Güncelleme Tarihi:
Mastercard için Mortar tarafından Türkiye, İngiltere, Almanya, İspanya, Fransa, Hollanda, İtalya, Rusya, İsveç, Portekiz, Yunanistan, Ukrayna, Romanya, İsrail, Çek Cumhuriyeti ve Polonya olmak üzere 16 ülkede 5000’in üzerinde taraftar ile gerçekleştirilen ve sosyal medyadaki fanatizmin haritasını çıkaran Social Fanalytics raporunun sonuçlarına göre, futbol taraftarlarının %69’dan fazlası stadyumlarda wi-fi olmasını istiyor. Taraftarlar arasında en çok kullanılan sosyal medya kanalı ise %63 ile Facebook. Desteklemedikleri başka bir takımı da sosyal medyada takip eden erkek taraftarların oranı kadın taraftarlardan 2 kat daha fazla. Futbol taraftarlarının %64’ü en son gelişmelerden haberdar olmanın kendileri için çok önemli olduğunu belirtiyor. Özellikle 25-35 yaş arası taraftarlar için bu konunun oldukça önemli olduğu sonucu göze çarpıyor.
Bir maçı TV’de canlı olarak izlerken İspanyol taraftarların %24’ü, İtalyan taraftarların %15’i, İngiliz taraftarların %33’ü sosyal medyada paylaşım yaparken Türk taraftarların %84’ü sosyal medya paylaşımları ile de takımlarını destekliyorlar. Herhangi bir galibiyet durumunda ise haklı bir şöhrete sahip Türk taraftarının tutkusu, sosyal medyada da rekor kırıyor. Taraftarların yüzde 71’i galibiyeti sosyal medyada kutluyor. Bu oran, %29 oranında olan İngiliz taraftarların 2,5 katına denk geliyor.
Türk taraftarların %97’si takımını sosyal medya üzerinden takip etmek gerektiğini belirtirken, Avrupa’daki taraftarlar bu konuda ikiye bölünmüş durumda. Facebook %63 ile en popüler sosyal medya kanalı ve en çok 45-54 yaş grubu tarafından kullanılıyor. Bazı Avrupa ülkelerinde oran daha yüksek çıksa da Youtube %13 oy alırken, Twitter sadece %8 kullanıma sahip.
Her ne kadar Türk taraftarlar, her zaman her yerde sonuna kadar takımlarının yanındaysalar da takımlarının en çok eleştiren taraftarlar da onlar. Twitter genel olarak az kullanılmasına rağmen Türk tarafların %27’i Twitter’ı takımlarını desteklemek veya eleştirmek, son gelişmelerden haberdar olmak için kullanıyorlar.
Avrupa genelinde taraftarların %31’i stadyumlarda temassız işlem seçeneği olmasını istiyor. Türk taraftarların %54’ü temassız ödeme seçeneğinden faydalandıklarını dile getiriyor.
Mastercard UEFA Şampiyonlar Ligi Temsilcisi Gianluigi Buffon sosyal medyanın spor üzerine etkileri ile ilgili görüşlerini şu şekilde dile getiriyor: “20 yıl futbol oynadım ve son yıllarda sosyal medyanın spora katkısını görmek harika. Sosyal medya, taraftarları sevdikleri sporla daha çok yakınlaştırıyor ve onlarla bireysel olarak iletişime geçmemizi sağlıyor.”
Mastercard Uluslararası Pazarlar Başkanı Ann Cairns ise şunları belirtti: “Sosyal ve dijital medya, tutkularımızı takip etme, paylaşma ve kutlama şeklimizi değiştirdi. Teknoloji her yönüyle hayatımız için daha önemli bir rol üstlendikçe dijital ortamda sohbetler ve etkileşimler doğal hale gelmeye başladı. Social Fanalytics raporuna göre kullanılan sosyal medya kanalı değişiklik gösterse de önemli olan sohbete katılmak ve etkileşimde olmak. Futbol gibi, sosyal medya da uluslararası sınırları ortadan kaldırıyor, taraftarları bir araya getirip tutkularını paylaşmalarını sağlıyor.”
Bu sayfa Mastercard sponsorluğunda hazırlanmıştır