Turk Popu’nun onculeri dondu

Güncelleme Tarihi:

Turk Popu’nun onculeri dondu
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2001 00:00

Haberin Devamı

Bugunku Turk pop muziginin temellerinin atilmasini saglayan isimlerin varligi, ne yaptigi, artik neyle ugrastigi bircok kisi tarafindan merak ediliyor. Kimse merak etmesin, 60'li, 70'li yillarin isimleri sevilen sarkilariyla yeniden aramiza donuyorlar.

Turk pop muzigi patladi! Bu cumle ilk olarak doksanlarin basinda soylenmeye basladi. Soyleyis o soyleyis, ardi arkasi kesilmedi. ‘‘Artik herkes Turkce pop dinliyor’’, ‘‘Popcular yurtdisina acilacak’’... Iyi de doksanlardan once bu ulkede pop muzik yok muydu? Gerci o zamanlar adina pop muzik degil de Turk hafif muzigi deniliyordu. Ya da o yillarda kimse yurtdisina acilmaya calismadi mi? Sonucta su bir gercek ki; onculer zamaninda birtakim sikintilar cekerek yenilere yol acmasaydi, kopru olmasaydi Turk Pop Muzigi bugunlere gelemezdi. Bazi genc sarkicilar, eski sanatcilarin sarkilarini albumlerine koyuyorlar. Ya o sanatciya saygilarindan ya da o sarkiyi cok sevdiklerinden... Bircok dinleyici, sanatcisiyla ozdeslesen bu sarkilari yine ilk agizdan dinlemek istiyor. Neyseki 60'li, 70'li yillara damgasini vuran isimler klasiklesen parcalarindan olusan albumleriyle muzik marketlerdeki yerlerini aliyorlar.

Asu Maralman

1971 yilinda ilk plagini yapan Asu Maralman ismi fazlasiyla ses getirdi. Bunun sebebi Umit Yasar Oguzcan'in, sarkicinin plagi icin ozel olarak yazdigi ‘‘Bir Gorsem Olmeden’’ adli siirin sozlerinin o donem icin cok curetkar sayilmasiydi. ‘‘Sevdigim biri vardi/ Beni oper oksardi/ Sicacikti elleri/ Atestendi dudaklari/ Degdigi yeri yakardi.’’ Bu sarki ile Asu Maralman adi iyice taninir hale gelir. Bunun ardindan farkli bir yol izler ve ‘‘Anadolu Pop’’ tarzi plaklari satisa cikar Maralman'in. Turk pop muziginin temel taslarindan sayilan bircok sarkici gibi Asu Maralman'da arabesk akimina direnememis bir isim. Turkiye'den ayrilip Amerika ve Kanada'da iki yil muzik calismasi yapan sarkici, 1994 yilinin sonuna kadar Bodrum, Antalya gibi yerlerde calisir. Ardindan Alanya'ya yerlesip muzikten uzaklasan Asu Maralman, son albumuyle birlikte aramiza donecek.

Ayten Alpman

Ulkemizin onemli kadin seslerinden biri Ayten Alpman. Kandilli Kiz Lisesi'nin yatakhanesinde arkadaslarina verdigi konserlerle okul capinda unlenen Alpman, daha sonra hayatini birlestirecegi Ilham Gencer'le tanismanin kaderini boylesine etkileyecegini elbette bilemezdi. Gencer'le piyano calismalari yaparak muzik alaninda ilk onemli adimlari atar Ayten Alpman. Basarilarina basari ekledikten sonra da caz egitimi almak uzere Isvec'e gider. 1960'li yillarda Turkce sarki soyleme modasina karsi direnerek caz savasini surdurur. Fakat Fecri Ebcioglu'nun israrlari sonucu Ayten Alpman'da Turkce soylemeye baslar. ‘‘Inan Bana’’, ‘‘Ayrildik Yalnizim’’, ‘‘Hakkin Yok’’, ‘‘Bu Sana Son Seslenisim’’, ‘‘Sensiz Olmam’’ gibi sarkilardan sonra ‘‘Memleketim’’ gelir. Halktan ilgi gormeyen, seyirciden neredeyse alkis almayan ‘‘Memleketim’’, Kibris Harekati'ndan sonra ulkede bir mars haline gelir. 1949 yilinda, Istanbul Radyosu'nun acilisiyla birlikte sarki soylemeye baslayan sanatci eski kirkbesliklerinin yer aldigi son albumuyle yeniden sevenleriyle bulusuyor.

Uc Hurel

Uc kardes olarak yola cikan Uc Hurel, ulkemizde Anadolu Rock'inin onculerinden. Baba Hurel'in elinde bir akerdeonla eve gelmesiyle baslayan muzik hayatlari, profesyonel anlamda 60'larin ikinci yarisinda basladi. 27 Kasim 1965, Fatih Kamer Dugun Salonu'nda sahneye ilk adimlarini atan Hurel Kardeslerin ilk grup isimleri ‘‘Yankilar’’ olur. Fakat bu isimde bir grubun varligini ogrenirler ve ardindan surekli isim degistirmeye baslarlar. Ilk plaklari ‘‘Ve Olum/Seytan Bunun Neresinde?’’ ile unleri iyice yayilir. Ardindan konserler, 45'likler, altin plaklar gelir... ‘‘Sevenler Aglarmis’’, ‘‘Madalyonun Ters Yuzu’’, ‘‘Gul'e Ninni’’, ‘‘Gurbet Turkusu’’, ‘‘Gonul Sabreyle Sabreyle’’ gibi bircok hit parcayi yeniden dinlemek isteyenler icin Uc Hurel'in son albumu muzik marketlerde yerini aldi.

Humeyra

Besteci, soz yazari, sarkici, tiyatrocu, sinema oyuncusu... Eski 45'liklerinin yer aldigi son albumle sevenleriyle yeniden bulusuyor Humeyra. Sanatcinin 1968 yilinda ‘‘Olum/Olmasa’’ ile baslayan muzik yolculugu otuzikinci yilinda... O yillarda ulkenin en onemli plak firmasi Melodi'de grafiker olarak calisan Humeyra'nin muzik hayatina baslamasi tipki bir masal gibi! Bir aksam sirkette kimsenin olmadigini dusunerek aliyor eline gitarini ve kendi bestelerinden birini calmaya basliyor. Masal bu ya, firmanin en onemli isimlerinden biri daha binadan cikmamistir ve sesi duyarak odaya girer. Sonrasi gelir zaten. Turkulerin aranje edilmesiyle ilerlemeye calisan ‘‘Anadolu Pop’’ akiminin onunde yepyeni bir yol acilir. Cunku Humeyra; bir Asik Veysel, Karacaoglan tutkunudur. Humeyra firtinasi 1980'li yillara yani arabeskin taht kurmaya basladigi gunlere dek surer. Ardindan sinema ve tiyatro oyunculugu, muzikaller gelir. Daha sonra uc muzik albumu daha cikaran Humeyra, yillar sonra ‘‘Sessiz Gemi’’yle, ‘‘Otuzbes Yas’’la, ‘‘Merdiven’’le yeniden dillere dolanacak.

Ali Riza Binboga

‘‘Yarinlar Bizim’’, ‘‘Elele’’, ‘‘Bebek’’, ‘‘Ilk Ogretmen’’... Bunlar, Ali Riza Binboga'nin ismiyle ozdeslesen sarkilar. Eurovision sarki yarismasi elemelerinde sol elini havaya kaldirip ‘‘Yarinlar Bizim’’ diye sarkisina baslamasiyla hafizalara kazindi sarkici. Gerci o sene Isvec'e ‘‘Seninle Bir Dakika’’ ile Semiha Yanki gitti ama tum Turkiye beyazlara burunmus bu adamin kim oldugunu ogrenebilmek icin cirpindi durdu. Sarki sozleri, elini, kolunu sallamasi yuzunden TRT'nin yasaklilar listesinde yer alan Binboga'ya kimse engel olamadi ve plaklari satis rekorlari kirdi. Ardindan gelen arabeskin Turkiye'de taht kurdugu yillar... Eski 45'liklerinin yer aldigi albumuyle Binboga, Turk pop tarihinde onemli bir isim oldugunu bir kez daha kanitliyor.

Nostaljik sarkilari yeniden gundeme getirenler

Candan Ercetin

1960'li yillarda Guzide Kasaci ile dillere dolanan ‘‘Unut Sevme Beni’’, 2000 yilinda muzigi uzerinde biraz oynanarak Candan Ercetin'le yeniden hatirlandi. Muzik listelerinde bir numaraya kadar yukselen sarki, 2001'de hala en cok sevilen, begenilen parca olarak gosteriliyor.

Yonca Lodi

Ilk albumunde iki tane Ayten Alpman sarkisina yer verdi Yonca Lodi. ‘‘Memleketim’’ ve ‘‘Ben Boyleyim.’’ Gerci Ayten Alpman kendisinden izin almadiklari gerekcesiyle Lodi'ye veryansin etti ama yine de sarkilari dinlemek bircok insani gecmise goturup mutlu etti.

Yesim Salkim

Ajda Pekkan'in ‘‘Yeniden Baslasin’’ sarkisini bir onceki albumune koyan Salkim, bu kez de Erol Evgin'le dillere dolanan ‘‘Hep Boyle Kal’’i seslendiriyor. ‘‘Hep Boyle Kal’’in kendisi icin anlaminin buyuk oldugunu soyleyen sarkici, parcayi kizi Gizem'e ithaf ediyormus.

Sertab Erener

Hafiz Burhan'la, Hamiyet Yuceses'le halka mal olan ‘‘Makber’’i bir de Sertab Erener yorumladi ve fazlasiyla elestirildi. Bir Turk muzigi eserinin pop muzikle icra edilmesi cogunluk tarafindan begenilmedi ve kose yazilarina konu oldu. Ayni albumde yer alan Ayten Alpman'in ‘‘Tek basina’’ parcasi da pop ritmleriyle susluydu.

Celik

Son albumunde iki tane Erkin Koray sarkisi seslendiren Celik'te elestiri alanlardan... ‘‘Yalnizlar Rihtimi’’ ve ‘‘Oyle Bir Gecer Zamanki’’ gibi klasiklerin, Celik'in sesine gitmedigi soylentiler arasinda...

Tugba Onal

Ilk Eurovision parcamiz olarak Turk pop muzigi tarihine gecen ‘‘Seninle Bir Dakika’’ Semiha Yanki'yla tanindi, bilindi. Gectigimiz sene Tugba Onal tarafindan da seslendirilen parca yeni versiyonuyla daha ritmik bir hale getirildi.

oz konusu isimlerin ortak ozelligi, 1980’li yillarda Turkiye’de taht kuran arabesk muzige karsi direnmeleri. Belki hafif muzik soylemeye devam edemediler ama arabesk sarkilar da soylemediler. Aktif muzik hayatlari gonulsuzce sona ermisti ama yeniden donuyorlar.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!