Yanlışlıkla tapa patladı F1'de şampanya banyosu gelenek oldu

Güncelleme Tarihi:

Yanlışlıkla tapa patladı F1de şampanya banyosu gelenek oldu
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 21, 2004 00:45

Her Formula yarışından sonra, fotoğraf çekimi sırasında şampiyon pilotların ellerinde şampanya şişeleri görürsünüz. Şampanya şişesi F1 podyumlarının vazgeçilmez aksesuvarlarındandır. Peki hiç merak ettiniz mi, bu gelenek nereden geliyor? Oyak Renault'nun dergisi Performans, bu konuyu araştırmış.

Formula 1 Dünya Şampiyonası'nın ilk defa düzenlendiği 1950 yılında Fransa Grand Prix'i, Champagne bölgesinin merkezi Reims'de yapılmış. Champagne Fransızcada şampanya demek. Otomobil yarışlarına meraklı aynı zamanda şampanya üreticisi olan Paul Chandon de Moet ve kuzeni Kont Frederic Chandon de Brailles, yarışın birincisi Arjantili efsanevi pilot Manuel Fangio'ya bir 'jereboam' hediye ettiler. Jereboam üç litrelik dev bir şampanya şişesiydi. Bu güzel jest o kadar benimsendi ki, sonraki yarışlarda da tekrarlandı ve şampiyon pilotlara şampanya armağan etmek gelenek haline geldi. İlk şampanya olayından 16 yıl sonra Le Mans yarışının grup birincisi Jo Siffert istemeyerek de olsa bu geleneğe ayrı bir renk kattı. Şampanya şişesini elinde sallarken birden şişenin tapası patladı ve olanlar oldu. Podyumun dibindeki herkes, şampanya banyosu yaptı. 1967 yılında yarışın birincisi Dan Gurney şampanya duşunu bu defa bilinçli bir şekilde tekrarladı. Birden fışkıran köpükler, törene ayrı bir hava getirdi. O yıllardan beri pilotlar, dev şişeleri sallayıp birbirlerini şampanya ile ıslatmayı gelenek haline getirdiler.

F1'de ilginç istatistikler

2000 yılında Indianapolis Grand Prix'ini 250 bin seyirci izledi. Bu F1'de ulaşılan rekor seyirci sayısı oldu.

2004 sezonu 18 Grand Prix ile F1 tarihinde en uzun sezon olacak. Bundan önce sadece 6 sezon 17 Grand Prix'den oluşuyordu.

Her yıl Grand Prix'lerde 6 binin üzerinde gazeteci ve foto muhabiri görev yapıyor. Her Grand Prix'e yaklaşık 200 foto muhabiri katılıyor.

Grand Prix'ler 150 ülkede canlı olarak yayınlanıyor ve yaklaşık 6 milyar televizyon izleyicisi tarafından izleniyor.

Her sezon dünya genelinde F1 ile ilgili yaklaşık 70 bin televizyon programı yayınlanıyor.

1953 yılında Almanya Grand Prix'ine 34 araç katıldı. Bu, F1 tarihinde yarışa başlayan araç sayısında rekordu.

Tüm zamanların en uzun boylu F1 pilotu olan Justin Wilson'un boyu 1 metre 92 santimdi. (2003'te Minardi ve Jaguar pilotu)

2 pilot daha sezonun ilk Grand Prix'inde liderliğe yerleşip şampiyon oldu. (Guiseppe Farina, 1950 İngiltere Grand Prix'si ve Giancarlo Baghetti 1961 Fransa Grand Prix'si)

Bir pilotun (Andrea de Cesaris) hiç galibiyet kazanmadan katıldığı Grand Prix sayısı 208.

4 pilot katıldıkları ilk Grand Prix'ten itibaren pole pozisyona imza attılar. (Guisseppe Farina, Mario Andretti, Carlos Reutemann ve Jacques Villeneuve).

Grand Prix kazanan en yaşlı pilot 53 yaşında. (Luigi Fagioli, 1951 Fransa Grand Prix'si).

3 marka ilk sezonlarından itibaren şampiyon oldu. (1950 Alfa Romeo, 1954'te Mercedes ve 1977'te Wolf).

Bir pit stopta F1 aracının 4 tekerleğini değiştirmek için gerekli süre 3 saniye 15 salise.

Pompadan geçen benzinin 1 saniyede debisi 12 litre.

Pole pozisyonundaki pilot ile ikinci sırada start alan pilot arasındaki en büyük fark 2 dakika 198 saniye. ( 1992 Belçika Grand Prix’inde Nigel Mansell ile Ayrton Senna arasında)

En kısa süreli F1 Grand Prix'si 24 dakika 34 saniye (14 tur sonunda yağmur nedeniyle iptal edilen 1991 Avustralya Grand Prix'i)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!