Güncelleme Tarihi:
3 boyutlu baskı teknolojisinin geleceğini nasıl görüyorsunuz? Gerçekten dünyayı değiştirecek mi?
Dünya katmanlı üretim teknolojisinin potansiyelini yeni fark etmeye başladı. 3 boyutlu baskı bugün her türlü ürünü daha iyi bir şekilde üretebilmemize ve henüz üretmeyi hayal edemediğimiz yeni şeyleri de bundan sonra yaratabilmemize olanak sağlayacak.
Ticari açıdan ise, 3B baskı teknolojisi “generative design” (sayısal tasarım) teknolojisi ile birlikte çok daha karmaşık şekillerin üretimini mümkün kılacak. Yani gelecekte nesnelerin görünüşünü 3B baskı ve generative design teknolojileri birlikte şekillendirecek. Ayrıca 3B baskı ile artık ürünler çok daha kolay bir şekilde “kişiselleştirilebilecek.” Üreticiler, müşterilerine satın aldıkları ürünleri kişiselleştirme imkanı sunacak. Tüketicinin kulak şekline birebir uyan kulaklıklar bu dönüşümün ilk örneklerinden.
Önümüzdeki on yıl içinde 3 boyutlu baskı teknolojisinin birçok alanda dramatik değişikliklere yol açacağını öngörüyoruz. Örneğin, doktorlar hastanın kemik iliğinden kök hücre alıp, laboratuvar ortamında yeniden üreterek 3 boyutlu yazıcılar sayesinde yeni organ yaratabilecekler. Organlar hastanın kendi hücresinden üretileceği için organın reddedilmesini engelleyen ilaçların kullanımına gerek duyulmayacak. Ya da Mars’a gitmek gibi uzun dönemli uzay görevlerinde astronotlar yanlarında götürdükleri sadece ana gıda maddelerinden oluşan bir stok sayesinde istedikleri pizza, ekmek ve biftek gibi yiyecekleri uzayda kendileri üretebilecekler.
Bugün ABD’de, Home Depot gibi büyük yapı ürünleri marketleri, mağazalarına endüstriyel 3B yazıcılar yerleştirerek yedek parça ve boru gibi ürünleri orada üreterek satmayı planlıyor. PVC boru örneği üzerinden gidelim... Tüketici talebine anında yanıt verebilmek için bu borulardan en az 500 tanesini stokta tutması da gereken Home Depot, bu ürünleri muhtemelen Çin’deki bir üreticiden tedarik ediyor. Çin’deki fabrika PVC boruları ürettikten sonra Home Depot’a ulaştırmak üzere önce bir gemi içindeki konteynerlere yüklüyor. Bu konteynerler kara veya demiryolu ile Home Depot antrepolarına ulaşıyor.
3B yazıcılar evlerimizde kalıcı olacaklar mı? Bu pahalı bir çözüm mü?
Yazıcı fiyatlarının yakın bir gelecekte 300 dolar ve altı seviyesine inmesi bekleniyor. 3B yazılımlar gelişip kullanımı kolaylaştıkça ve yenilikçi baskı malzemeleri çıktıkça, daha fazla ürün 3B yazıcılar tarafından tüketicilerin kendi evinde üretilebilir olacak. Ancak tüketicilerin, ihtiyacı olan her şeyi tasarlayıp kendi ürettiği bir gelecekten bahsetmiyorum.
3B yazıcılar artık ev bile inşa edebiliyorlar. Bu teknolojinin bir sınırı yok mu?
Tabii, her şeyin bir limiti var. Ancak limiti “büyüklük” anlamında söylüyorsanız, bence işte onun sınırı yok. 3B yazıcının üretim yapabilmesi için sadece yazıcı başlığının oynayabiliyor olması gerekiyor. Günümüz 3B yazıcıları, tepesinde bir yazıcı başlığı olan küçük bir kutu boyutlarında ancak depo büyüklüğünde bir 3B yazıcı geliştirilmesi de gayet mümkün. Tek yapmanız gereken, bir yazıcı başlığının XYZ pozisyonunu kontrol edebilmek. Bugün 3B yazıcılarla evler üretiliyor. Çin’de bunun pek çok örneği var. Örneğin Autodesk olarak MX3D adlı bir Hollandalı şirketle 3B yazıcılar ile köprü inşa etmek üzere ortaklık kurduk. 3B yazıcılarla yapılabileceklerin boyut olarak bir sınırı olmadığının örneğidir.
GELECEKTE HER ŞEY BİRBİRİNE BAĞLANACAK
Teknolojik bir devrim olarak kabul edilen “Nesnelerin İnterneti” döneminde yaşıyoruz. Gelecekte neredeyse her “nesne” birbirine bağlı olacak mı? Bu yaşamımızı ve özellikle iş dünyasını nasıl etkileyecek?
Pazara her geçen gün daha fazla sayıda telefon, ev uygulamaları, otomobil ve ev gibi birbirine bağlı cihazlar giriyor. Bu ürünler tüketicilerin hayatlarını daha verimli, elverişli ve kolay hale getirme konusunda sonsuz potansiyele sahip. Ancak bu yeni cihazlar, aynı zamanda kendilerini yaratan tasarımcılara, mühendislere, üreticilere ve girişimcilere yeni zorluklar da yaratıyor.
Uluslararası Veri Kurumu, 2020 yılına kadar 30 milyar nesnenin internete bağlı olacağını ve yine aynı yılda “Nesnelerin İnterneti’nden” (IoT) elde edilen gelirin 8.9 trilyon dolara ulaşacağını tahmin ediyor. Günümüzde perakende, taşımacılık ve sigorta uygulamalarında bu trende hızla uyum sağlandığını görüyoruz. Ayrıca üretim, kamu hizmetleri, hükümet, bankacılık ve sağlık gibi sektörlerde de bu alana yönelik yatırımlar şekillenmeye başladı.
Bulut ve diğer akıllı cihazlardan aldığı verilere göre işlem yapan internet bağlantılı cihazlar, aynı zamanda yazılım güncellemelerini de kendi başına yapabiliyor. Bu sayede örneğin üretici firma, Wi-Fi üzerinden yeni bir güncellemeyi sunarak eski bulaşık makinesini en güncel modeli kadar kadar verimli çalışır hale getirebilir. Böylece tüketicinin bir ürünün zaman içinde kendini geliştirmesi beklentisi karşılık bulurken, üretici de bu şekilde yeni servisler satabiliyor olacak. Bunun akıllı telefon gibi donanım ürünü satışlarında hayata geçtiğini biliyoruz. Tüketici ile marka arasındaki ilişki ilk satın alma anında başlıyor. İlişkinin sonraki ve sürekli aşamasında ise tüketici akıllı telefonunu kişiselleştirip, kendine göre uygulamalarla geliştirmek için uygulama ve benzeri yazılım özelliklerini indirip satın almaya devam ediyor.
twitter.com/selimozturk