Güncelleme Tarihi:
İnsanların şu an masaüstü bilgisayarları kullanarak internete girdiğini belirten Douek, mobil cihazları kullanan kitlenin genişlediğini ve bunun doğrudan mobil web trafiğini hızla artırdığını söyledi ve ekledi: “Bu yıl Sevgililer Günü’nde ABD’de bir ilk yaşandı ve masaüstü bilgisayarların internette yarattığı trafik, mobil platformların gerisinde kaldı.” Douek’e göre mobil internetin büyümesindeki en önemli etken satışları artan akıllı telefon ve tabletler.
AFRİKALI CEP’TEN İNTERNETE GİRİYOR
Mobil trafiğin artmasıyla birlikte aramalar başta olmak üzere birçok şeyin değişeceğini dile getiren Douek, kullanıcıların cep telefonuyla bulunduğu yere göre kendisine en yakın sinemayı, mağazayı, restoranı veya bir benzin istasyonunu bulabileceğini, bunun mobil aramalarla mümkün olduğunu kaydetti. Akıllı telefonların ucuzlaması ve mobil data ücretlerinin düşmesiyle daha geniş bir kitlenin bu olanaktan faydalanabildiğini belirten Douek, Afrika’da ve Asya’da bazı ülkelerde internete girenlerin birinci tercihinin mobil cihazlar olduğuna dikkat çekti ve sözlerini şöyle sürdürdü: “Özellikle Afrika’daki ülkelerin birçoğunda insanlar internete cep telefonlarıyla giriyor. Bunun sebebi ise bulundukları yerde genişbant internetin olmaması.” Afrika’da biri kabilede diğeri şehirde yaşayan iki kardeşi örnek veren Douek, iki kardeşin SMS yoluyla para transferi yaptığını kaydetti ve ekledi: “Çünkü olanaklar buna elveriyor ve insanlar yaşamlarını bu şekilde sürdürüyor.”
TÜRKİYE’DE MOBİL ARAMALAR YÜZDE 300 ARTTI
Mobil aramada özellikle Türkiye’de yüzde 200 ila 300 oranında bir artışın yaşandığını belirten Douek, spor, perakende ve otomotiv gibi alanlarda kullanıcıların mobilde daha çok arama yaptığını, ancak genel anlamda sektörlerin birçoğunda mobil aramada artış olduğunu söyledi. Türkiye’yle ilgili rakamları da paylaşan Douek, sözlerine şöyle devam etti: “2010 ve 2011 yıllarında yapılan iki ayrı Türkiye ligi final maçını düşünün. 2011 yılında spor ile ilgili aramalar yüzde 208 artarken, masaüstü aramalarda bu oran yüzde 172’ydi. Resmi tatillerde 2011 yılında mobil aramalarda yüzde 141 büyüme kaydedilirken, masaüstü aramalarda bu oran yüzde 100’de kaldı. Bu rakamlar, mobil aramanın hızla büyüdüğünün önemli bir göstergesi.”
REKABETTE VAR OLMAK İÇİN MOBİL SİTE ŞART
İşletmelerin kendi mobil sitesinin bulunması gerektiğine işaret eden Google’ın EMEA Bölgesi Medya Çözümleri Yöneticisi Milena Djuricic, şirketlerin önce sitelerinin mevcut ziyaretçi trafiğine göz atması gerektiğini söyledi ve ekledi: “Ama Flash formatında hazırlanan siteler işin içine girdiğinde bu ölçümler işe yaramayabilir. O nedenle farklı kriterler de hesaba katılmalı.” İşletmelerin mobil siteleri için kullanıcıların alışkanlarını öğrenmesi gerektiğini kaydeden Djuricic, sözlerine şöyle devam etti: “Eğer onlar bugün yapmazlarsa, rakipleri bunu yapacak. Rekabette var olmak adına hızlı hareket etmek elbette önemli.”
GOOGLE’DAN “GOMO”YLA MOBİLLEŞTİRECEK
Gomo.com.tr’yi mobil sitelerin yaygınlaşmasına yardımcı olmak için açtıklarını belirten Djuricic, işletmelerin mobil sitelerinin ne kadar etkin olduğunu bu site ile öğrenebileceğini ve gerekli iyileştirmeler konusunda Gomo’dan ipuçları alabileceğini vurguladı. “Gomometre isimli bir aracımız var. Bu aracın bulunduğu sayfaya girerek mobil sitenizin adresini yazıyorsunuz. Ardından Gomometre önce sitenizin hızını test ediyor ve mobil sitenizin nasıl göründüğünü sizle paylaşıyor.” diyen Djuricic, mobil sitesi olmayan işletmeler için de bu alanda başarılı olmuş girişimcilik hikayelerini yine site üzerinden paylaştıklarını ve kullanıcılara yol gösterdiklerini kaydetti.
MOBİL SİTELERİ BAŞARIYA ULAŞTIRACAK ÜÇ YOL
Djuricic, mobil sitelerin başarılı olması için üç önemli noktaya dikkat çekiyor: “Öncelikle sitenizin hızlı olmasına dikkat edilmeli. Ayrıca sitenin kullanıcının bulunduğu yeri doğru algılaması önemli… Son olarak sitelerin başparmakla uyumlu olması önemli; çünkü bütün dokunma hareketleri baş parmakla yapılıyor.”
HERKESİN BİR MOBİL SİTESİ OLMALI
Mobil siteyi sadece büyük işletmelerin sahip olması gereken bir şeymiş gibi algılanmaması gerektiğini belirten Djuricic, 2 kişiden 500 kişiye kadar tüm şirketlerin bu dünyada var olması gerektiğinin altını çizdi.
Google’ın bu alandaki misyonunu paylaşan Djuricic, sözlerini şöyle noktaladı: “Google tarafına baktığınızda akıllı telefon ve tabletlerde kullanıcı sayısının artmasından dolayı işletmelerin de bu dünyayı doğru anlamaları ve burada kullanıcılarıyla buluşmaları bizim öncelikli hedefimiz.”
seozturk@hurriyet.com.tr
twitter.com/selimozturk