Güncelleme Tarihi:
Sayan, BTK tarafından hazırlanan 2015 yılı 4. çeyrek raporuna ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Özellikle 26 Ağustos 2015'te yapılan "IMT hizmet ve altyapılarına ilişkin yetkilendirme ihalesi"nde oluşan ihale bedellerinin de etkisiyle 2015 yılı son çeyreğinin en fazla yatırım yapılan dönem olduğuna işaret eden Sayan, elektronik haberleşme sektörüne yapılan toplam yatırım miktarının 2015'te yıllık bazda yüzde 205 artışla 17 milyar lirayı aştığını söyledi.
Dönemsel ve yıllık verilere bakıldığında sektörde önemli gelişmelerin kaydedildiğini ifade eden Sayan, şöyle konuştu:
"Sektörde faaliyet gösteren işletmecilerin yıllık net satış gelirleri bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 18 artışla 39 milyar lirayı aştı. Abone sayısı itibarıyla bu dönemde 11,5 milyon sabit abonenin yanında, mobil hizmetlerde abone sayısı 73,6 milyonu aşmış ve penetrasyon oranı yüzde 93,5 düzeyinde gerçekleşmiştir. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2015 yılı sonu itibarıyla 0, 9 yaş aralığındaki nüfusun 66 milyon olduğunu ve 2014 yılında 2,5 milyon olan makineler arası iletişim (M2M) hattının, 2015 yılı sonunda 3,2 milyona ulaştığını dikkate aldığımızda bundan sonraki mobil aboneliklerde artışın özellikle M2M bağlantı sayısına bağlı olacağını öngörüyoruz."
Sayan, 9,5 milyonu sabit, 39,1 milyonu mobil geniş bant abonesi olmak üzere toplam 48,6 milyon geniş bant internet abone sayısına ulaşıldığını vurgulayarak, 2015'te internet abone sayısının da bir önceki yıla kıyasla yüzde 18 arttığını belirtti.
Fiber aboneliğinde yüzde 14,8 artış
Toplam fiber aboneliğinde yüzde 14,8 artış gerçekleştiğine dikkati çeken Sayan, geniş bant hizmetlerinin yaygınlaşmasıyla işletmecilerin gelirlerinin önemli kısmını da veri gelirlerinin oluşturmaya başladığını dile getirdi.
Bu kapsamda, mobil gelirler içerisinde veri hizmetlerinden elde edilen gelirin payının son bir yılda yüzde 25'ten yüzde 33,8'e çıktığını kaydeden Sayan, "Fiber altyapısı açısından ise 2014 yılı sonunda 244 bin 847 kilometre olan fiber uzunluğu yüzde 10 artarak 2015 yılı sonunda 268 bin 120 kilometreye ulaşmış, son çeyrek itibarı ile de yüzde 2,6 artış gerçekleşmiştir" diye konuştu.
Sayan, tüketici haklarının korunmasına yönelik faaliyetleri şeffaf bir şekilde kamuoyu ile paylaşmaya devam ettiklerine işaret ederek, tüketici şikayetleri incelendiğinde, mobil abone sayısının yüksekliğinin etkisiyle en fazla şikayetin mobil hizmetlere ilişkin olduğunu kaydetti.
Sektörel bazda milyon abone başına tüketici şikayeti sayısına bakıldığında ise internet servis sağlayıcılığı hizmetinin ilk sırada yer aldığını
belirten Sayan, tüketici şikayetlerinin asgariye indirilmesi ve tüketici memnuniyetinin artırılması için gerekli adımların atıldığını anlattı.
Sayan, tüketici haklarına yönelik düzenlemelerle şikayete konu hususların giderilmesini hedeflediklerini vurgulayarak, "Bu kapsamda örnek olması açısından internet hizmetlerinde Adil Kullanım Noktası (AKN) olarak bilinen ve belirli kullanıma eriştikten sonra özellikle erişim hızının azaltıldığı uygulamaların, fazlaca şikayet aldığımız bir konu haline gelmesi nedeniyle, sabit ve mobil internet hizmetlerine ilişkin AKN sonrası veri indirme hızlarının iyileştirilmesi, tüketiciler açısından belirliliğin ve şeffaflığın artırılması amacıyla bir çalışma başlattığımızı ve Kurumumuzun internet sitesinde de yayımlanan 2016 yılı iş planımız çerçevesinde sonuçlandırmayı planladığımızı hatırlatmak istiyorum" değerlendirmesinde bulundu.