Zeynep ÖZONUR - Ünsal ÇAKİN / İSTANBUL, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Ekim 31, 2010 11:04
Hanzade Doğan Boyner, Doğan online aktivitelerini Türk medyasına genel bakış çerçevesinde değerlendirdi.
WAN-IFRA / 18. Dünya Dijital Yayımcılık Konferansı’nın ilk günü Mövempick Otel’de gerçekleşti. Fransa, Hollanda, Almanya ve İngiltere gibi ülkelerde konusunun önde gelen isimlerinin katıldığı ve iki gün sürecek olan konferansın açılış konuşmasını WAN-IFRA CEO’su Christoph Riess yaptı. Doğan Gazetecilik A.Ş. Başkanı Hanzade Doğan Boyner ise ilk oturumun ilk konuşmasını yaptı. Hanzade Doğan Boyner, Doğan online aktivitelerini Türk medyasına genel bakış çerçevesinde değerlendirdi. İstikrarlı büyümenin kriz ortamıyla sekteye uğradığını hatırlatan Boyner, "2005’ten 2008’e kadar istikrarlı büyüme söz konusuydu. Fakat 2008’den sonra, dünyadaki perçok ülke gibi Türkiye’de de kriz ortamı yaşanmaya başladı. Düşük fiyatlar ve fiyat savaşları Türk gazete endüstrisinde bir meydan okuyuş yarattı. Türk piyasası Avrupa’daki meslektaşlarıyla karşılaştırıldığında gerçekten çok yüksek bir büyüme oranına sahip. 2009’da tabi ki bütün dünyayı saran bir ekonomik kriz söz konusuydu. Yüzde 14’lük bir küçülme yaşadık. Ama 2010’da piyasa yüzde 30 büyüdü ve 2008 rakamlarının önüne geçti. Gazetelerin share’i düşüyor. 2005’te yüzde 36 olan oran, bugün sadece yüzde 26 oranında. Türkiye’deki gazeteler sadece online değil, televizyonlar tarafından da meydan okunuyor. Televizyonların oranı geçtiğimiz 5 sene içinde her geçen gün büyümeye devam ediyor" diye konuştu.
TÜRKİYE’DE EN ÇOK ZİYARET EDİLEN ON SİTE ARASINDA İKİ GAZETE MARKAMIZ VARGazeter reklam piyasasının gelişimin hakkında da Hanzade Doğan Boyner, 2010’da tüm piyasanın yüzde 30 büyüdüğünü ama gazetelerin sadece yüzde 13 oranında büyüdüğünü ve hala 2007 rakamlarının gerisinde kalındığını söyledi. Gazete döngüsünün durağan ya da düşüşte olduğunu, gazete reklam piyasasının toplam reklam piyasasındaki payının düşük oluşunu anlatan Hanzade Doğan Boyner, "Türkiye’de 25 milyon civarında internet kullanıcısı var. En çok ziyaret edilen sitelerin başında Google birinci sırada ve Facebook ikinci sırada geliyor. Yedinci sırada Milliyet Grup, sekizinci sırada Hürriyet Grup ve onuncu sırada da Doğan online bulunuyor. Yani, ilk onun içinde iki gazete markasına sahibiz. Avrupa’daki en çok ziyaret edilen ilk yirmi internet sitesine baktığımızda maalesef hiçbir gazete markası göremiyoruz. Hepsi; Yahoo, MSN, sosyal iletişim ağları ve bloglar şeklinde sıralanıyor" dedi.
Dijital devrimin medyada 20 yıl önce başladığını hatırlatan Hanzade Doğan Boyner şunları söyledi: "Doğan Gazetecilik olarak internet stratejimizi tek bir
haber portaline odaklamadık. Gazetelerimizin ana işleri haber ve yorum üretmek olsa da biz biliyoruz ki bizim okurlarımız hangi sinemaya gitmek, hangi arabayı almak ya da hangi şehre seyahat etmek içinde aslında bizim gazetelerimize başvuruyor. Dolayısıyla bu ihtiyaçlarını internette güvendikleri markalarla giderebilmeleri için milliyet.com.tr, arabam.com, milliyet emlak, real age, bizebiz.com, araki bulaki.com, hangirestoran.com'u kurduk. Internetin ilk yıllarında 'internet nesli' olarak adlandırılan kitle artık büyüdü. Dolayısıyla artık üreten, çalışan ve okuyan bu kitle bizim yazılı basındaki ana hedef kitlemizle örtüşür hale geldi."
DEĞİŞİMLE BAŞA ÇIKABİLMEK İÇİN YENİLİKÇİ VE İLERİYE DÖNÜK OLMALIYIZHanzade Doğan Boyner, değişimlerin çok hızlı olduğunu ifade ederek, "Değişime ayak uydurmalıyız. Çünkü, eğer yapmazsak, çok geç olur. Önce girip, sonra gelirlerin artışını düşünmek gerek. Değişimin asla sonu değil, değişim devam edecek. Bunları 10 sene önce düşünemezdik. Seneye ne olacağını bilemeyiz. Bu değişimle başa çıkabilmenin en iyi yolu bence, yenilikçiliği ve savunmacı olmaktansa ileriye dönük olma kabiliyetini geliştirmek. Değişimler çok hızlı oluyor ve biz problem çözmeye odaklanıyoruz. Hareketlerimiz her zaman savunmaya dayalı oluyor. Eksiklikler bu noktada önemli rol oynuyor ama bütün bunların üstüne çıkmak ve değiştirmek, yeni fırsatlar yaratmak çok önemli" diye konuştu.
CLİFTON: "İNSANLARIN HABER YAPARKEN NEREDE OTURDUKLARI BİLE ÖNEMLİ"İlk oturumun son konuşmasını yapan BBC Multimedya Editoryal Gelişim Başkanı Pete Clifton ise, BBC’nin İngiltere ve dünya çevresinde kullandığı kaynaklara değinerek, izleyicilere neler verebilecekleri hakkında Başbakanla bile konuştuklarını belirtti. BBC internet sitesinin sahip olduğu özellikleri anlatan Clifton, okurların daha çok ipad, iphone ve Blackberry aracılığıyla sitelerine bağlandıklarını anlattı. Okurlar için siteye erişim ve kullanımı kolaylaştırmak adına haber odaları açtıklarını ve sadece 4 paragrafla haberleri özetlediklerini belirten Clifton, BBC’de nasıl haber yapıldığını şöyle anlattı: "İnsanların haber yaparken nerede oturdukları bile önemli. Editoryal toplantının odaklandığı nokta, farklı platformların kime, ne anlattığı, anlatılanlar üzerine nasıl bir çalışılma yapıldığı ve kimin sorumlu olduğu multimedya açısından önemli ve haber yapanların kendisine sorması gereken sorular."