Paylaş
Neylersiniz ki bu romantiklik para etmiyor(!) Diğer yandan endüstriyelleşmeye teslim olunsa da futbolumuzda büyük bir sponsor krizi var. Bilgin Gökberk’in defaatle yazdığı gibi Süper Lig, 2. Lig ve 3. Lig’i devlet kuruluşu Spor Toto, 1. Lig’i de bir başka kamu kuruluşu olan PTT destekliyor. Türkiye Kupası da devlet bankası Ziraat’te.
Yayıncı kuruluş Digitürk ise devletin TMSF’sinin elinde. Yeni olan F.Bahçe’nin göğüs reklamı olmaksızın oynayacak olması; G.Saray ve Trabzon’un da henüz reklam bulmaması. Ayrıca Liv Hospital da Galatasaray Basketbol Takımı’ndan desteğini çekti.
JUVENTUS BEDELİNİ AĞIR ÖDEDİ
Sponsorluk bir prestij işidir. ‘Malın’ doğrudan satışına katkıdan ziyaden firmanın güvenilir ve kalıcı olduğunu anlatmak için kullanılır. Temel hedef sempati ve uzun vadeli çıkar. Kitabi bilgiye göre sponsor, adını yanına yazdırdığı yapının imajının zedelenmesini istemez. Olursa yollarını ayırır. Teori ile pratiğin uyuştuğu veya uyuşmadığı örnekler var. Ünlü golfçü Tiger Woods, özel yaşamındaki skandala rağmen öngörülenin aksine sponsorlarını büyük ölçüde korudu. Buna karşın Juventus, şikeden küme düştüğünde bazı sponsorlarını kaybederken bu kalemdeki geliri bir sonraki sezon yüzde 60 oranında düştü.
SEBEBİ 3 TEMMUZ DEĞİL ÇÜNKÜ...
Peki 3 Temmuz kulüplerin sponsorluk gelirini vurdu mu? F.Bahçe’nin göğüs reklamsız kalmasının sebebi 3 Temmuz mu? Evet, ama 3 Temmuz’un ticari değil siyasi ayağından ötürü! Çünkü 3 Temmuz’un en sıkıntılı döneminde terk etmeyen sponsorlar, vartanın atlatılmış göründüğü bir dönemde F.Bahçe’yi niye bıraksın? Siyasi diyorum çünkü Aziz Yıldırım, 26 Nisan’daki yüksek divan kurulunda reklam arayışlarının bazı baskılarla önlendiğini söylemişti. Kaldı ki Beşiktaş da 3 Temmuz’da yargılandı ve o da UEFA tarafından cezalandırıldı.
Ancak Beşiktaş son 2 sezondur sponsorluk rekoru kırıyor. 3 Temmuz’un olumsuz imajına karşın Vodafone gibi uluslararası bir markayı arkasına alabildi. F.Bahçe’nin Avrupa’da olmaması da bir neden olamaz. Öyle olsan üç yıldır Şampiyonlar Ligi’nin gediklisi G.Saray hâlâ göğsüne reklam aramazdı! Hadi futbolun genel imajı kötü peki sponsor, G.Saray’ın basketinden niye çekildi? Ve Trabzonspor neden bulamıyor?
Hasılı, ticari potonsiyelleri Beşiktaş’tan daha fazla olduğu iddia edilen F.Bahçe ve G.Saray’ın reklamsız kalmaları sadece ‘istenilen fiyat verilmedi’ vs ile açıklanacak gibi değil. Bursaspor, şampiyon olduktan sonnra 3 milyon dolarda diretti de ne oldu? ‘Marka’sının değerini korumak istedi de daha mı yüksek fiyata reklam buldu, hayır! O da bir çok Anadolulu gibi reklamsız. Yıllık 500 milyon dolarlık bir yayın geliriyle Avrupa’nın ilk 6’sında yer alan Süper Lig takımlarının sponsorluk vaziyeti bu anlamda içler acısı...
NOT: Bu ülkede en ucuz şey insan hayatı. Meslektaşımız Erkan Koyuncu’nun pisi pisine ölümü de bunun son örneği oldu. Ailesinin ve dostlarının başı sağolsun...
SİYAH: Geçen sezon ‘sol bek’ bu sezon ‘10 numara’ krizi.
BEYAZ: Kombine satışının sadece 6 bin kişide kalması.
Paylaş