Güncelleme Tarihi:
TomTom, (TOM2) dünyada trafiği en yoğun şehirleri raporladığı TomTom Trafik Endeksi ‘nin sonuçlarını açıkladı. Endekse göre geçen yıl yüzde 58’lik sıkışıklık oranıyla dünya listesinin zirvesinde yer alan İstanbul, liderliği Meksika’nın başkenti Meksiko’ya bırakarak üçüncü sıraya indi. 2015 yılında İstanbul’daki sıkışıklık oranı yüzde 50’ye geriledi. Yüzde 59 ile en yüksek trafik sıkışıklığına sahip şehir olan Meksiko’yu yüzde 57 ile Bangkok, yüzde 47 ile Rio De Janeiro, yüzde 44 ile Moskova izledi.
Trafikte fazladan 7.5 gün geçiriyoruz
İstanbul’daki sürücüler günün her hangi bir saatinde trafikte yüzde 50 daha fazla zaman harcıyorlar. Yani İstanbul’da bir sürücü her gün trafikte fazladan 47 dakika geçiriyor. Akşam yoğun saatlerde yüzde 94’e kadar çıkan bu oranla, normal bir trafiğe nazaran yılda toplam 178 saat (7.5 gün) daha fazla zaman geçiriyorlar. İstanbul’da otoyollarda fazladan geçirilen süre yüzde 72 olarak belirlendi. Otoyol dışı yollarda ise bu oran yüzde 43’e iniyor.
İstanbul’daki en sıkışık gün 12 Haziran
Trafik Endeksi, 2015 yılının en sıkışık gününü de ortaya çıkardı. Buna göre okulların tatil edildiği gün olan 12 Haziran 2015 Cuma günü trafiğin en yoğun olduğu gündü. Ankara’da ise yılın en sıkışık trafiğe sahip günü yoğun kar yağışı yaşanan 6 Ocak Salı 2015 oldu.
İstanbul’da toplam yol uzunluğu 18.178 kilometreyi buluyor. Bunun 387 kilometresini otoyollar oluşturuyor. Araçların katettiği mesafe ise 851 milyon 626 bin 442 kilometreye ulaşıyor.
En çok Pazartesi sabahı ve Cuma akşamları trafik var
İstanbul’da sabah ve akşam trafik sıkışıklığı birbirinden tamamen farklılaşıyor. Sabah trafiği Pazartesi günü en yüksek Cuma ise en düşük seviyeye ulaşıyor. Akşam trafiği ise Pazartesi’den Cuma gününe kadar sürekli artıyor. Listede Türkiye’den 9 şehir bulunuyor. İstanbul 3, Ankara 42, İzmir 53, Bursa 65, Mersin 83, Adana 90, Gaziantep 100, Kayseri 114, Konya ise 127’nci sırada yer alıyor. Ankara ve İzmir’in sıralaması geçen yıla göre değişmiyor.
Sıkışıklık neden azaldı?
TomTom Türkiye Ülke Müdürü Enis Yücesan İstanbul’un trafiğindeki değişikliği şöyle yorumladı: “İstanbul’daki sıkışıklığın azalmasının birkaç farklı sebebi bulunuyor. Bunlardan biri kullanıcıların teknolojiyi keşfetmesi oldu. Trafik bilgisi içeren navigasyon cihazları ve akıllı telefon uygulamalarıyla kullanıcılar trafiği daha az olan rotalara yöneliyor. Bununla birlikte, Marmaray, Metro, Metrobüs ve deniz ulaşımı gibi toplu taşıma alternatifleri ve kullanımın artması da trafiği olumlu etkiliyor. Ayrıca trafiğe çıkan motosiklet sayısının da arttığını görüyoruz. 2014’ten 2015 sonuna kadar trafiğe yaklaşık 110 bin yeni motosikletin kaydı yapıldı. Artık yolda daha fazla motosiklet ve bisiklet kullanıldığını görüyoruz. Tüm bu nedenlerin yanında yerel yönetimlerin yaptığı akıllı sinyalizasyon çalışmalarının da etkisinin olduğunu düşünüyoruz. TomTom olarak biz de gerçek zamanlı trafik bilgilerini ve alternatif rotaları sunan navigasyon cihazlarımızla sıkışıklığı azaltmaya ve sürücülere yardımcı olmaya çalışıyoruz.”
Dünyada sıkışıklık artıyor
TomTom’un geçmiş verilerine bakıldığında, 2008’den bu yana dünya genelinde trafiğin yüzde 13 arttığı görülüyor. Ancak kıtalar arası şaşırtıcı farklar bulunması da çok ilgi çekici. Kuzey Amerika’da trafik sıkışıklığı yüzde 17 artarken, Avrupa’da bu artış sadece yüzde 2 oldu. Bu verilerin Kuzey Amerika'da ekonomik büyüme ve Avrupa'nın geri kalanında ekonomik krize işaret ettiği kanısına varıldı. Avrupa’daki bu tablo, İtalya (-%7) ve İspanya (-%13) gibi Güney Avrupa ülkelerinde trafik sıkışıklığının son 8 yıldır düşmesinden etkileniyor.
TomTom Trafik Başkan Yardımcısı Ralf-Peter Schaefer konuyla ilgili şunları söylüyor: “TomTom Trafik Endeksi her yıl sürücülerin, şehirlerin ve ulaşım planlamacılarının trafik sıkışıklığı eğilimlerini anlamalarına yardımcı olmak için açıklanıyor. Ancak daha da önemlisi bu endeks dünya genelinde trafik sıkışıklığının nasıl iyileştirebileceğine de hizmet ediyor. Biz gerçekten herkesin her gün trafikte geçirdikleri kayıp zamanı nasıl düşürebileceklerini düşünmelerini ve hepimizin bu konuda bir rolü olduğunu farketmelerini istiyoruz. Sadece yüzde 5’imiz bile seyahat planını değiştirdiğinde, ana karayollardaki seyahat planlarımızı yüzde 30’a kadar iyileştirebiliriz. Trafik sıkışıklığını yenmek için hepimiz birlikte çalışabiliriz.”