Güncelleme Tarihi:
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Orhun, Türkiye'de e-ticaret pazarının her yıl yüzde 35-40 civarında büyüme gösterdiğini belirterek, "Pazar henüz doygunluk aşamasına ulaşmamış olsa da taşların yerine epeyce oturduğunu söyleyebiliriz. Sigorta işlemleri çıkarıldığında geçtiğimiz yıl 25 milyar lira gibi bir hacme ulaşılmıştı, bu yıl ise bunun 35 milyar lira düzeylerine ulaşacağını öngörebiliriz" dedi.
Yılın ilk yarısında görülen yeni e-ticaret oluşumlarının sektörün hareketlenmesini sağladığını, sektördeki mevcut oyuncuların birçoğunda önemli büyümeler gözlemlendiğini aktaran Orhun, şöyle devam etti: "Yurt dışından ülkemize gelen yatırım, satın alma haberleri ve girişler sektör içerisinde dinamizme ve büyümeye yol açtı. Niş ürünler satan e-ticaret sitelerinin ve işini geliştirmek isteyen KOBİ'lerin e-ticaret dünyasında giderek daha çok yer almaya başlamasıyla sektör zenginleşmeye devam ediyor. Devlet nezdinde yapılacak düzenlemeler ile sektörün gelecek yıllarda daha da büyüyeceğini öngörebiliyoruz. Ciro olarak hızla büyüse de, sektörümüzün henüz belli bir karlılık oranına ulaştığını söylemek zor. Bu değişim, e-ticaretin fiyat odaklı bir alışveriş mecrası olmasının yanı sıra, yaygınlaşmasıyla mümkün olacaktır. Yakın dönemde bu yönde değişiklikler beklemekteyiz. Örneğin şu anda sitelerimize gelen her 100 kişiden 2 tanesi alışveriş yapıyor, bu oran giderek yükselecektir."
Gelecek yılla ilgili iyimser bir tablo çizen Orhun, "2014'te ne olursa olsun bir patlama bekliyoruz. Elbette beklenmeyen bir takım açılımlar da olacaktır. Mevcut oyuncularda da önemli büyüme planları var. Herkes sektörümüze ilgiyi artırmak için çalışmalar yapıyor. Lojistik firmaları, tedarikçiler ve finansal kurumlar e-ticaretin önemini farkında ve bu değişim için hazırlanmaktalar" ifadelerini kullandı.
Online alışveriş şirketleri 2013 verilerinden memnun
Sonuna yaklaştığımız 2013 yılını e-ticaret sektörü açısından "umut verici" olarak değerlendiren şirketler de gelecek yıl için "atılım yılı" vurgusu yaptı.
emlakjet.com Genel Müdürü Okan Arı ise "2013 yılı büyümemizin daha önceki yıllarda olduğu gibi hızla devam ettiği bir yıl oldu. Ekibimiz 2012 yılına göre 2 kat büyüdü. Paralel olarak diğer metriklerde de büyüme yakaladık. Özellikle 2013, online ticaret üzerinden bizimle ilk kez alışveriş yapan müşteri sayımızdaki yüzde 100'ün de üzerindeki büyüme ile heyecan verici bir yıl oldu. emlakjet.com 2013 yılında, ayda ortalama 3,5 milyon ziyaret ve 40 milyonun üzerinde sayfa görüntülemesiyle, organik büyümesini sürdürüyor" ifadelerini kullandı.
Hızlıal.com Genel Müdürü ve Yönetici Ortağı Kaan Dönmez de klasik perakendecilerin sanal ticarete yöneldiklerine dikkati çekerek, sektörün istihdama pozitif katkısına işaret etti. Dönmez, şunları kaydetti: "Bu sene tanık olduğumuz en ilgi çekici gelişmelerden bir tanesi, klasik perakendecilerin de artık internete yatırım kararı almaları ve hızla kendi e-ticaret sitelerini kurarak satışa başlamaları oldu. Bu gelişmenin de sektörün büyümesini hızlandıran bir adım olacağından hiç kuşkumuz yok. Kendi şirketimiz Hızlıal.com ise kurulduğu ilk günden bu yana büyümesini sürdürüyor. Üye sayımız da satışlarımız da günden güne artış gösteriyor. 2013 yılında ciromuzda, günlük ürün satış miktarımızda ve ziyaretçi sayımızda geçen yıla göre çok büyük bir artış yakaladık. Örneğin ocak ayında kullanıma sunduğumuz mobil uygulamamızın şubat ayında cirosu yüzde 88 oranında artarken mart ayında yüzde 445 oranında büyük bir artış gösterdi. Dolayısıyla 2013 yılının Hızlıal.com adına çok başarılı geçtiğini söyleyebiliriz. Personel sayısının 2014'de yüzde 20 artmasını bekliyoruz. E-ticaret sektörü istihdam yaratmaya devam edecek."
Sanalpazar.com Genel Müdürü Cem Kesici de girişimcilerin sektöre yoğun ilgilerinin azalmaya başladığını belirterek, "E-ticaret sektöründe bu yılki büyüme geçen yıllara göre daha azdı. E-ticareti yanlış algılayan, güçlükleri farkında olmayan birçok irili ufaklı girişim oyundan çekildi, var olan oyuncular ise işlerini daha kapsamlı biçimde ele aldılar" dedi.
Sanalpazar.com'a ilişkin bilgiler veren Kesici, "Sanalpazar.com'da ürün satmak isteyen üyelerimizle ürün almak isteyen üyelerimizi buluşturuyoruz ve günde 200 bin ziyaretçimiz var. 2012 yılında ciromuz 125 milyon lira iken, 2013 yılını 200 milyon lira ciroyla kapatmayı hedefliyoruz. Ancak sektörün genelindeki beklentilere baktığımızda, Türkiye'de henüz potansiyelin az bir kısmına ulaşabiliyoruz. Örneğin ABD'de ve AB'de e-ticaret/toplam perakende oranları yüzde 10 civarındayken bizde yalnızca yüzde 1,5. Yani potansiyelin mevcudun en az 5 katı olduğunu söyleyebiliriz. Bu açıdan bakıldığında sektörden beklentilerimiz, gerçekleşenlere göre çok daha büyük; ama bu zaman alacak. 2014'te e-ticaret sektörü genelinde yüzde 50'nin üzerinde bir büyüme beklemiyoruz" değerlendirmesini yaptı.
Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir ise Gold.com.tr olarak günlük ziyaretçi sayılarının 250 bini geçtiğini anlattı.
Geçen yıl bu rakamın 80 bin kişi civarında olduğunu belirten Erdemir, "Bunun yanı sıra online ciromuz önceki seneye göre 5 kat artarak 100 milyon lirayı geçti. Şu an Gold.com.tr'nin toplam ciromuz içindeki payı yüzde 13 civarında... Artan mağaza sayımızı ve hatta e-ticaretin Türkiye'deki gelişimini de hesaba katarsak, Gold.com.tr ciromuzun orta vadede, toplam ciromuzun yüzde 20'sine ulaşacağını düşünüyoruz" dedi.
"E-ticaret şirketleri artık daha çok karlılığa ve ölçeklenebilirliğe odaklandı"
Yemeksepeti Üst Yöneticisi (CEO) Nevzat Aydın ise, başarısını ispat eden fikirlerin sektörde tutunmayı başardığını hatırlatarak, şunları söyledi: "Türkiye'de artan girişim sermayesi şirketleri ve melek yatırımcı sayısıyla birlikte, e-ticarette iyi projelerin daha kolay keşfedildiği ve eğer kendilerini kanıtlayabilirlerse hayatta kalma olasılıklarının arttığı bir döneme girdik. E-ticaret şirketleri artık daha çok karlılığa ve ölçeklenebilirliğe odaklandı. Sektördeki büyük oyuncuların da dikey projeler üretmesiyle birlikte ortaya belirgin bir tablo çıkıyor.Yemeksepeti de 2013 yılında yeni dikey projeleri Lokum.com ve Papyon.com ile konuşulan firmalardan biri. Bu yıl bizim için özellikle Orta Doğu ve Avrupa'da yaptığımız yatırımlar ile dikey alandaki yeni projelerimizle birlikte tahminlerimiz doğrultusunda büyüme yakaladığımız ve finansal olarak çok güçlü kapattığımız bir yıl oldu."
Bellamola.com Yönetim Kurulu Üyesi John Houslip de 2013 yılının e-ticaret açısından verimli bir yıl olduğunu belirterek, online müşteri sayısı, online alışveriş hacmi, arama motorlarından yapılan aramalar ve satın alma oranlarının artış gösterdiğini, aynı şekilde e-ticaret sektöründeki gelişmelere paralel olarak çok sayıda yabancı yatırımcının pazara giriş yaptığını dile getirdi.
Houslip, şunları kaydetti: "E-ticaret sektörünün perakendeye göre daha hızlı bir büyüme oranıyla artış gösterdiğini, yani geleneksel satış kanallarından online satışa belli bir oranın geçiş yaptığını da söyleyebiliriz. Şu anda sitemizde günlük tekil ziyaretçi sayımız 10 bin ve bu her ay artış gösteriyor. BellaMola.com olarak 2013 yılının Mart ayında faaliyete başladık ve şu an bulunduğumuz konumdan gayet memnunuz. 2014 yılında yıllık ciromuzun 10 milyon liraya ulaşacağı beklentisindeyiz. İstihdam oranımız ise iş hacmimiz büyüdükçe artış gösteriyor. Ekibimizin bir kısmı İngiltere'de olmakla birlikte, Türkiye'de yola 7 kişi ile çıktık ve 2014 yılında bu sayının 3-4 katına çıkmış olacağını öngörüyoruz."