Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Mart 12, 2008 00:00
Türkiye Beko Basketbol Ligi’nde 16 takımın 12’sinde şirket ismi bulunuyor.
7 takıma şirketler isim sponsorluğu yaparken 5 şirket kendi takımıyla ligde mücadele ediyor. Türkiye’nin önde gelen firmalarının desteğiyle 90 milyon dolar bütçeye ulaşan 16 takımlı basketbol ligi kalite bakımından Avrupa’nın önde gelen ligleriyle yarışıyor.
SON dönemlerde Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin de devreye girmesiyle 90 milyon dolarlık bütçeye ulaşan Türkiye Beko Basketbol Ligi takımları, artık Avrupa’nın önde gelen basketbol liglerindeki kaliteli mücadeleyi sergilemeye başladı. Bugün Banvit, Efes Pilsen, Alpella, Oyak Renault ve Türk Telekom gibi şirket takımlarının bulunduğu basketbol ligi 7 firmanın da takımlara isim sponsoru olmasının ardından takımların bütçeleri 90 milyon dolara ulaştı. Bu sayede Beko Basketbol Ligi kalite bakımından İspanya, İtalya ve Yunanistan gibi Avrupa’nın önde gelen ülkelerini zorlamaya başladı. 200’e yakın basketbolcunun bulunduğu ligde bu oyuncuların aldığı ücretlerde 45 milyon YTL’ye yaklaştı.
ŞİRKETLER DEVEREYE GİRDİ: Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin devreye girmesiyle birlikte mücadele bakımından Avrupa’daki kaliteli ligler arasına girmeyi başaran Türkiye Beko Basketbol Ligi "Basket A.Ş" gibi oldu. Federasyon tarafından yapılan pazarlama çalışmaları ve sponsor firmaların tanıtımlarıyla izleyici kitlesi de artan basketbol ligi yatırımcıların gözdesi haline geldi. 5 şirketin takımının bulunduğu ligde, 7 takımında isim sponsoru bulunuyor. 3 tane belediye takımının mücadele ettiği ligde 1 tane de vakıf takımı yer alıyor. Takımların alternatif gelir kalemleri de artıyor.
BEKO 2 MİLYON DOLAR DAĞITIYOR: Son dönemlerde gelirlerinde artmasıyla Avrupa’da başarıyı yakalayan Türk takımların bütçeleri de her yıl yükseliyor. Lige isim sponsoru olan Beko yılda takımlara 2 milyon dolara yakın para dağıtıyor. Her yıl yüzde 10 artan bu gelir takımların bütçesini rahatlatıyor. Yeni dönemde yayın ihalesine birçok televizyon kanalının katılması bekleniyor. Mart ayında uygulamaya konulması beklenen iddia ise takımların önemli gelir kaynakları arasına girecek gibi görünüyor. Her hafta 8 maça 15 ile 20 bin arası seyirci çeken takımların bilet gelirleri ise çok düşük. En pahalı maçlar İstanbul’daki derbiler oluyor. Ancak bu maçların bilet fiyatları da 10 ile 15 YTL arasında değişiyor. Bazı belediyeler ise kampanyalarla 3 YTL’ye bile bilet satıyor.
AVRUPA LİGLERİNDE CEO’LAR VAR: İtalya ve İspanya gibi liglerin başında CEO’ların bulunduğunu söyleyen Ülker
Spor Sponsorlukları Genel Müdürü Hakan Aydınol, "Türkiye’deki sistem böyle işlemiyor. Ancak son dönemlerde federasyon tarafından yapılan pazarlama çalışmalarıyla ligin kalitesi de arttı" dedi. Aydınol, gelirleri artırıcı önlemler alınması gerektiğini belirterek konuşmasını şöyle sürdürdü: "Yayın ihalesinin gerçek değerin bulması lazım. Ligin değerini artıracak pazarlama faaliyetlerine daha çok önem verilmeli. Herkesin bu kaliteli ligden haberdar olması lazım. İtalya ve İspanya’da çok ciddi pazarlama çalışmaları yapıyor. Lig üzerinden aktiviteler düzenleniyor. Federasyon Beko ile başarılı bir iş yaptı."
NBA’de takım başına 30 milyon dolar TV geliri varÜLKER Spor Sponsorlukları Genel Müdürü Hakan Aydınol, ABD’deki sistem hakkında da bilgi vererek, NBA’in çok farklı bir sistemi olduğunu belirtti. Aydınol konuşmasını şöyle sürdürdü: "Bu ligin kendine has kuralları var. Ön koşulları var. Örneğin her takımın özel uçağının olması lazım. Oyunculara verebileceğin ücretler sınırlı. Kendi içinde kısıtlamaları olan çok farklı bir organizasyon. Takım başına 30 milyon dolara yakın Tv geliri var. Ayrıca bilet gelirleri de oldukça fazla. Türk takımlarının da mücadele ettiği Euro Leaugue’de ise 300 milyon dolar gelir bulunuyor."