Güncelleme Tarihi:
Dijital dolandırıcılığın artması kurumları ve kişileri nasıl etkiliyor?
Dijital dolandırıcılık sadece Türkiye’de değil uluslararası düzeyde bir sorun ve bu sorun karşısında sürekli olarak çözüm önerileri geliştiriliyor. Üst düzey yöneticiler ve bu işin uzmanlarıyla yapılan araştırmamız sonucu yayınlanan raporda da bu konunun ne derece önemli olduğunun altı çiziliyor ve dolandırıcılığın önlenmesi ile ilgili birçok çözüm sunuluyor. Kısaca bahsetmek gerekirse;
-Müşteri memnuniyetsizliğini azaltmak için uygun dolandırıcılık çözümlerinin kullanılması gerekiyor
Gereksiz yere müşteri memnuniyetsizliği yaratan ‘herkese aynı çözüm’ yaklaşımından vazgeçme zamanı geldi. Bunun yerine şirketler her işlem ve müşteriye göre uygun seviyede güvenlik sağlayan çözümleri kullanmalı. Dolandırıcılığa karşı alınacak önlemlerin, gerçekleşen dolandırıcılık oranları ve ticari stratejilerle de uyumlu olması gerekiyor.
-Modern pazarlama ve dolandırıcılıkla mücadele faaliyetlerinin temelinde müşteriyi farklı açılardan tanımak yatıyor
Müşteriyi daha iyi tanımak için geleneksel yöntemler yetmiyor. Kimlik verileri, cihaz bilgisi, online davranışlar, biyometri, geçmiş işlemler ve müşterilerin diğer işletme ve sektörlerle olan etkileşimlerinin tamamına bakmak gerekiyor. Bu bilgileri anlamlı bir hale getirerek, müşteri davranışlarını doğru yorumlayan şirketler, dolandırıcıları daha kolay ayırt edebiliyor ve müşterileri ile daha etkin bir güven ilişkisi kurabiliyor.
-Müşteriyi tanımak için karma ekosistemlerden faydalanmak gerekiyor
Şirketler, bizzat kendilerine ait veri kaynaklarına ek olarak, farklı şirketler ve hatta sektörlerle birlikte çalışan karma ekosistemlerden faydalanmalı. Günümüzde dolandırıcılar, kimliklerin doğrulanmasında geleneksel olarak kullanılan veriler de dâhil olmak üzere geçmişte olduğundan çok daha fazla veriye erişim imkanına sahipler ve bu veriler ile eksiksiz dijital profiller yaratabiliyorlar. Bunu önlemek için müşteriyi her açıdan tanımayı sağlayan çoklu veri kaynakları gerekiyor.
-Servis bazlı sistemler kullanarak hızlı ve etkin bir şekilde aksiyon alınması gerekiyor
Günümüzde çok sayıda şirket, çözümleri kendileri geliştirmek veya satın aldıkları çözümü kendi ortamlarına kurmak yerine abonelik ile çalışan servis bazlı sistemleri tercih ediyor. Servis bazlı abonelik sistemleri sürekli olarak yeni risklere göre güncelleniyor. Bu sayede iş hacminiz ne kadar hızlı büyürse büyüsün veya hangi ürün, kanal veya coğrafyayı hedef alırsanız alın ortaya çıkan bütün tehditlere karşı daha etkin ve daha hızlı tepki verebilmeniz mümkün hale geliyor.
-Gelecekte ortaya çıkabilecek yeni dolandırıcılık trendlerine karşı kendini hızlıca yenileyebilen çözümler gerekiyor
Şirketler, dolandırıcıların kendilerini gizlemek için kullandıkları bilgi boşluklarını bulmak, kör noktaları kapatmak için çeşitli teknolojiler ile bilgiye erişmeye ihtiyaç duyuyorlar. Bu teknolojilerin dolandırıcılığın önlenmesi için stratejileri hızlı bir şekilde değiştirilebilmesi, dolandırıcılığı daha hızlı tespit edebilmesi ve bunu yaparken de müşteri deneyimini iyileştirebilmesi bekleniyor.
Mobil ve internet bankacılığının gelişimi dijital dolandırıcılığı ne derecede etkiliyor? Alt yapılar sizce yeterli mi?
Türkiye Bankalar Birliği’nin İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılık İstatistiklerine göre Türkiye’de mobil bankacılık bireysel müşteri sayısı Haziran 2016 itibariyle 23 milyon 932 bine, mobil bankacılığı aktif kullanan bireysel müşteri sayısı ise 14 Milyon 721 bine ulaştı. Bu, bir önceki yılın aynı dönemine göre 9,7 milyon yeni mobil bankacılık müşterisinin sisteme katıldığı anlamına geliyor. İnternet bankacılığı kullanan bireysel müşteri sayısı ise Haziran 2016 itibariyle 50 milyon 63 bine, internet bankacılığını aktif kullanan bireysel müşteri sayısı ise 17 milyon 19 bine ulaştı. Bu, bir önceki yılın aynı dönemine göre 9,7 milyon yeni internet bankacılık müşterisinin sisteme katıldığı anlamına geliyor.
Bu durum karşısında bankalar siber saldırılara ve dolandırıcılara karşı önemli önlemler geliştirdi. 2019 yılında toplam bankacılık işlemlerinin yüzde 20’sinin mobil cihazlardan yapılacağı öngörüsü, yaklaşan tehlikenin de boyutlarını da ortaya çıkarıyor.
Bankalar, dijitalleşerek operasyonel maliyetlerini oldukça iyi yönetmeye başladılar. Bunda mobil penetrasyonun da çok büyük önemi var. Bankaların siber saldırılara ve dolandırıcılara karşı bir süredir ciddi hazırlıkları olduğunu söyleyebiliriz. Bizler de bu konuda çalışmalarımıza belli bir süre önce başladık. Cihaz bilgilerini bir havuzda topluyoruz ve bunları doğru bir şekilde yapılan işlemlerle eşleştiriyoruz. Böylece dolandırıcılar sizin hesabınızı ya da başka bir cihaz kullanarak sizin adınıza işlem yapmaya kalktığında önlüyoruz.
Son dönemde gerçekleştirdiğimiz araştırmamıza göre, Türkiye ve Ortadoğu’daki üst düzey yöneticilerin yüzde 52'si artan dolandırıcılığın başarıya giden yolda bir engel olduğunu düşünüyor ve kuruluşların yüzde 82'si, dolandırıcılık riskini yönetemediğini kabul ediyor. Aynı bölgede yönetim kurullarının ise sadece yüzde 24'ü dolandırıcılıkla mücadele bütçelerini 1/5 oranında arttırıyor. Bu kuruluşların yüzde 34'ü, müşteri verisini saptamak için cihaz tanıma gibi yeni teknolojilere yatırım yapıyor.