Güncelleme Tarihi:
seozturk@hurriyet.com.tr
Klavye ve fare yıllardır bilgisayarların ayrılmaz bir parçası… Farenin kullanıcılara sunulduğu ilk günler bilgisayarların kontrolü anlamında büyük bir devrim yaşanmış, geliştirilen tüm yazılım ve diğer birimler bu yeni teknolojiye göre yeniden şekillenmişti.
Ancak aradan geçen yıllar, beraberinde yeni teknoloji ürünlerini getirdi. Önceleri PDA yani cep bilgisayarlarında gördüğümüz bu ekranlar, ilk nesil tablet bilgisayarlardan sonra cep telefonlarındaki yerini aldı. iPad’in ortaya çıkmasıyla tabletler ikinci baharını yaşamaya başlarken, dokunmatik arabirimler artık birçok cihazın vazgeçilmezi oldu.
Bugün için masaüstü bilgisayarlar halen yoğun bir şekilde kullanılıyor. Ancak tablet bilgisayar satışları da gün geçtikçe artıyor. Şimdi isterseniz dünya genelinde masaüstü ve dizüstü bilgisayar satışlarının son durumuna bakalım.
| Satış Adedi (Q4 2010) | Pazar Payı (Q4 2010) | Satış Adedi (Q4 2009) | Pazar Payı (Q4 2009) | İki Yıl Arasındaki Pazar Büyüme Oranı |
HP | 17,581,525 | 18.8 | 17,786,986 | 19.6 | -1.2 |
Acer | 11,852,617 | 12.7 | 12,075,091 | 13.3 | -1.8 |
Dell | 10,801,225 | 11.6 | 10,395,288 | 11.5 | 3.9 |
Lenovo | 9,481,565 | 10.1 | 7,809,357 | 8.6 | 21.4 |
Toshiba | 5,346,700 | 5.7 | 4,768,306 | 5.3 | 12.1 |
Diğerleri | 38,416,677 | 41.1 | 37,816,171 | 41.7 | 1.6 |
Toplam | 93,480,310 | 100.0 | 90,651,199 | 100.0 | 3.1 |
Tablo-1’e göre 2009 yılı 4. çeyrekte bilgisayar satışları toplamda 90 milyonu bulurken, 2010 yılının aynı döneminde ise bu rakam 93 milyonu aşıyor. Ancak şirketlerin satış oranlarına tek tek baktığımızda PC satışlarında düşüş yaşayan şirketlere de rastlıyoruz. Bilgisayar satış bazında dünyanın en büyük şirketi olan HP, 2010’u yüzde 1.2’lik kayıpla kapatırken, onu hemen takip eden Acer’ın satış hacmi ise yüzde 1.8 oranında küçüldü. Lenovo, yüzde 21.4’lük büyüme oranıyla dikkat çekerken, Toshiba ve Dell de satışlarını daha küçük oranlarla arttırmayı başardı. Peki teknoloji devlerinin ABD karnesi nasıl?
| Satış Adedi (Q4 2010) | Pazar Payı (Q4 2010) | Satış Adedi (Q4 2009) | Pazar Payı (Q4 2009) | İki Yıl Arasındaki Pazar Büyüme Oranı |
HP | 5,596,608 | 29.3 | 5,951,547 | 29.1 | -6.0 |
Dell | 4,210,000 | 22.1 | 4,483,074 | 21.9 | -6.1 |
Acer | 2,120,853 | 11.1 | 3,048,552 | 14.9 | -30.4 |
Toshiba | 1,968,000 | 10.3 | 1,719,700 | 8.4 | 14.4 |
Apple | 1,860,000 | 9.7 | 1,503,900 | 7.4 | 23.7 |
Diğerleri | 3,325,955 | 17.4 | 3,727,142 | 18.2 | -10.8 |
Toplam | 19,081,416 | 100.20 | 20,433,915 | 100.0 | -6.6 |
Tablo-2’ye göre bilgisayar üreticilerinin büyük bölümünün satış hacminde daralma göze çarpıyor. Yine aynı dönemde satış rakamları baz alındığında HP yüzde 6.0 oranında küçülürken, Dell yüzde 6.1, Acer ise yüzde 30.4 oranında küçüldü. Genel anlamda ise ABD’de masaüstü ve laptop pazarı, 2009’a göre 2010’u yüzde 6.6’lık kayıpla tamamladı.
Bilgisayar satışlarındaki küçülme ise beraberinde tablet bilgisayarları ve akıllı telefonların artan satışlarını akla getiriyor. Zira iPad’in ardından gün geçtikçe popülerleşen tablet bilgisayar alanına artık birçok teknoloji devi yatırım yapıyor ve bu alandaki satışlar hızla artıyor.
Yine Gartner’a göre 2010 yılında 19 milyon 490 bin adet tablet bilgisayar satışı gerçekleşti. 2011 yılında tablet bilgisayar için 54 milyon 781 binlik satış rakamını öngören Gartner, 2012 ve 2013 yılında ise sırasıyla 103 milyon 425 ve 154 milyon 150 adet tablet bilgisayar satışı bekliyor(Gartner, Ekim 2010).
KLAVYELER BİLE ARTIK SANAL
Akıllı telefonlardaki klavyelerin dokunmatik arabirimle kullanıldığı herkesin malumu. Ancak bu durumu laptop ve masaüstü bilgisayarlara taşımaya çalışan şirketler de yok değil. Geliştirilen bazı laptoplar, kullanıcılarına çift ekranla sunulurken, iki ekranından görüntü alınabildiği gibi, bir ekran da sanal klavye olarak kullanılabiliyor. Dokunmatik arabirimin söz konusu olduğu bir cihazda ise elbette farenin lafı edilmiyor.
MASAÜSTÜ BİLGİSAYARLAR ÖLECEK Mİ
Kısa vadede bilgisayar satışlarında ciddi bir düşüş beklenmiyor. Zaten Gartner gibi dev araştırma şirketlerinin yayınladığı raporlar da bu doğrultuda… Ancak uzun vadede mobil cihazların, özellikle akıllı telefon satışlarında ciddi sıçrama yaşanacağı söylenebilir. Tablet bilgisayar pazarı ise şimdilik masaüstü bilgisayar veya laptoplar için ciddi bir tehdit değil. Zira tabletler daha çok eğlence amaçlı tercih ediliyor. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar ise kullanıcıların istediği her donanıma fazlasıyla sahip ve kullanıcıların daha on yıllar boyu bu bilgisayarları bırakmayacakları çok açık.