Güncelleme Tarihi:
Alictus - GamePho
Geliştirenler: Ecem Baran, Emre Taş
Uygulama geliştirme fikri nasıl ortaya çıktı?
Biz Alictus’u 2013 yazında oyun ve oyun teknolojileri alanında faaliyet gösteren bir şirket olarak ODTU Teknokent’te kurduk. Bugüne kadar çeşitli oyun projeleri içerisinde yer aldık ve şirketi bulunduğu konuma ağırlıklı olarak öz kaynaklarımızla getirdik. Hem yurtiçinde hem de yurtdışında güzel işler başardığımız bu süreci, ben (Ecem Baran) ve ortağım Emre Taş “girişimciliği öğrenme süreci” olarak görüyoruz. Bu süreçte edindiğimiz deneyim, bilgi birikimi, yurtiçi ve yurtdışı ‘network’ ile Mayıs 2015’de kendimize yeni bir odak belirlemeye karar verdik.
Tam da bu noktada, Apple’ın yeni bir Apple TV üzerine çalıştığı bilgisini çeşitli kaynaklardan edindik ve bu platform üzerine eğilme kararı aldık. Apple TV’nin oyun geliştiricilerin ilgisini çekecek bir platform olacağını, ancak oyun kontrolcüsü noktasında yaratıcı çözümlere ihtiyaçları olacağını öngördük; nitekim bu şekilde de oldu. Apple TV’de en çok talep gören oyunlar aile ve arkadaşlarınızla aynı TV ekranında oynayabileceğiniz ‘parti oyunları’. Burada, oyuncuların ve oyun geliştiricilerin karşısına temel bir problem çıkıyor. Apple TV’nizin sadece bir tane uzaktan kumandası var! Bu yüzden oyun geliştiriciler, cebinizdeki cep telefonunu oyun kontrolcüsü olarak kullanabilmeniz için ayrı uygulamalar geliştirme yoluna gidiyor. Biz buradaki ihtiyacı görerek GamePho uygulamasını geliştirmeye karar verdik ve Kasım 2015’de Apple App Store’da yayına aldık.
GamePho, Apple TV’deki oyunları telefonunuzla kontrol etmenizi sağlayan, bütün geliştiricilere ve oyunculara açık bir mobil uygulama. Oyun geliştiriciler kendi oyunlarına spesifik kontrolcü uygulamalar geliştirmek yerine oyunlarını çok kısa bir sürede GamePho ile entegre ederek telefonlarla kontrol edilir hale getirebiliyorlar. Bu sayede, onları büyük bir külfetten kurtararak daha fazla oyuncuya ulaşmalarının ve oyuncularına Apple TV’de en iyi oyun deneyimini sunmalarının önünü açıyoruz.
Artık yeni Apple TV üzerindeki iki oyunu (Darklings ve MoBu) GamePho ile oynayabiliyorsunuz. Uygulama içerisine yerleştirdiğimiz istek alanından gördüğümüz kadarıyla, oyuncular daha fazla oyunun GamePho ile oynanabilmesini talep ediyorlar. Bu talebi karşılamak ve oyun geliştiricilere sorunsuz bir entegrasyon aracı sunmak adına ilerleyen haftalarda GamePho Cloud servisini yayınlıyor olacağız. Böylece daha fazla oyun geliştiriciye oyunlarının telefonla oynanabilmesi imkanını tanıyacağız.
Başladığımız bu yolda, öncelikle Apple TV olmak üzere TV oyun endüstrisinde GamePho’yu en çok kullanılan kontrolcü haline getirmeyi hedefliyoruz.
Kaç kişi başladınız?
GamePho çalışmalarına, Mayıs 2015 itibariyle ben (Ecem Baran) ve Emre Taş kurucu ortaklar olmak üzere 3 kişi başladık. Eylül 2015’de yurtdışındaki bir hızlandırma programından 100.000 Euro miktarında bir yatırım aldık ve çalışmalarımıza 6 kişilik bir ekiple devam ediyoruz.
İlk hedefiniz nedir?
İlk hedefimiz, GamePho Cloud servisini yayına alarak daha fazla oyunun GamePho ile kullanılmasının önünü açmak. GamePho Cloud ile oyun geliştiriciler oyunlarını hiç kod yazmadan, dakikalar içerisinde GamePho uygulaması ile kontrol edilebilir hale getirebilecekler. Normalde haftalar sürecek benzer bir çalışmayı GamePho Cloud ile oyun geliştiriciler için zahmetsiz hale getiriyoruz. Böylece, Apple TV’de artacak GamePho-entegre oyun sayısı ile birlikte hem oyun geliştiriciler hem de oyuncular için daha fazla değer sunmayı hedefliyoruz.
Tek işiniz üzerinde çalıştığınız uygulama mı yoksa normalde sürdürdüğünüz bir işiniz var mı?
Ekibimiz tamamen GamePho odaklı olarak çalışmalarını sürdürüyor. Aldığımız yatırım ve koyduğumuz öz sermaye ile ürün geliştirme süreçlerimizi ilerletiyoruz. GamePho Cloud servisinin açılması ve daha fazla oyunun GamePho-entegre hale gelmesiyle birlikte büyüme hızımızı artırmak üzere yeni bir yatırım sürecine girmeyi değerlendiriyoruz.
Bu işlere atılacaklara ne tavsiye edersiniz?
Bu işlere atılacaklara, sektördeki gelişmeleri çok yakından takip etmelerini, iş ağlarını geliştirmelerini, birlikte çalışacakları firmalarla iyi ilişkiler kurmalarını ve belki de en önemlisi komünite ruhunu pekiştirmelerini öneririm.
Sonuncusuyla ilgili örnek vermem gerekirse, şirketleşmeden önceki dönemimizde Darklings’in yapımcısı MildMania ve MoBu’nun yapımcısı Panteon ile ODTU Teknokent’in Animasyon Teknolojileri ve Oyun Merkezi’nde (ATOM) geçirdiğimiz ön kuluçka süreci geçirdik. Bu gibi ortamlar, kolektif öğrenmeyi sağlayarak ekiplerin ve bireylerin gelişimine katkı sağlamanın yanı sıra bizim bugün yaptığımız gibi geleceğe yönelik işbirliklerinin de ortaya çıkmasına vesile oluyor.
Kısaca, bir girişimci asla içine kapanmamalı. Ufak bir dipnot: Murat Karademir’in yöneticiliğini yaptığı Garaj gibi oluşumlar tam da bu noktada girişimcileri ve girişimci adaylarını bir araya getirerek Türkiye’de start-up ekosistemini güçlendirmeye yönelik çalışmalarda bulunuyor. Bu ve benzeri oluşumların içerisinde yer almayı çok önemli buluyorum.
Çok daha yaygın olarak kullanılan telefon ve tabletler yerine tvOS'a özel uygulama geliştirirken neyi düşündünüz?
Teknolojide yaşanan son gelişmeler arasında, televizyon endüstrisini değiştirmeye yönelik atılmış en önemli adımlardan birinin tvOS olduğunu düşünüyoruz. Yeni Apple TV, insanların telefon ve tablet gibi mobil cihazlarda edindiği kullanım alışkanlıklarını ve fazlasını televizyona taşıyor. Sahip olduğu App Store ile oyun ve uygulamaları televizyona taşıyan Apple TV, geliştiricilere ürünlerini koyabileceği yepyeni bir pazar sunuyor. Pazarın yeni olması, diğer oturmuş pazarlara göre daha düşük olan oyun ve uygulama sayıları geliştiriciler için görünürlük adına fırsat yaratıyor. Biz de tvOS’un sahip olduğu potansiyeli düşünerek, bu platformdaki öncü firmalardan biri olmak için GamePho uygulamasını geliştirmeye karar verdik.
Geliştirme sürecimizde Apple Türkiye Developer Relations ekibinin verdiği ve vermeye devam ettiği destek de bu kararımızda önemli rol oynadı. GamePho uygulaması ile ilgili olarak kendileriyle iletişime geçtiğimiz günden bu yana destekleri ile kendinden emin bir şekilde çalışmalarımızı yürütüyoruz.
Panteon - Mobu
Geliştiren: Ufuk Şahin
Uygulama geliştirme fikri nasıl ortaya çıktı?
Şirketimizde staja yeni başlayan bir arkadaşımızın kendisini geliştirmesi için bir proje arayışındayken ortaya çıktı MoBu fikri. İlk amacımız oyunu yayınlamak değildi. Sadece değişik bir şeyler denemek istiyorduk. Ancak ortaya çıkan mekaniklerin bizi çok eğlendirdiğini görünce bu oyunu detaylandırmaya ve piyasaya çıkarmaya karar verdik. Sonuçta ortaya çok keyifli bir oyun çıkmış oldu. İlginç gelebilir belki ama oyun sektöründe bu tarz başarı hikayeleri çok sık görülüyor.
Kaç kişi başladınız?
Panteon'u 2012 yılında kurduk. İlk başladığımızda 3 kişiydik. Şuan 16 kişiyiz.
İlk hedefiniz nedir?
Eğlenceli, yeni oyun fikirleri arayışındayız. Değişik fikirler için prototipler yapıyor, beğendiklerimizi geliştirmeye devam ediyoruz. Birçok oyun firması gibi biz de bir sonraki başarılı oyun türünü keşfetmeye çalışıyoruz. Bu hem çok keyifli hem de çok zor bir süreç. Çünkü sürekli yeni şeyler deneme fırsatınız oluyor ancak plan yaparak ilerleme şansınız pek olmuyor.
Tek işiniz üzerinde çalıştığınız uygulama mı yoksa normalde sürdürdüğünüz bir işiniz var mı?
Panteon'da birden çok oyun ve proje üzerinde çalışıyoruz. MoBu bunlardan sadece bir tanesi. Yakın zamanda piyasaya çıkarmayı hedeflediğimiz iki yeni oyunumuz daha var.
Bu işlere atılacaklara ne tavsiye edersiniz?
En önemli tavsiyem oyunlarını tasarlarken hayalci olmaları ancak üretirken hayalperest olmamalarıdır. Çünkü oyun geliştirmeyi iş olarak yapacaksanız dünyadaki belki en riskli sektörlerden birini seçmişsiniz demektir. Üretim aşamasında hayalperest olmak çoğu zaman hiç bir zaman bitmeyen oyun projeleriyle sonlanıyor.
Çok daha yaygın olarak kullanılan telefon ve tabletler yerine tvOS'a özel uygulama geliştirirken neyi düşündünüz?
Apple, teknoloji dünyasında trend oluşturan bir şirket. AppleTV hamlesinin kısa zaman içerisinde yeni bir trend oluşturacağını düşünmüştük, hala da bu düşüncenin arkasındayız. Üstelik AppleTV için geliştirme yapmak o kadar da zor değil. Örnek vermek gerekirse, MoBu'nun ilk çıkışı telefon ve tabletler için gerçekleştirildi. Ancak iOS için geliştirilen bir uygulamanın AppleTV'ye uyarlanması tahmin edilenden çok daha kolay bir iş. Bir iki haftalık çalışmayla oyununuzu AppleTV'ye uygun hale getirebiliyorsunuz. Böyle bir platformun içerisinde yer alma fırsatı için rahatlıkla göze alınabilecek bir bedel olduğunu söyleyebilirim.
Mildmania
Geliştirenler: Burkay Ozdemir, Emre Canbazoğlu
Uygulama geliştirme fikri nasıl ortaya çıktı?
Çok uzun süredir oyun geliştirme isteğimiz vardı fakat başladığımız yıllarda Türkiye’de sektörün daha çok yeniydi. O dönemde istediğimiz şekilde oyun geliştirebilmek için en uygun yol, oyun alanında öncü bir kuluçka merkezi olan ODTÜ-ATOM ve oyunun pazara sunulması aşamasında diğer platformlara göre daha iyi olanakların sunulduğu ve bu nedenle de yeni girecek girişimciler için daha çok tercih edilebilir olan Apple App Store’du. Aynı zamanda dokunmatik ekran ve akıllı telefonların yükselişinin, oyun sektöründe yeni bir alan yaratıyor olması, yeni yaklaşımlar getirebileceğimiz potansiyeli bizi oldukça heyecanlandırıyordu.
Kaç kişi başladınız?
Oyun geliştirme serüvenine üç kişilik bir takımla ODTÜ-ATOM ortamına dahil olarak başladık. Daha önce hiç bir tecrübemiz olmayan girişimcilik ve iş kurmaya hızlı bir adım atarak oldukça zor bir süreç ile karşı karşıya kaldık. Bu dönemde kuluçka merkezinde bulunmamız ve bu alanda bizim gibi girişimcilik ekosistemine atılmaya çalışan diğer gruplarla aynı süreçten geçmemiz bizim için ilerlememizi biraz da olsa kolaylaştırdı. ATOM’a başlamamızın 1.5-2 sene sonrasında yolumuza iki kişi olarak devam ederek kabul aldığımız TUBİTAK teşviği ile MildMania’yı kurduk.
İlk hedefiniz nedir?
MildMania olarak kurulduğumuzdan bu yana öncelikli hedefimiz dünya çapında önde gelen bir oyun firması haline gelmek, özellikle tasarım ve kalite bakımından global ürünler ortaya çıkarmaktı. Böylece bu alana girerkenki kişisel gayemiz olan geliştirdiğimiz oyunlar ile milyonlarca kişiye ulaşabilecek ve yaptıklarımızı paylaşabilecektik. İlk oyunumuzun çıkmasının ardından Apple’dan aldığımız destek ile ilk oyunumuz Darklings’in çıktığı hafta Apple App Store mağazasında en iyi oyunlar altında ön sayfaya seçilmemiz bizim için dönüm noktası oldu diyebiliriz. Tamamen Apple’ın editörleri tarafından seçilen bu listeler hem kullanıcılara binlerce ürün arasından elenmiş özel bir liste sunarken hemde bizim gibi yeni sayılabilecek ve yüksek pazarlama bütçesi olmayan girişimleri bizim kısa zamanda hayrı sayılır bir kitleye ulaşması için harika bir olanak oluşturuyor. Bu listelerde önce Amerika, sonra global çapta yer almak şirket olarak oyun alanında da hem kaliteli ürünler ortaya koyabildiğimizin hemde global anlamda rekabete hazır olduğumuzun da kanıtı oldu diyebiliriz. Bu başarıyı devam ettirmek için hem şirket olarak büyürken hemde diğer bağımsız geliştiricilerle kurduğumuz ilişkileri kullanarak, geliştiriciliğin yanında oyun yayıncılığını da tecrübe etmeye başladık. Şu andaki önceliğimiz hem geliştirici hem de yayıncı olarak uluslararası arenada takdir edilen bir oyun firması haline gelmek.
Tek işiniz üzerinde çalıştığınız uygulama mı yoksa normalde sürdürdüğünüz bir işiniz var mı?
Şu an için tüm zaman ve odağımız MildMania üzerinde toplanmış durumda. Zaten hedeflerimizi gerçekleştirebilmek için de daha azının yeterli olmayacağına oldukça eminiz.
Bu işlere atılacaklara ne tavsiye edersiniz?
Öncelikle şartların sürekli değişmekte olduğunu belirterek, şu andaki pazar durumunun bizim başladığımız zamana göre hem farklı hem de belkide daha zorlu bir hal aldığını söylemek herhalde doğru olur. Bu noktada bize kalırsa en önemli tavsiyelerden biri odak noktasının iyi belirlenmesi, girmek istenilen pazarın iyi bir şekilde takip edilebilmesi olabilir. Bunun yanında kendi içine kapanıp geliştirmeye girmektense, mümkün olduğu kadar odak noktasında yararlı olabilecek ekosistemlere dahil olup ilişkiler kurmak ve işe atılmak isteyen birey veya takımların iş fikirlerini paylaşarak daha olgun hale getirmeleri oldukça faydalı olacaktır.
Çok daha yaygın olarak kullanılan telefon ve tabletler yerine tvOS'a özel uygulama geliştirirken neyi düşündünüz?
tvOS pazarının duyurulmasının hemen ardından, Apple’ın arkasında duracağı bu pazarın hızla büyük bir değer kazancağına inancımız tamdı. Bizde daha önce başarı kazanan oyunlarımız ile, son kullanıcıyla yeni tanışacak olan bu pazarın öncüleri arasında olmanın çok önemli olacağını düşünüyorduk. Elbette oyunun tvOS’in sunduğu yeni niteliklere uygun bir oyun olması için bir çok değişiklik ve geliştirme yapmamız gerekmekteydi. Bu dönemde ilişkilerimizin oldukça iyi olduğu Alictus’un da yardımıyla kısa bir sürede Darklings’i tvOS’de oynanabilmeye uygun bir hale getirerek, pazarın geliştiricilere açılmasının hemen ardından tvOS pazarına girmeyi başardık. Bundan sonraki projelerimizde de tvOS pazarına önem vermeye devam ederek, Apple’ın diğer mağazalarında olduğumuz noktadan belkide daha iyi bir noktaya gelmeyi planlamaktayız.