Güncelleme Tarihi:
Aslında 3D eski bir teknoloji, geçmişi yüz yıl önceye kadar gidiyor. Ancak asıl ilgiyi 1980’lerden sonra çekmeya başladı. Günümüzde ise sinemadan, TV’ye geçiş yapıyor. Farklı alanlara da girerek herkese üç boyutlu bir yaşam sunuyor. Artık dizüstü bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, kameralar, projeksiyon cihazları ve bilgisayar oyunları da üç boyut furyasından nasibini alıyor. Hayatımızda sık kullandığımız teknolojik ürünlerden üçüncü boyuta geçmeyen kalmayacak gibi görünüyor. CeBIT’de de 3D’nin farklı kullanım alanları sergileniyor.
KÖPEK balığı kocaman gövdesiyle gerçekmiş gibi seyircilerin üzerine geliyor. Filmde uçak inişe geçerken üstünüze gelen görüntüsüyle adeta siz iniyormuş gibi hissediyorsunuz. Denizaltındaki balıklar sanki gözünüzün önünde yüzüyor... Üç boyutlu (3D) filmlerle artık bu tarz sahneleri evde izlemek mümkün hale geldi. Üç
boyutlu televizyonların gelişmesiyle önceden sadece sinemalara özgü olan 3D filmleri her yerde izlenebiliyor. 3D gözlüğünü takan salonunda koltuğuna yayılarak kendini filmin üçüncü boyutuna bırakabiliyor. Sinema başta olmak üzere televizyona da giren üç boyut hayatın her alanında kendini gösteriyor. James Cameron’ın Avatar filmiyle popülerliği artan 3D, CeBIT’te de ana trendlerden biri olacak. Geçmişi yüz yıl önceye gidiyor Aslında 3D teknolojisinin tarihi yüz yıl önceye gidiyor. Yani sinemanın doğuşundan beri var. Üç boyutlu filmler yaparak, görüntüye derinlik ekleyerek görsel bant genişliğini arttırma düşüncesi olarak öne çıkmış. Ancak, bu fikri seyircilerle buluşturacak yeterli teknolojiye 1920’lere kadar ulaşılamamış. Yeterli teknolojiye ulaşıldıktan sonra bile geniş kitlelere
ulaşılması 3D’nin altın çağı olarak anılan 1950’lere kadar gerçekleşmedi. 1980’lerde, Imax’in 3D’ye özel kendi sinema salonlarında 3 boyutlu filmler gösterimine başlamasıyla, 3 boyutlu film izlemek çok daha keyifli hale geldi. Yeni teknolojiler 3 boyutlu filmleri normal sinema salonlarında da popüler hale getirdi. Şimdi ise 3D TV’lerle oturma salonlarına kadar girdi. Teknoloji uzmanları 21’inci yüzyılın 3D teknolojisinin çağ olacağını öngörüyor. Bilgisayarlar da 3D oldu Üç boyut kendini sadece film ve televizyonda da göstermiyor. Farklı alanlara da girerek herkese üç boyutlu bir yaşam sunuyor. Artık dizüstü bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, kameralar, projeksiyon cihazları ve bilgisayar oyunları da üç boyut furyasından nasibini alıyor. Hayatımızda sık kullandığımız teknolojik ürünlerden üçüncü boyuta geçmeyen kalmayacak gibi görünüyor. Avatar ivme kattı Üç boyutu ise her yerde gördüğümüz alan sinema. Genellikle iki boyutlu filmlerin gölgesinde kalsa da aslında üç boyutlu filmlerin uzun ve zengin bir geçmişi var. ‘Avatar’ filminin yakaladığı başarı ise hak ettiği değeri görmesini sağladı. Avatar, ABD’li yönetmen James Cameron’un filmi. Konusu ise şöyle. Yakın gelecekte Pandora adında yeni keşfedilmiş bir gezegen var. Bu gezegende dünyada çok az rastlanan ancak çok değerli olan bir elementten bol miktarda bulunuyor. Ancak sorun şu ki, bu gezegenin sahipleri ve doğası madenciliğe izin verecek türden değil. En büyük tehdit, 3 metrelik ırklarına Na’vi adı verilen yaratıklar. Bilim adamları, kendi Na’vi görünümlü yaratıklarını yapacak bir yol buluyorlar.
En önemli sorun içerik TV’lerle evlere giren 3D’de en önemli sorun içerik. Dünyada şu anda üç boyutlu yayın yapan televizyon kuruluşu sayısı çok az. Amerika’da ESPN deneme yayınına girmiş durumda. Şu anda en büyük kullanım alanı sinemalarda. Blu-ray DVD oynatıcılara sahip olanlar ise 3D özellikli televizyonlarında üç boyutlu fimleri evlerinde izleyebiliyorlar. Türkiye’de de 3D film ve TV çalışmaları hızlanıyor. Arçelik ilk üç boyutlu televizyonu üretti.
Vestel’de piyasaya sunmaya hazırlanıyor. Daha önce Samsung, LG, Sony gibi markalar 3D TV’lerini piyasaya sundu. Üç boyutta en önemli sorunun içerik olarak görülüyor. Uzmanlar,”Stüdyolar ve yayıncılar çalışmalar yapmaya başladı. Bunun da bir yatırım maliyeti var. Ama 3D film sayısı artıyor. Oyun ve Blu-Ray oynatıcıları şu anda bu teknolojinin satışında önemli etken olacak” görüşünü dile getiriyor.
Büyük markaların 3D yarışı
DÜNYANIN dev teknoloji markaları olan Panasonic, Sony, Samsung, LG, Philips, Sharp gibi markalar 3D şovuna başlamış durumda. Her marka üç boyut özelliğine sahip televizyonlarını dünyada teknolojiseverlerle buluştururken, bu yarışta öne geçmek için çalışmasını sürdürüyor. Üç boyut trendi kamera ve fotoğraf makinelerinden, laptop ve projektörlere de kaymış durumda. Televizyonlarda, arka ışık aydınlatması olan LED yarışı da devam ederken, panellerin giderek inceldiği görülüyor. TV teknolojisini şekillendiren, LED, HD ve 3D’yi artık neredeyse bütün yeni modellerde görmek mümkün.
Yağmur yağdırılıyor hayalet omuza dokunuyor
DÜNYA üç boyutlu televizyonu konuşurken, sinema salonlarındaki teknolojiyle filmler dördüncü hatta beşinci boyuta taşınıyor. Koltukları, efektleriyle dört boyutlu hale getirilen sinema salonunda seyirciler filmleri yaşayarak izliyor. Film sırasında sahneye bağlı olarak yağmur yağdırılıyor, koltuklar sallanıyor, toz bulutları havada uçuşuyor. Ses, koku ve ışık efektleriyle seyirciye filmdeki bütün sahneler yaşattırılıyor. Patlama sahnesinde toz bulutları havada uçuşuyor, hareketli bir sahnede koltuk sağa sola, öne arkaya doğru sallanıyor. Uçak takibinde rüzgardan saçlar dağılıyor. Yağmurlu sahnede su damlaları yüzleri ıslatırken, sis olduğunda ise salonu duman bulutları sarıyor. Salon efektleri Şimdilik sınırlı sayıda film 4D ve 5D’ye uyarlandı. Salon efektleri nedeniyle dördüncü boyut olarak adlandırılan bu teknoloji, 2D ve 3D filmlerin her ikisine de uygulanıyor. Üç boyutlu filmlerde ise, projektörlerle filmdeki oyuncular, seyircilerin arasında dolaşıyor izlenimi veriliyor. Görüntü ve efekt teknolojisiyle özellikle korku filmlerinde bir hayalet, izleyicinin omuzuna dokunabiliyor. Filmle, korku tüneli eğlencesinin birleştirilmesiyle oluşan bu sahneler, sinemanın geleceği hakkında fikir veriyor. Türkiye’de de bu teknolojiye sahip sinema salonları bulunuyor.