göre, bu projenin etüdünü tamamlamak, bu hizmetin de zayi olmamasını saÄŸlayacak teknik tedbirleri almak ve bir karara varmak istiyorum.''BU ÖDENEKLE 50 YILDA BÄ°TERAyaÅŸ Tüneli'nde tersine eÄŸimli bir su akımı olduÄŸunu, su akışıyla ilgili pompalama çalışması yapılmadığı taktirde 2 ay içerisinde tünelin suyla dolacağına ve çökebileceÄŸine dikkati çeken Vural, şöyle devam etti:''Yapılan bütün yatırımları deÄŸerlendirerek, karara varacağım. Bu projenin nereye gideceÄŸi belli deÄŸil. VatandaÅŸların vergileriyle yaptığımız bu projelerin halka hizmet verecek hale dönüşmesini istiyoruz. Son 5 yıldaki ödenekleri dikkate aldığınızda yılda bir milyon 100 bin dolar civarında bir ödenek verilmiÅŸ. Bu ödeneklerle devam edeceksek, bu projeyi 50 yılda ancak bitirebiliriz.Burayla ilgili ödenek ayrımını gerçekleÅŸtirmeden önce projenin rehabilitasyonu konusunda ciddi bir çalışma yürütmeye karar verdim. Buprojenin bu safhadan sonra yürütülmesi, ancak ekip ve proje çalışmalarının tamamlanmasından sonra mümkün olabilir. Bu tür projeyi yürütebilmemiz, ancak yapılan bu hizmetin kaybolmamasını temin etmeye yönelik bir strateji ile mümkün olacaktır.''Vural, bir gazetecinin, ''Bu yapılamadığı taktirde AyaÅŸ Tüneli ne olarak kullanılacak?'' sorusuna da, bu sorunun cevabını bulmak için etüt ve projeyi devam ettirecekleri karşılığını verdi.BÖYLESÄ° BÄ°R UFUK GÖRMÃœYORUM...Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü yetkililerinin, ''Böyle bir güzergahı kullanma noktasında yeterince iÅŸletilme kabiliyetine sahip olmadığını'' ifade ettiklerini belirten Vural, ''Burası bittiÄŸi takdirde ne için kullanılacağı belli deÄŸil. Benim bu projeyi tamamlamam için yılda takriben 200-250 milyon dolara ihtiyacım var, 10 yılda tamamlamak için. Benim ÅŸu anda DLH Genel Müdürlüğü'nün yatırım ödeneÄŸi yaklaşık 60 milyon dolar. Dolayısıyla böyle bir projeyi gerçekleÅŸtireceksek, bunu zamanında temin edilecek bir ödeneÄŸe ve iÅŸletme kabiliyetine haiz olması gerekir. Ben açıkçası böylesi bir ufuk görmüyorum'' diye konuÅŸtu.1 MÄ°LYON DOLAR HARCANDIVural,  bir gazetecinin, ''Projeyi sürdürmekten mi yanasınız?'' sorusu üzerine ise, ''Hayır. Böyle bir projenin devam etmesi noktasında iÅŸletmeci kuruluÅŸun da yeterince ÅŸeyi yok. Ben teorik olarak bahsediyorum. Ayrıca bu hızlı tren de olmayacak'' yanıtını verdi.Türkiye'nin Ankara-Ä°stanbul arasını 4 saatte indirebilecek projelere sahip olduÄŸunu vurgulayan Vural, ''Ben Türkiye'nin bu projeyi gerçekleÅŸtirebilecek kredi imkanlarını bulduÄŸunu görüyorum. Hızlı tren, Ankara-Ä°stanbul arasını kısa sürede katetme hayali uzak deÄŸil, gerçekleÅŸtireceÄŸiz'' dedi.Son beÅŸ yılda 1 milyon dolarlık kaynağın söz konusu proje için kullanıldığını belirten Vural, projeyi bu ÅŸekilde sürdürmenin mümkün olmadığını bildirdi.ORTADA PROJE YOKVural, bir gazetecinin, ''25 yıl önce baÅŸlanan bu proje tamamlandığı takdirde Türkiye'ye birÅŸeyler verebilir mi?'' ÅŸeklindeki sorusu üzerine, ÅŸu karşılığı verdi: ''Proje yok. Åžu an da konuÅŸtuÄŸumuz mesele Sincan-Çayırhan arasında 85 kilometrelik altyapıdır, daha üstyapısı yok. Bundan sonra karşımızane çıkacağını bilemiyoruz. Yüklenici firma da, karşısına ne çıkacağınıbilmiyor.  Projenin tamamen rafa kaldırılmasından ziyade 85 kilometrelik kısmın nereye gideceÄŸi belli olmayan bir kısma para harcamanın gereksiz olduÄŸudur.''''Bunun sorumlusu kim?'' sorusuna ise Vural, kimseyi yargılamak istemediÄŸini, bir sorumluluk aramak gerekirse projelere yeterince ödenek ayrılamamasından kaynaklanan temel bir sıkıntı olduÄŸunu kaydetti. Vural, ''Bugün 5600 kamu yatırım programında projemiz var. Bu ödeneklerle, bu projeleri bitirmek için yaklaşık 142.5 yıla ihtiyacımız var. Yatırım önceliklerimizi iyi belirlememiz gerek'' diye konuÅŸtu.Vural, sözkonusu projeyle ilgilenmesinin nedeninin 2002 yılı yatırım programında projeye kaynak ayırmak veya ayırmamak kararını vermek olduÄŸunu ifade etti.BAKAN'DAN ÖZÃœRAnkara-Ä°stanbul arasındaki tren yolunun rehabilitasyonuna iliÅŸkin bir soru üzerine de Vural, bu konuda kredi tekliflerinin alındığını, Hazine MüsteÅŸarlığı'nda beklediÄŸini söyledi. Oktay Vural, 36 ayda projeyi tamamlayacaklarını, ancak bunun Hazine'den gelecek kredi teklifleri görüşmelerin tamamlanmasından sonra gerçekleÅŸeceÄŸini kaydetti. Vural, bu proje çerçevesinde 5 tren seti almayı planladıklarını söyledi. Nereye gideceÄŸi belli olmayan bir proje için para harcandığına dikkati çeken Vural, ''Bu bakımdan milletimden özür diliyorum. Ama saÄŸlıklı yerlere para harcamaya kararlıyım'' dedi.YAP-Ä°ÅžLET-DEVRETBir gazetecinin demiryollarının rehabilitasyonu konusunda engellerolduÄŸunu, kendisinin bu engelleri azaltıp azaltamayacağını sorması üzerine, Vural, ''En önemli engel ÅŸudur... Demiryollarında yatırımlardan sorumlu TCDD var. TCDD bir KÄ°T'dir. Buna mukabil karayollarından sorumlu genel bütçedir. Bu iki farklı yaklaşım özellikle demiryollarının yatırımları konusunda TCDD'yi oldukça zorlamaktadır. En önemli sıkıntımız budur'' karşılığını verdi. Vural, bu yatırımların maliyetli yatırımlar olduÄŸunu, ancak ekonomik programın kamu harcamalarını azaltılması öngördüğünü kaydetti. Vural, bu nedenle kamu harcamalarını artırmaktan ziyade rehabilitasyonu ön plana getiren yap-iÅŸlet-devret modeli ile Finansmanı kamudan ziyade yüklenicilere yükleyen bir yaklaşıma öncelik vermek olduÄŸunu sözlerine ekledi.  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!