Güncelleme Tarihi:
Türkiye pazarını diğerlerinden farklı kılan unsurlar neler sizce?
Türkiye Batı ve Doğu kültürlerinin kesişim noktasında konumlanan, güçlü bir yerel kimliğe sahip, son derece ilginç bir pazar. Örneğin Türkiye’deki müzik severler bol miktarda Türkçe müzik dinliyorlar. Bu da Polonya ve Malezya gibi uluslararası müziğin daha çok dinlendiği ülkelerle arasında ciddi bir fark oluşturuyor. Bu nedenle Türkiye’deki müzik severlerle yeni keşifler paylaşması için İstanbul’daki ekibimizde bu göreve odaklanan bir editöre yer verme kararı aldık. Diğer yandan, Türkiye’nin ekonomik açıdan yükselişteki diğer ülkelerle pek çok ortak yönü de var: hızlı bir şekilde gelişim gösteren dijital altyapılar ve akıllı telefon kullanımındaki artış. Bu yeni teknolojiler ekonomiye bağlı tüm endüstrileri olduğu kadar müzik endüstrisini de etkiliyor. Müzik severler artık sevdikleri müziklere her an, her yerde, istedikleri cihazda, CD fiyatına erişim sağlamak istiyorlar. Sahip olma artık birincil motivasyon olmaktan çıktı. Müzikte streaming olgusu da işte bu yüzden çok popüler: günümüz müzik severlerin ihtiyaçlarına yanıt veriyor.
Türkiye’deki hedefiniz nedir?
Yukarıda değindiğimiz tüm nedenlerden ve müzik dinleyen kişi sayısının yüksek olmasından ötürü, Türkiye’nin hızla ana pazarlarımızdan biri olacağına inanıyoruz. Geçtiğimiz aylarda ücretsiz servisimizi devreye sokarak müziği dizüstü bilgisayarlarda tamamen ücretsiz hale getirdik. Böylece müzik severlere streaming olgusunun ne kadar kullanışlı ve havalı bir şey olduğunu deneyerek görme imkanı tanıdık. Hedefimiz Deezer’ı bu süre içerisinde Türkiye’deki en büyük streaming servisine dönüştürmek. Türkiye’deki müzik severleri memnun etmek için elimizden gelen her şeyi yapacağız. Onları hem insan kaynaklı önerilerle hem de yakın geçmişte hayata geçirdiğimiz “Flow” ve “Dinle” özelliklerinde olduğu gibi yeni ürün özellikleri geliştirmeye devam ederek en iyi müzik deneyimiyle buluşturmayı amaçlıyoruz.
Dijital müzik servislerinin üyelik gelirleri 2013 yılında ne kadar artış gösterdi? Avrupa, ABD ve Güney Amerika’daki müzik endüstrisi bu artıştan nasıl etkilendi?
Yıllar süren bir düşüşün ardından müzik pazarı pek çok ülkede tekrar büyümeye başladı. Bu, son 3 yılda yüzde 40 oranında senelik büyüme kaydeden müzik streaming servislerinin hızlı gelişmesiyle büyük ölçüde bağlantılı. Bu esnada CD satışları azalmaya devam ederken yasal müzik indirme platformları da satışlarında azalma kaydetmeye başladı. Küresel müzik pazarı bugün 15 milyar dolarlık bir değere sahip. Streaming bunun 1 milyar dolarını kapsıyor. Yüz milyonlarca kişi hali hazırda bir müzik streaming servisi kullanıyor. 28 milyon kişi ise tüm özelliklerden yararlanacak şekilde ücret ödüyor (örnek: reklamsız müzik, internet olmadığında da müzik dinleme imkanı sağlayan offline mod).
Ancak biliyoruz ki şu an dünyadaki müzik severlerin sadece yüzde 1’i streaming servislerini kullanıyor. Müzik streaming olgusunun potansiyeli hayli yüksek.
Dijital müzik sektörünün geleceğine dair neler söyleyebilirsiniz?
Pek çok fırsatla doldu parlak bir gelecek bizi bekliyor. Avrupa’ya bakacak olursak bazı İskandinav ülkeleri müzik pazarının yüzde 70’ini oluşturan streaming konusunda belirgin bir olgunluğa erişmiş durumda. ABD’de de streaming bir patlama yaşıyor: şu an müzikten elde edilen gelirin yüzde 21’ini oluşturuyor. Brezilya, Meksika ve Kolombiya gibi Güney Amerika ülkeleriyle Filipinler, Tayland veya Malezya gibi Asya ülkeleri de son derece hızlı büyüme gözlemlediğimiz ana pazarlar bizim için.
2013 itibarıyla kaç ülkede hizmet veren kaç adet yasal müzik servisi bulunuyor?
Streaming’in müzik endüstrisinin geleceğini temsil ettiği gerçeğine paralel olarak dünyanın dört bir yanında onlarca müzik streaming servisi hayata geçti. Ancak bunların çoğu son derece yerel veya bölgesel nitelikte ve sundukları katalog da sınırlı. Biz sadece global oyuncuların uzun vadede ayakta kalacağına inanıyoruz. Bu çerçevede sunduğumuz modele güveniyoruz: 35 milyon şarkılık kataloğu ve aylık 16 milyon aktif kullanıcısı ile 182 ülkede hizmet veren, gerçek anlamda tek global müzik servisiyiz.
İndirilen müzikler dijital müzikten elde edilen gelirin ne kadarını kapsıyor? CD satışlarının 2013’teki payı ne oldu? Önceki yıllara oranla ne kadarlık bir düşüş görüldü?
İndirme kaynaklı satışlarda global bir düşüş trendi gözlemlerken streaming’in her yıl yüzde 40 oranında büyüdüğünü görüyoruz. İsveç veya Güney Kore’de streaming dijital satışların yüzde 90’ının oluşturuyor. Artık müzik severler sevdikleri müziklere istedikleri cihazlardan, CD fiyatına erişim sağlamak istiyorlar. Diğer yandan CD satışları hızla düşmeye devam ediyor. CD şu an pek çok ülkede müzik pazarının yüzde 20’sini kapsıyor. Türkiye de önümüzdeki yıllarda kesinlikle bu seviyelere erişecek.
Hangi ülkeler müzik servislerinde önemli büyüme kaydetme potansiyeli gösteriyor?
Biz bütün ülkelerin potansiyel sahibi olduğunu düşündüğümüz için 182 ülkede servisimize erişim sağlıyoruz. Müzik, dünyanın her yerinde, tüm kültürlerin paylaştığı ortak bir tutku. Bu esnada, neredeyse her yerde ciddi artık gösteren akıllı telefon kullanımı streaming servislerinin gelişimini hızlandırıyor. Dijitalin güzel olan yanı müziği eski dağıtım kanalları ve coğrafi sınırların ötesine dağıtabilmemize imkan vermesi. Şu anda ABD, Avrupa ve Güney Amerika’da büyüme çok önemli. Avrupa ve Güney Amerika’da sağlam bir konumdayız. Çok yakında San Francisco merkezli ekibimizle ABD pazarına da açılacağız. Güney Doğu Asya’da önde gelen Telekom operatörleriyle olan ortaklıklarımız da önemli bir fırsat sunuyor bize. Telekom operatörleri geleceğin müzik dağıtım ağlarına dönüşme fırsatıyla karşı karşıyalar çünkü geleneksel fiziksel dağıtım kanallarının asla erişemeyeceği genişlikte bir nüfusa ve coğrafyaya erişebiliyorlar.