Güncelleme Tarihi:
Teknoloji hayatın her alanında bir dizi yeniliğe kapı aralarken, tribünlerini ve kasalarını doldurmak isteyen futbol kulüpleri de stadyumlarını yeni teknolojilerle donatmaya çalışıyor. Bilgi teknolojilerini dijital ortamda modernize etmeye çalışan Almanya Birinci Futbol Ligi takımlarından Bayern Münih, bir süre önce bu çaba doğrultusunda stadyumdaki akışı optimize etmek amacıyla "bağlı stadyum" konseptini hayata geçirdi. Bu kapsamda, dünyanın lider yazılım firması SAP’ın Bayern Münih kulübü ile yaptığı iş birliğinden, taraftarların stadyumdaki maç izleme deneyimini neredeyse kusursuz hale getirecek bir dizi çözüm önerisi çıktı.
SAP’ın çözümü, Bayern Münih takımının stadı Allianz Arena içindeki operasyonun yönetildiği ve taraftarların kullandığı iki uygulamaya dayanıyor. Böylece stadyum ve çevresindeki çeşitli sistemlerin ürettiği veriler, teknolojinin sunduğu olanaklarla bir araya getirilip değerlendiriliyor ve bu doğrultuda çeşitli önlemler alınıyor, uygulamalar hayata geçiriliyor. Buna göre, herşey Allianz Arena’da maçtan 2 gün önceki durum değerlendirmesiyle başlıyor. Bu süreçte, oyun alanını çevreleyen reklam panolarının üzerindeki sensörlerle nem ve sıcaklık değerleri kaydediliyor. Zeminle ilgili yapılacak işlemler bu verilere göre gerçekleştiriliyor.
YİYECEK İÇECEK ALACAK TARAFTARLAR DA DÜŞÜNÜLMÜŞ
Maç günü ise mobil uygulamalar ve kullanılan araçlardaki sensörler yardımıyla kaç taraftarın hangi ulaşım aracıyla stadyuma geldiği takip ediliyor. Trafik durumu da dikkate alınarak taraftarların maça yetişip yetişemeyecekleri kendilerine bildiriliyor. Maça yetişememe ihtimali olan taraftarlara alternatif güzergahlar öneriliyor.
Stadyumun herhangi bir bölgesinde oluşan taraftar yoğunluğu da anında tespit edilerek gerekli önlemler hızla alınıyor. Giriş kapılarından birinde ciddi yoğunluk olması halinde merkeze bildiriliyor. Uygun olan kapılardan personel aktarımıyla yoğunluğun olduğu bölgeye müdehalede bulunuluyor. Böylece kapıda oluşan yığılma hızla azaltılıyor. Devre arasında yiyecek, içecek alacak taraftarlar da unutulmuyor. Geliştirilen uygulamayla maç sırasında olası bir sipariş için kaç dakika beklenmesi gerektiği öğrenilebiliyor. Dahası maç oynanırken sipariş verip, devre arasında beklemeden hazırlanmış siparişi almak da mümkün olabiliyor.
Takım ürünlerinin satıldığı mağazalardan da benzer şekilde yararlanma imkanı bulunuyor.
Maç sonunda ise çıkış kapılarının durumuna göre taraftarların en az sıkıntıyla stadyumu terk etmelerini sağlayacak bildirimlerde bulunuluyor. Kafeteryadaki kuyrukların uzaması halinde de benzer bir uyarıda bulunulabiliyor.
Maç sonunda hava koşullarındaki değişim bile gözden kaçırılmıyor. Örneğin, maçın ardından havanın soğuk olduğu dikkate alınarak taraftarlara soğuktan korunmak amacıyla store mağazalardan alabilecekleri, atkı, eldiven, kazak, mont gibi ürünler öneriliyor.
YAKLAŞIK 100 BİN KİŞİ TARAFINDAN KULLANILIYOR
Sadakat programıyla yapılan her işlemle puan toplayan taraftarlar, daha sonra biriktirdikleri puanları kullanarak çeşitli ayrıcalıklardan yararlanabiliyor.
Uygulama sayesinde, taraftarın ilgisine ve oluşan koşullara göre tanıtma ve pazarlama faaliyeti yürütülüyor. Bu şekilde bir taraftan taraftar deneyimi geliştirilirken, kulüp ve reklam verenlere yeni olanaklar sağlanıyor. Bütün sistem gerçek zamanlı olarak merkezden takip edilip, yönlendirilebiliyor.
Sistemin, kolay araç parkı, stadyuma rahat giriş-çıkış yapılması, reklam panolarından sensörler sayesinde veriler toplanması, kafeteryadaki satışların gerçek zamanlı takip edilmesi gibi unsurları halen kullanılıyor. Uygulamaya yeni özellikler kazandırılmasına yönelik arayışlar devam ederken, kafeterya ve mağazalardan siparişle alışveriş yapılabilmesinin yakın zamanda hayata geçirilmesi planlanıyor. Uygulamanın maç günü yaklaşık 100 bin kişi tarafından kullanıldığı belirtiliyor.
SAP yetkililerinden alınan bilgiye göre, Allianz Arena’daki bu deneyim ve sağlanan başarı yeni stat yapan kulüplerin ilgisini çekiyor. Asya ve Arap ülkeleri, İngiltere, İtalya ve Meksika’dan kulüplerin de projeyle ilgilendiği ifade ediliyor.