Güncelleme Tarihi:
İngiltere'de gerçekleştirilen Edinburg Interactive Festival'de konuşma yapan Sean Dromgoole, video oyunlarıyla ilgili çok çarpıcı tespitlerde bulundu.
Video oyunu pazarlama danışmanlığı görevini yürüten ve aynı zamanda GameVision araştırma şirketinin CEO'su olan Sean Dromgoole'ın, video oyunlarının 'kimin hangi oyunu neden oynadığı' üzerine bazı önemli tespitleri oldu.
Dromgoole, oyunların satış grafiğini baz alarak video oyunlarının demografik tablosundan bahsederken, bu konuşmasında daha çok farklı tipte tüketicilerin tercihlerini nasıl belirlediği üzerinde durmayı yeğledi.
TechRadar'ın birebir röportaj yapma imkanı bulduğu Dromgoole, bakın oyunlarla ilgili neler söyledi:
Oyunlar bir sanat olarak düşünülebilir mi?
Sean Dromgoole: Take Two Europe'u yürüten Gary Lewis, aynı zamanda GTA'nın Almanya'daki işlerini de yürütüyor. Hatırladığım kadarıyla Lewis, bu konuyla alakalı olarak Almanya'da bir dava açmıştı ve GTA'nın bir sanatsal değerinin olduğunu savunuyordu. Alman mahkemesinin lehinde bir karar vermesini bekliyordu. Nihayetinde doğrudur ki, bazı oyunların gerçekten sanatsal değeri vardır.
Örneğin Myst adlı oyunun tasarımıyla yaptığı şey de bu aslında. Ya da Hitman'nin müziklerini düşünün; bu da oyunun sanat alanına girdiğinin açık bir delili değil midir sanki? GTA IV de bu sentez içinde değerlendirilebilir. Eğer fırsatım olursa, Edinburg'da devam eden konferansta bu konuda daha geniş açıklamalarda bulunacağım.
Sizce oyuncular oyun tercihlerini nasıl belirliyorlar?
Sean Dromgoole: Bu sorunuza karşılık olarak önce kimlerin hangi oyunu hangi konsollarda oynadığıyla ilgili bir cevap vermek gerekiyor. Bilindiği gibi insanların takındıkları tutumlar, önceki tecrübelerine dayanarak oluşur. Eğer öncesi bir oyun, kullanıcı tarafından beğenildiyse, bu oyunun devamı olan ya da paralelinde olan oyunlar yine bu kullanıcının tercihi olabilir. Bundan sonraki adımda ise benzer tutumlara sahip olan insanların hangi yaş aralığında ve nasıl alışkanlıklarının olduğunun açıklanması gerekiyor.
Son olarak ise neden insanların bu oyunları tercih ettiği tartışılabilir hale geliyor. Örneğin Wii Fit'i ele alalım; fit kalmak isteyen insanlar bu oyunu tercih edebiliyor. Aynı paralelde yemek ve beslenmeyle yakından ilgili olanlar ise DS'de yer alan birçok yemek konulu başlığa göz atabilir. Kısacası herkesin bir oyunu oynaması için bir nedeni vardır; bunu oyun pazarlamacıları iyi bildiğinde ise pazarın ihtiyacı olan oyunların da iskeleti akıllarda oluşmaya başlar ve ardından oyun geliştiricileri kolları sıvar ve işe koyulurlar.
Edinburg Interactive Festival'i ile ilgili görüşünüz nedir?
Sean Dromgoole: Edinburg Interactive Festival'inin (EIF) hoşuma giden birçok yönü var. Mesela hangi festivalde Nintendo'nun İngiltere patronu David Yarnton'la ya da yine Sony Computer Entertainment'ın İngiltere patronu Ray Maguire'yle konuşma şansınız olabilir ki? Bu festivalde bu gibi yapılması zor görünen diyaloglar, aslında oldukça sıradan bir aktivite gibidir.