Taraftar, renkleri için 33 milyon dolar harcadı

Güncelleme Tarihi:

Taraftar, renkleri için 33 milyon dolar harcadı
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 10, 2003 00:00

Taraftar ürünlerini geç keÅŸfeden üç büyük futbol kulübü, 2002 yılında lisanslı ürün satışından 33 milyon dolarlık gelir elde etti. Kulüpler, 2003 yılında taraftar ürünleri satışında yüzde 200'e varan oranlarda artış hedefliyor.TÃœRKÄ°YE'de meydana gelen krizlerin etkisiyle 2002 yılında bir çok firma zarar edip kapanırken, Fenerbahçe, Galatasaray ve BeÅŸiktaÅŸ'a ait markalı ürünlerin satışılarında yüzde 700'e varan artışlar yaÅŸandı. 2002 yılında üç büyük kulübe ait tekstil, aksesuar, seramik/porselen, ev tekstili, bebek ürünleri, gıda, pil, kitap/kırtasiye, sim kart, klima ve oyuncak gibi markalı ürünlerin satışından 33 milyon dolarlık ciro elde edilirken, 2003 yılında ise kulüpler satışlarında yüzde 50 ile yüzde 200 arasında bir artış bekliyor.3 büyük kulüp kendi maÄŸazaları ve internet kanalıyla sattıkları ürünlerin dışında firmalara verdikleri lisanslar karşılığında ürünlerini tüm Türkiye'ye ulaÅŸtırıyor. Fenerbahçe Spor Kulübü, 2002 yılında kendisine baÄŸlı Fenerium ÅŸirketi kanalıyla satışını yüzde 300 artırarak 4 milyon dolara ulaşırken, lisansiyerleri ise 10 milyon dolarlık satış gerçekleÅŸtirdi. Böyle olunca 2002 yılında toplam 14 milyon dolarlık Fenerbahçe markalı ürün satılmış oldu. Galatasaray Spor Kulubü ise 31 Mayıs'ta kesinleÅŸecek 2002 mali yılı sonunda maÄŸazaları ve internet kanalıyla 1.5 milyon dolarlık ürün satışı, lisansiyerler kanalıyla ise 9.5 milyon dolarlık GS markalı ürün satışı yapmayı bekliyor. Toplamda 11 milyon dolarlık satış yapması beklenen Galatasaray markalı ürünleri, 7.7 milyon dolarla BeÅŸiktaÅŸ takip ediyor. 2001 yılına kadar markalı ürün satışına ağırlık vermeyen BeÅŸiktaÅŸ, 2002 yılında kendi maÄŸazası ve internette yaptığı satışlarda yüzde 700'lük artış yakalayarak cirosunu 150 bin dolardan, 1 milyon dolara çıkardı. BeÅŸiktaÅŸ kulübünün lisans verdiÄŸi firmalar ise 2002 yılında 6.7 milyon dolarlık satış yaptı.Fenerbahçe markalı ürünlerin satış ve pazarlamasını yapan Fenerium ÅŸirketinin Genel Müdürü TuÄŸrul Akas, 2002 yılında 12 Fenerium maÄŸazasında 500 bin adet ürün satışı yaptıklarını belirterek, Fenerium'un 2002 yılındaki toplam cirosunun 2001 yılına göre yüzde 300'lük artışla 4 milyon dolara çıktığını söyledi. Akas, 2003 yılında Fenerium'un satış hedefinin 1 milyon adet ürün, ciro hedeflerinin ise yüzde 75'lik artışla 7 milyon dolar olduÄŸunu belirtti.Fenerbahçe'nin lisansiyelerinin satışlarından elde ettikleri cironunun ise 1 milyon 250 bin dolar olduÄŸunu kaydeden Akas, ‘‘Burdan yola çıkarsak lisansiyelerin yaklaşık 10 milyon dolarlık satış yaptığını söyleyebiliriz. Böyle olunca Fenerbahçe markalı ürünlerden elde edilen toplam ciro 2002 yılında 14 milyon doları buldu’’diye konuÅŸtu.Fenerbahçe markalı 2 bine yakın ürün olduÄŸunu söyleyen Akas, ürün kategorilerinin tekstil, aksesuar, seramik/porselen, ev tekstili, bebek ürünleri, gıda, pil, kitap/kırtasiye ve oyuncak olduÄŸunu kaydetti.Akas, bu ürünler içinde Fenerium'un en çok sattığı ürünün forma olduÄŸunu belirterek, lisansiyelerin sattığı sakız, çikolata ve pil gibi ürünlerin bunun haricinde olduÄŸunu söyledi.KRÄ°ZDE BÃœYÃœDÃœKFenerbahçe'nin Türkiye tarihinin en büyük krizinden bile büyüyerek ve güçlenerek çıktığını ifade eden Akas, ‘‘Sonuç olarak 2003'de de büyümeyi hedefliyoruz. 2003'de yeni bir maÄŸazacılık atağı yapacağız ve maÄŸazalarımızın sayısını 12'den 20'ye çıkaracağız.Akas ürün kategorisi anlamında sorunlarının olmadığını vurgulayarak şöyle konuÅŸtu: ‘‘T-shirt'den postere kadar birçok ürünümüz var. Türkiye'de ilk ve yapılanma anlamında tek olduÄŸumuz için diÄŸer kulüplerden çok öndeyiz. Bu nedenle kárlı olduÄŸunu gördüğümüz ürün gruplarına girebilir, kársız olan ürün gruplarından çıkarabiliriz. Bu bizim için çok önemli deÄŸil. Fenerium zaten tekstil dışında birçok alanda bulunuyor.’’Kulüpler klimaya bile lisans verdiFenerbahçe, Galatasaray ve BeÅŸiktaÅŸ'ın lisanslı ürünleri ÅŸunlardan oluÅŸuyor: Forma ve ÅŸapkalar, tekstil ürünleri, ev tekstil ürünleri, çocuk giyim, gıda, pil, kitap/kırtasiye oyuncak, kart oyunu, balon, diÅŸ fırçası, ayakkabı boyası, saat, sakız, poster, takvim, posta kartları, altın ve gümüş aksesuvarlar, bant, kozmetik ürünler, sim kart, porselen eÅŸyalar, battaniye, DVD, el feneri, telefon, terlik, kilima, kredi kartı ve mutfak araç gereçleri.Üç büyük kulübün en fazla satttığı ürünler forma ve ÅŸapkadan oluÅŸuyor. Forma ve ÅŸapkanın dışında lisansiyerlerin en fazla sattığı ürünleri ise sakız, çikolata ve pil oluÅŸturuyor.11 milyon dolarlık Galatasaray ürünü 31 Mayıs'ta 2002 yılı rakamlarını açıklayacak Galatasaray'ın markalı ürünlerinin satışlarının 11 milyon dolar olması bekleniyor. Galatarasay'ın lisans haklarına sahip Galatasaray Sportif A.Åž.'nin Genel Müdürü Ebru Köksal, 2002 yılında 40 firmadan 1.1 milyon dolarlık lisans geliri beklediklerini belirterek, 2001 yılındaki toplam gelirin ise 650 bin dolar olarak gerçekleÅŸtiÄŸini hatırlattı. Köksal, Galatasaray'ın 2002 mali yılının 1 Haziran-31 Mayıs arasında olduÄŸunu belirterek, ‘‘2002 rakamları bu yüzden Mayıs sonunda netleÅŸecek. Ama biz ilk yarıda hedeflediÄŸimiz rakama ulaÅŸtık. Bu yüzden 1.1 milyon dolarlık geliri yakalayacağımıza inanıyoruz’’dedi. 40 lisansiyerden yüzde 10 ila 15 arasında lisans ücreti aldıklarını hatırlatan Köksal, ‘‘1.1 milyon doları bulacak bu gelirden hesaplarsak Galatasaray markalı ürünlerin toplam satış cirosunun 11 milyon dolar civarında olacağını çıkartabiliriz’’dedi..KORSANLA MÃœCADELE11 milyon dolarlık cironun 1.5 milyon dolarının lisans verdikleri Galatasaray Pazarlama A.Åž. tarafından yapılmasını beklediklerini söyleyen Köksal şöyle konuÅŸtu: ‘‘Şu anda iki maÄŸazası bulunan Galatarasay Pazarlama A.Åž. ilk 6 aylık dönemde 500 bin dolarlık ciro elde etti. Bu cironun Mayıs sonunda 1.5 milyon dolar olması bekleniyor. Ä°nternet üzerinden satışında E-Kolay ile yapılan anlaÅŸma sonrasında artmasını bekliyoruz.’’Galatasaray, Fenerbahçe ve BeÅŸiktaÅŸ'ın markalı ürünlerinde yaÅŸanan büyük artışın sebeplerinden bir tanesinin korsanla mücadele olduÄŸunu söyleyen Köksal, ‘‘Korsanla mücadele faaliyetleri çok etkili oldu. Bugün artık stadyum kenarlarında korsan ürün göremiyorsunuz. Sadece Galatasaray'ın korsanla mücadele konusunda açtığı dava sayısı 100'ü buluyor. DiÄŸer taraftan taraftarda daha fazla bilinçlendi’’ dedi. Köksal, Galatasaray markalı ürün sayısının 250 olduÄŸunu da söyledi.BeÅŸiktaÅŸ'ın satışları bir yılda % 700 arttıBeÅŸiktaÅŸ Ãœrün Sorumlusu Hüseyin Mican, BeÅŸiktaÅŸ markalı ürünlerin satışlarına yıllık olarak bakıldığında 2002 yılında yüzde 700'lük artış olduÄŸunu belirterek, 2001 yılında BeÅŸiktaÅŸ markalı ürünlerin BJK Store ve internet satışlarından 150 bin dolar 2002 yılında ise 1 milyon dolar ciro elde edildiÄŸini söyledi. 2003 yılında sadece kendi maÄŸazaları ve internet kanalıyla 3 milyon dolarlık ciro beklediklerini kaydeden Mican, 2002 yılında ürün yelpazesinde olan 70 ürünün 2003 yılında 290'a yükseldiÄŸini ve bu sayının gün geçtikçe arttığını kaydetti.BeÅŸiktaÅŸ'ın marka hakkını verdiÄŸi 17 lisansiyerinin bulunduÄŸunu belirten Mican, ‘‘Bu firmalardan BeÅŸiktaÅŸ markalı ürün satışlarından elde ettikleri cironun yüzde 5 ila yüzde 20 arasında lisan bedeli alıyoruz. Bu da 2002 yılında yaklaşık 1 milyon dolar olarak gerçekleÅŸti’’dedi.Lisans bedeli toplam cironun ortalama yüzde 15'i olunca lisansiyerlerin satışlardan elde ettiÄŸi ciro yaklaşık 6.7 milyon dolar olarak gerçekleÅŸmiÅŸ oluyor. Böyle olunca BeÅŸiktaÅŸ markalı ürünlerin 2002 yılındaki toplam satışı 7.6 milyon doları bulmuÅŸ oluyor. Mican, Ä°nönü Stadyumunda bulunan BJK maÄŸazasının dışında Anadolu'da 4 noktada satış yerlerinin olduÄŸunu söyleyerek, ‘‘2003 yılında Ankara'da da bir maÄŸaza açacağız. Ayrıca Ä°nönü Stadyumunun altında sadece turistlere yönelik bir maÄŸaza daha açacağız. Bu maÄŸazada ürünler dövizle satılacak’’dedi. BJK maÄŸazasında günde 25 bin dolarlık ürün satıldığını söyleyen Mican, internet üzerinden bir günde yapılan satış miktarının ise 3 milyar düzeyinde olduÄŸunu kaydetti. Mican, BeÅŸiktaÅŸ'ın markalı ürünlere önem verdiÄŸini belirterek, ‘‘Ürün sayısını artırıp herkesime hitap edecek fiyat aralağında satış yapıyoruz. Bu yıl 100'üncü yıl ürünleri ile birlikte Cacharel koleksiyonunu piyasa çıkardık. Bu ürünler satışlarımızı yüzde 100'ün üzerinde artıracak’’dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!