Güncelleme Tarihi:
Gmail dün akşam iki saat boyunca açılmadı. Google'ın dev e-posta hizmetinin çöküş sebebinin sistem kapasitesinin yanlış hesaplanmış olmasından kaynaklandığı açıklandı.
Pasifik saatiyle 12.30 ile 14.30 arasında çöken sistem milyonlarca kullanıcıyı şaşırttı. Fantezi futbol liginden, çok önemli iş bilgilerine kadar insanların güvendikleri sistemin çöküşü büyük bir karmaşa yarattı. Sunucular hızla tırmanan trafiği kaldıramadığı için çökmüştü.
Google'a göre problem bakım için bazı sunucuların devre dışı bırakılmasıyla başladı. Bu tür rutin bakım işlemlerinden kullanıcılar da haberdar ediliyor. Ama bu sefer Google işleri farklı bir şekilde yürüttü. Gmail trafiğini yönlendiren router'larda istikrarı arttırmak için yapılan değişiklikler Google'a çok daha büyük sorunlar olarak geri döndü.
Google'ın Gmail blog'unda "Artık biliyoruz ki yaptığımız yeni değişikliklerin sisteme yüklediği yükü küçümsemişiz" yazısı yer aldı. Ama açıklamalar ve detaylar bununla bitmiyor. Bir sonraki sayfamızda "Google bu sorunu nasıl çözdü?"
Mühendislik başkan yardımcısı ve istikrar çarı Ben Reynor ise bu durumu daha detaylı bir şekilde aktardı: "Pasifik saatiyle 12.30'da istek router'ları aşırı yüklendi ve sistemin geri kalanını etkiledi.
Aşırı yüklenen router'lar bunu sisteme bildirdiğinde yük diğer router'lara aktarıldı. Bunların da bir kısmı aşırı yüklendi ve bu böyle devam ederek dakikalar içerisinde sistemdeki bütün istek router'larını aşırı yükledi."
Google bu sorunu trafiği kontrolündeki diğer sunuculara aktararak halletti. Aynı sorunla karşılaşan Google olmasaydı kolay kolay altından kalkamazdı. Dünyanın en büyük arama motorunun sistem kaynakları tahmin edebileceğiniz gibi devasa!
Google bundan sonra istek router'larının gelecekteki ani trafik artışlarına karşın yeterli rezerve sahip olacağını belirtti. Bununla birlikte oluşan sorunların sistemde zincirleme reaksiyona yol açmaması için, sorunlu kısmın yalıtılması için de bir yol bulunacağını ekledi. Treynor "Önümüzdeki birkaç hafta boyunca çok çalışacağız. Bu özellikleri ve Gmail istikrar geliştirmelerini sisteme kazandıracağız. Bu sayede bütün kullanıcılar için yüzde 99.9 ulaşılabilirlik amaçlıyoruz. Bugünkü gibi olayları tekrar yaşatmamaya kararlıyız" diyor.
Google'ın mesajları bununla da bitmiyor çünkü işin ucunda Microsoft'la olan rekabet var. Bir sonraki sayfada Google'ın değerlendirmesi yer alıyor...
Bazı Google Apps müşterileri Gmail'ı dahili e-posta hizmetleri için de kullanıyor. Bu sorun yüzünden iş yerleri gelen postalara bir süreliğine yanıt veremedi ve işler aksadı. Konu hakkında bilgi de alamayan kullanıcılar büyük sıkıntıya girdiler. Google, Microsoft ile online ofis yazılımları ve e-posta hizmetleri için rekabet ederken bu tür olaylar çok kötü sonuçlar doğurabilir. Google'a yönelen şirketler, bu tür sorunlar gördükleri zaman duydukları güveni kaybediyor ve geçiş yapmadan önce iki kez düşünüyorlar.
Google da kara kara bu profesyonel kullanım ve güvene vurulan darbeyi düşünüyor olmalı ki, Treynor şu mesaja yer veriyor: "İnsanların kişisel ve profesyonel iletişim için Gmail'a güvendiğini biliyoruz. Bu yüzden hizmette bir problem olduğunda bunu gerçekten çok ciddiye alıyoruz. İşte bu yüzden hepinizden özür dileriz; bugünkü kesinti büyük bir meseleydi ve biz de bu büyük meseleye gereken büyük ilgiyi gösteriyoruz."
Bu durum kullanıcı güvenini ne kadar etkileyecek, Google vaatlerini vaktinde yerine getirebilecek mi bekleyip göreceğiz.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: BİLGİSAYARINIZ İÇİN YEPYENİ YÜZLERCE DUVAR KAĞIDI