Paylaş
BÜYÜYEN havalimanları, havayolları ya da güvenlik istemlerinin koyduğu ek zorunluluklar seyahat süremizi uzatıyor. Bazen bir saatlik bir uçuş için öncesi ve sonrasında 5-6 saat harcıyoruz. Hele uzun uçuşlarda bu süre çok daha uzuyor. Başta IATA olmak üzene birçok kuruluş seyahati daha hızlı gerçekleştirmek için çaba harcıyor. Havayollarına ve havalimanlarına daha fazla yatırım yaparak yolcunun konforunu arttırmak için havacılık otoriteleri de yeni sistemlerle yakından ilgileniyor. Tek bir seyahat kartı uygulaması ise çok yakın görülmüyor. Ama uluslararası tek tip seyahat kartı ile kartta vizeler dahil her türlü bilginin olması uçakla yolculuğu çok kolay hale getirecek. Ama o günü daha ciddi bir zaman var.
HIZLANDIRAN HİZMETLER
Online Check-in: Birçok havayolu şirketi bunu gerçekleştirdi. Cep telefonunuzdan bile bu işlemi yapıyorsunuz. Oluşan bir barkodu okutarak uçağa geçebilirsiniz. Yine de bagajınızı vermek için uğraşıyorsunuz. Yakın gelecekte bu sistemde iyice yaygınlaşacak. Bavul evden alınabilir: Bazı havayolları bunu şimdiden yaptılar. Bazı havalimanlarında da bu hizmet veriliyor. Bavulunuz hazır olduğunda bildirimde bulunuyorsunuz. Gelip bavulunuzu evinizden-otelinizden alıyorlar. Uçuşunuza göre etiketleme ve barkodlama gözünüz önünde yapılıyor. Siz artık bavulunuzu indiğiniz havalimanında konveyör üzerinden teslim alıyorsunuz.
Otomatik makineler: Uçuş kartınızı isterseniz havalimanlarındaki kiosklar da yapabiliyorsunuz. Bu sistem giderek yaygınlaşıyor. Uçuş bilgilerinizi, bilet numaranızı ya da istenen başka bilgileri kiosk ekranına girdiğinizde pasaportunuzu da okutarak hemen biniş kartınızı alabiliyorsunuz. Bu sistem çok yaygınlaştı. Ama yaygınlaşma süresinde cep telefonlarından check-in yapıp uçuş kartı oluşturabildiğiniz için kiosklara rağbet azaldı. Aynı sistemle aldığınız bavul etiketini de bavulunuza takıp bir görevliye ya da yürüyen banda veriyorsunuz. Bu sistem hala birçok yerde ağır aksak yürüyor.
Pasaport kuyrukları: Özellikle New York, Londra, Chicago, Los Angeles, Atlanta’daki büyük havalimanlarında ülke girişlerinde hâlâ pasaport kuyrukları oluşuyor. Yakın gelecekte pasaportunuzu hangi milletten olursanız olun bir ekrana okutmanız yeterli olacak. Bunun için bütün havalimanlarında tek bir sistem bu okumayı yapacak. Yani hangi ülke vatandaşı olursa olsun pasaport ya da seyahat kartını okutarak geçiş yapabilecek.
Ama bazı ülkeler vatandaşları ile ilgili fazla bilginin başka sistemlere yüklenmesine karşı çıkıyorlar. Bu konuda uzlaşı sağlandığın da seyahat süresi iyice hızlanacak.
Güvenlik kontrolü: Güvenlik geçişlerinde de asıl olan beyan olacak. Siz geçiş sırasında bütün kurallara uyduğunuzu bir butona basarak garanti ederek bir cihaz içinden yürüyüp geçeceksiniz. Beyanınıza rağmen üzerinizde yasak olan bir şey bulunduğunda ciddi ama çok ciddi miktarda ceza ödemek zorunda kalacaksınız.
Bütün bu sistemler başlarında bir görevli olmasa da bağlı bulundukları yerlerdeki kameralar kanalıyla görevliler tarafından izlenecek.
2.1 MİLYAR $ TASARRUF
Fast Travel programı: Daha fazla self servis seçeneği ile endüstri için daha düşük maliyetlerle seyahatin geleceğini hazırlıyor. Hedef yılda 2 milyar 100 milyon dolar tasarruf.
Ortaklık anlaşması: Hızlı havayolu yolculuğu için bütün havayolları ve havalimanlarının bir ortaklık anlaşması yapması gerekiyor. Böyle bir organizasyon elbette zaman alacak. Sistemlerin eşleştirilmesi ve hız uygulamasında kara deliklerin oluşmaması için büyük çaba harcanıyor. Yapılan hesaplarda hem havalimanlarında hem de havayollarında ortaya çıkacak tasarruf başlangıçtaki maliyetleri kısa sürede ödeyecek ve ciddi bir karlılık sağlayacak.
Ayrıca bu sistemlerin tümünün devreye girmesi ile yolcuların yolculuk yorgunlukları da ciddi bicimde azalacak. Hızlı seyahatin küresel hedefi 2020 yılı olarak görünüyor.
ÇOCUKLARIN SİNİRLERİ BOZULUYOR
Ben çok sıcak bakmıyorum. Son yıllarda moda oldu. Uçak içi emniyet filmlerinde çocuklar yer alıyor. Şimdi THY bu işi Lego’larla yapmaya başladı. İzlediğinizde gerçekten bir görsel şölen. Söylenecek birkaç söz var. Öncelikle zorunlu olarak çok hızlı akıyor ve emniyet kuralları çok net gibi gelmiyor. Renk cümbüşü içinde görsellik öne çıktığı için dikkat dağınıklılığı ile izleniyor. Oysa uçuş emniyeti ile ilgili her şey tane tane çok anlaşılır olmalı. Doğrusu beni çok heyecanlandırmadı. Ama bu Lego festivali sonunda ciddi bir sorun yaratmaya başladı. Filmi uçakta izleyen belli yaştaki çocuklar başlıyor sızlanmaya.
“Baba… Anne… Bana Türk Hava Yolları Legolarından al.”
REKOR UÇUŞLAR
Moskova Domodedovo Uluslararası Havalimanı’ndan Türkiye’ye havayolu trafiği Haziran ve Temmuz 2018’de yıllık yüzde 26,3 arttı. Havalimanı otoritesi, yaz ayı boyunca Domodedovo’dan 500 bin 500 yolcunun Türkiye ye taşındığını açıkladı. Hem Türk hem de Rus havayolu şirketleri uçuşlarında Türkiye yönünde rekor kırıyorlar. Domodedovo‘dan oluşan ağ, Türkiye’de altı noktayı kapsıyor. Bunların başında İstanbul ve Antalya geliyor. Domededova’dan en popüler uçuş noktası Antalya. Bu yazın ilk iki ayında tatile uçan 322 bin 200 yolcu yüzde 22.2 oranında bir artışı da gerçekleştirdi.
THY’YE YENİ BATTANİYE
TÜRK Hava Yolları, uzun yıllardır aynı battaniyeleri kullanıyor. Aşırı kuru temizleme yüzünden iyice incelen ve koruma değeri düşen battaniyeler için yenileri ısmarlanacak. Farklı desenlerden hazırlanan örnekler Yönetim Kurulu’na sunuldu. Ancak bir bakışta beğeni kazanan bir model çıkmayınca yeni bir model daha beklenmeye başlandı. Kısa sürüde yeni battaniyeler belirlenerek siparişi verilecek. Özellikle uçaklarda kabin sıcaklığının doğru olan 23 derecede sabitlenmesinden sonra battaniye isteği de arttı. Ancak eskiyen battaniyeler yeterli bir koruma yapamadığı için yenileri sipariş ediliyor.
Paylaş