A.A.
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 29, 2010 12:44
Turkcell Diyarbakır'da 3G'de dosya indirme hızında en yüksek 13,8 Mbps'a ulaşırken, Paris'teki üç operatörden en hızlısı olan Orange, 3,9 Mbps'da kaldı.Turkcell, “Doğunun Paris'i” olarak da nitelenen Diyarbakır ve Paris'te 3G hız denemeleri gerçekleştirdi.
Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv, sabah hız denemesinin gerçekleştirildiği Diyarbakır'daki Hasanpaşa Han'da, bir sunum gerçekleştirdi.
Teknoloji dünyasında yaşanan değişimle birlikte 2010'lu yılların mobil internet platformu dönemi olacağını söyleyen Ciliv, bütün sektörleri etkileyecek gelişmelerin de bu yeni platform üzerinde gerçekleşeceğini kaydetti.
Bugün dünyada 3G kullanan insanların sayısının 1 milyarı geçerek bütün cep telefonu kullanıcılarının yüzde 21'ine ulaştığını ifade eden Ciliv, bu rakamın 2014 yılında 3 milyara yaklaşmasının öngörüldüğünü belirtti.
Ciliv, aynı süreçte akıllı telefonların giderek yaygınlaştığını ve 2012 yılında akıllı telefon satışlarının masaüstü ve dizüstü bilgisayar toplam satışlarını aşacağını kaydederek, “2010'da tahmini satışlar 350 milyon bilgisayara karşılık 250 milyon akıllı telefon iken, 2012 projeksiyonlarında 430 milyonluk bilgisayar satışına karşılık 490 milyon akıllı telefon satışı gerçekleşmesi bekleniyor” dedi.
ABD'de mobil uygulama ve mobil arama kullanıcılarının sayısının bu yılın dördüncü çeyreğinde, geçen yılın aynı dönemine göre iki kat artarak 18 milyondan 38 milyona yükselmesinin beklendiğine işaret eden Ciliv, “Türkiye de hızlı bir şekilde bu değişime uyuyor. Haziran 2009'da satılan bütün telefonların sadece yüzde 13'ü akıllı telefonlardı. Nisan ayında bu rakam yüzde 33'e ulaştı” diye konuştu.
Konuşmasına “1 büyüktür 7,5” önermesiyle devam eden Ciliv, sözlerini şöyle sürdürdü: “1 nasıl oluyor da 7,5'tan büyük oluyor? Turkcell'in 2G şebekesini kurarken 7,5 senede 5 bin 200 baz istasyonuna ulaşmıştık, 3G'de ise bu rakama bir senede ulaştık. Bu yüzden Türkiye'de 1 yılda yüzde 80'e yakın kapsama alanına ulaştık. Sene sonunda kapsama alanımızın yüzde 90'a ulaşmasını planlıyoruz. Turkcell 5 bin 200 tane 3G'de, 17 bin tane de 2G'de olmak üzere toplam 22 binden fazla baz istasyonuna sahip. Rakiplere bakarsanız en fazla üçte ikimiz veya yarımız seviyesindeler. Turkcell kurulduğundan bu yana, 2G ve 3G lisans bedelleri hariç olmak üzere, sadece 2G ve 3G şebekesine 12 milyar lira yatırım yapmış ve 2008-2009 gibi dünyanın krize girdiği bir dönemde yatırımlarımızı ikiye katladık.”
P3 ve Iris firmalarının 3G hız ölçümlerine ilişkin sonuçları hakkında da bilgi veren Ciliv, Ericsson'un ürün ve altyapı sağladığı 86 ülkedeki operatörlerin 762 baz istasyonunda yaptığı ölçümlere göre de en iyi performasa sahip ilk 10 istasyondan 8'inin Turkcell'e ait olduğunu kaydetti.
“DİJİTAL OTOYOLLAR KURUYORUZ”
Ciliv, “Bu yüzden biz sadece Türkiye'de birinciliğe değil, dünyada en iyi olmaya, dünyada liderliğe oynuyoruz. Kendimizi hiçbir şekilde ikinciliği kabul etmeyecek şekilde düşünüyoruz. Bir bölgenin kalkınmasında en önemli etkenlerden bir tanesi o bölgenin ulaşılabilir, erişilebilir olması. Biz bir yerde, dijital otoyolları kuruyoruz. Hasanpaşa hanını dünyaya 13,8'lik bir hızla bağlıyoruz” şeklinde konuştu.
BTK'nın açıkladığı son sonuçlara göre de birinci çeyrek sonu itibariyle toplam 3G abone sayısının 8,7 milyon olduğunu söyleyen Ciliv, haziran ayı sonunda 6 milyona ulaşan Turkcell 3G abonelerinin ise bir yılda, bir önceki seneye göre 16 kat artışla 4 bin 500 terabayt data alışverişi gerçekleştirdiğini kaydetti. Ciliv, bu yüksek hızı insanlara faydalı servislere dönüştürmenin önemine de işaret etti.
Süreyya Ciliv, konuşmasının ardından soruları yanıtlarken, videonun cihaza indirilmesinde sahip olunan telefonların kapasitesinin de önemli olduğunu belirterek, kullanılan telefonların büyük çoğunlukla maksimum 7,2 Mbps hıza sahip olduğunu anımsattı.
Hızdaki artışa paralel olarak fiyatlarda bir düşüş yaşanıp yaşanmayacağına yönelik bir soru üzerine Ciliv, mobil data trafiği bir sene içinde 16 kat artarken, Turkcell'in gelirlerinde 2 katlık bir artış yaşandığını, birim fiyatın 8'de bir oranında azaldığını anlattı.
Turkcell Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Lale Saral Develioğlu da iletişim sektöründeki yüksek vergiler düşünüldüğünde, fiyatların daha da düşmesiyle ilgili Türkiye'de hala önemli potansiyel bulunduğunu ifade ederek, bu konuda önümüzdeki günlerde adımlar atılacağına inandıklarını söyledi.
“DATA TRAFİĞİ ARTARKEN, FRANSIZ OPERATÖRLER KRİZDE YATIRIMI KISTI”
Hız denemesinin ikinci ayağı, Paris'te Eyfel Kulesinin karşısında yer alan Trocadero Meydanı'nda 3 Fransız operatörü olan Orange, SFR ve Bouygues'in en hızlı modemleriyle gerçekleştirildi.
Süreyya Ciliv, Fransa'daki operatörlerin 21 Mbps'ı destekleyen altyapıyı oluşturmadıklarına işaret ederek, bunun nedenini şöyle açıkladı:
“Avrupa ülkelerinde 3G servisi 2000'li yılların başında hayata geçti. O dönemde ekipman fiyatları daha yüksek, performansları daha düşüktü. Son 3 yılda data tüketimi inanılmaz hızlı artıyor ama kriz yılında operatörler nakit akışını sağlamak için yatırımları kısıyorlar.”
Kendileri 3G yatırımını gerçekleştirirken 1 megabitin altındaki hızların genişbant olarak adlandırılamayacağı düşüncesiyle hareket ettiklerini belirten Ciliv, altyapılarını sağlayan Ericsson'un da bu yaklaşımları karşısında şaşkınlığa düştüğünü aktardı.
“SUPERONLINE YATIRIMI DA ÖNÜMÜZÜ AÇTI”
Süreyya Ciliv, sözlerini şöyle sürdürdü: “İletişimin hızı arttıkça, uzak lokasyonlarda da ofisinizi kurabiliyorsunuz. Türkiye'ye tatile geldiğinizde videolu görüşme ile bağlanacaksınız, ağınız, sanki şirket ağı gibi çalışacak. Bence bunun Türkiye turizmine muazzam bir katkısı olacak. Çok daha fazla iş turizmi Türkiye'ye gelebilir. Antalya'ya gelenler, toplantılarda yine şirketlerine bağlanıp işlerini yapacaklar. Hatırlıyorum, Bill Gates'le seyahat ettiğimizde, bir ülkeye indiğimizde ilk sorduğu sorular, 'Kaç tane internet kullanıcısı var' ve 'İnternetin hızı ne' olurdu. Çünkü bunlar o ülkenin teknolojideki potansiyelini gösteriyor.”
3G'den önce Türkiye'deki yazılım firmalarının da 3G'li ortamda kurabilecekleri uygulamaları oluşturma konusunda bir dezavantaj yaşadıklarına dikkati çeken Ciliv, şimdi ise Türkiye'deki firmaların Fransa'dakilere göre hızlı mobil internet üzerinde uygulamalar geliştirebilmek gibi bir avantaja sahip olduğunu söyledi.
Turkcell Şebeke Operasyonlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İlter Terzioğlu da 3G'de transmisyonun taşıdığı öneme işaret ederek, “Bizim Superonline yatırımımız da önümüzü çok açtı. Transmisyonda herkesin önüne geçmiş olduk. Bu da kapasite artırımında önemli katkı sağladı” dedi.
3G'NİN İLK YILI
Toplantıda, birinci yılını dolduran 3G uygulamalarına ilişkin veriler de paylaşıldı.
Buna göre, Turkcell bir yılda 450 bin Vınn, netbook ve notebook satışı gerçekleştirirken, Vınn kullanıcılarının yüzde 15'i Vınn aldıkları için internet aboneliklerini kapattı.
En çok tercih edilen 3G paketi 3 gigabaytlık paket olurken, cepten internet kullanıcıları 100 megabaytlık internet paketini tercih etti. Bugüne kadar 1,4 milyon abone toplam 1,3 milyon saat görüntülü görüşme yaptı.
1 yılda 11 milyon kişi, gncPlay'i ziyaret ederek, 35 milyon ücretsiz şarkı indirdi. 1 yılda 10 milyon dakika Turkcell Mobil TV izlendi.
GLOBAL BİLGİ
Bu arada, Turkcell'in Diyarbakır'da bulunan çağrı merkezi de ziyaret edildi. Ziyaret sırasında daha önce Turkcell'in Güneydoğu Anadolu bölgesi satış müdürlüğünü yürüten ve Diyarbakır'daki merkezin açılmasının ardından Global Bilgi Müşteri İlişkileri Yönetimi Bireysel Operasyonlar Diyarbakır Lokasyon Müdürlüğünü üstlenen Deniz Ateş gazetecilere bilgi verdi.
Toplam 12,3 milyon dolar yatırımla hayata geçirilen çağrı merkezinin 6 bin metrekare kapalı alana sahip olduğunu ve bin kişilik çalışan kapasitesi bulunduğunu söyleyen Ateş, şu andaki çalışan sayısının ise 650 olduğunu belirtti.
Ateş'in verdiği bilgilere göre çalışanların yüzde 50'si lise, yüzde 50'si de yüksekokul ve üniversite mezunlarından oluşuyor. Kadınların oranı ise yüzde 60 seviyesinde bulunuyor.
Global Bilgi Genel Müdürü Bahadır Pekkan ise, ABD, İngiltere gibi gelişmiş ülkelerde 125-150 kişiye bir çağrı merkezi çalışanı düşerken, bu oranın Türkiye'de 2 bin kişiye bir çalışan şeklinde olduğunu belirtti.
Sektörde 300 çağrı merkezi ve 40 bin çalışan bulunduğunu ifade eden Pekkan, sektörün son 5 yılda yüzde 100 büyüme kaydettiğini dile getirdi.