SMS atmaktan dilimiz tutuldu

Güncelleme Tarihi:

SMS atmaktan dilimiz tutuldu
Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 2013 10:16

Gençlerin en fazla kullandıkları iletişim araçlarının cep telefonları ve platformun da sosyal medya olduğunu hatırlatan İzmir Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Ali Emre Bilis, okuma alışkanlığı edinmemiş, üniversite çağına gelen gençlerin kendilerini ifade etmekte büyük sorun yaşadığına dikkat çekti, "SMS atmaktan adeta dilimiz tutuldu" dedi.

Haberin Devamı

Yrd. Doç. Dr. Ali Emre Bilis günümüz gençlerinin en temel iletişim problemleri arasında Türkçeyi kullanmadaki yetersizlik ve topluluk önünde konuşmadaki özgüven eksikliği olduğunu belirtti. Bilis açıklamasına şöyle devam etti: “Modern iletişim çağında bilgiye kolaylıkla ulaşabilen gençlerimiz bildiklerini ifade etmede oldukça zorlanıyor. Bunun en önemli sebebi ise kitap okuma alışkanlığı olmayan gençlerimizin kendilerini sınırlı sayıdaki kelimeyle ifade etmeye çalışması, atasözleri ve deyimleri ise neredeyse hiç kullanmaması. Bir diğer nedeni ise cep telefonlarıyla ortaya çıkan kısa mesaj kültürünün sosyal medya aracılığıyla devam etmesi. Üniversite çağları ise kitap okuma alışkanlığının kazanılması için oldukça geç.”

Toplumun kültürel alışkanlıklarının da bu durumda etkili olduğuna değinen Bilis, “Gençlerimizin toplum önünde konuşma konusundaki özgüven eksiklerinin en önemli sebeplerinden birisi daha küçük yaşlardan itibaren “sen küçüksün önüne bak” veya “büyükler konuşur küçükler susar” gibi sözlerle düşüncelerini söylemelerinin engellenmesi” dedi.

Okuma ve okuduğunu anlama becerisinin temelinde dil gelişim becerilerini barındırdığını belirten İzmir Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü Öğretim Üyesi Tüba K. Doğaroğlu ise yenidoğan döneminden başlayan dil gelişim becerisinin annenin ya da bebeğin çevresindeki diğer kişilerin doğumdan itibaren bebeğin yüzüne bakarak konuşmaları, onun gülümseme, ağlama gibi sosyal tepkilerine cevap vermeleri, bebeğin etkileşimli bir ortam içinde yer alması ile gelişeceğini söyledi. Doğaroğlu bilgilendirmesini şöyle sürdürdü: “Erken çocukluk döneminde çocuklarla birlikte bakılan resimli kitaplar, bu resimlere bakılarak oluşturulan öyküler hem dili hem de okuma becerisini geliştiriyor. Bununla birlikte çocuğun başka okuyanlar ile bir arada olması önemli. Çevresinde kitap okuyan anne ve babasını görmeyen çocuğun okumaya karşı olumlu tutum geliştirmesini bekleyemeyiz. İlköğretim döneminde ise çocuğun ilgilisine göre alınmış kitaplar, okumaya, okuduklarını anlatmaya yönlendirilmesi, çocuğun hem okuma - okuduğunu anlama hem de okuduklarını anlatma hatta başka duygularını da ifade etme becerilerini geliştirecektir.”

174 MİLYON 881 BİN ADET SMS

2013 yılının ilk üç ayı verilerine göre Türkiye’de 68 milyon 25 bin cep telefonu, 20 milyon 573 bin internet abonesi bulunuyor. Son üç ay içinde 16-24 yaş arası gençlerin internet kullanım oranı ise yüzde 68, 7. Yine TÜİK verilerine göre 2012 yılında atılan toplam kısa mesaj (SMS) sayısı ise 174 milyon 881 bin. Bütün bunların birbirini etkilediği bir nokta var ki, okuma alışkanlığı azalan ve kendini özellikle yazılı olarak ifade etmekte zorlanan gençlik.

SADECE WHATSAPP'TA GÜNDE 18 MİLYAR MESAJ

Ancak cep telefonu kullanımını sadece SMS'le sınırlamak bugün için mümkün değil. SMS'leri ciddi derecede geride bırakan ve telefon operatörlerinin SMS gelirlerini baltalayan Whatsapp gibi online sohbet uygulamaları gün geçtikçe popülerleşiyor. 200 milyon aylık aktif kullanıcıya sahip olan Whatsapp'ta günlük toplamda 18 milyar mesaj gönderiliyor ve Türkiye'de de Whatsapp oldukça yoğun olarak kullanılıyor. Bir diğer sohbet uygulaması Facebook'tan gönderilen mesaj sayısı ise 10 milyarı buluyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!