Sürat aÅŸkına ayakkabı parçalıyorlar

Güncelleme Tarihi:

Sürat aşkına ayakkabı parçalıyorlar
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 13, 2003 00:00

Powerboat Åžampiyonası Türkiye'de bu yıl ilk kez düzenlendi. BeÅŸ yıl önce Ä°stanbul BoÄŸaz'ı Dünya Off-Shore Åžampiyonası’na evsahipliÄŸi yaparak bu milyarlarca lira deÄŸerindeki sürat tekneleriyle tanışmıştı. Bu yarışlara gösterilen ilgiden cesaret alan bir grup tüm yazı yarışarak geçirdi. 5 Temmuz'da Ataköy Marina'da baÅŸlayan ÅŸampiyona yarın Haliç'te yapılacak beÅŸinci ve son ayakla sona erecek. Ä°ki hafta önce Haliç'te rakiplerini geride bırakıp birinci sırayı alan Ali AÄŸlen (25) ve Murat Sarı'nın (30) Mumi teknesi ÅŸampiyonluÄŸu garantiledi. Yarınki yarışma ikinci sırayı alabilmek için dört takım arasında geçecek. Bunlardan biri de iki kadından oluÅŸan Girls of Turkey takımı.Güçlü botlarla yarışmak ne demek, yarışçıların arasına karışıp, yakından anladım. Önceki hafta Haliç'te, KSÄ°-Endeks teknesinde hem direksiyon salladım hem gaz kolu tuttum.Ä°stanbul'u bunaltan nemli sıcağı ve yakan güneÅŸi altındaki dört saatten sonra 70 deniz mili hızıyla sürat yapıp serin rüzgarı hissetmek hoÅŸ bir duygu. Önce 250 beygirlik sürat teknesinin hızı ve gücü insanı korkutsa da yan koltukta oturan usta pilotun rehberliÄŸi insanı rahatlatıyor. Rüzgarın ve teknenin motorunun gürültüsü yan yana telsiz aracılığıyla anlaÅŸmayı bile güçleÅŸtiriyor. Öyle ki ‘‘şimdi dönelim’’, ‘‘biraz saÄŸa kıralım’’ komutlarının dışında bir ÅŸey duymakta zorlanıyorsunuz. Suyun direnci ve yüksek hız yüzünden direksiyona büyük bir güçle asılmak gerekiyor. Hız kesmeden dubaları birbiri ardına dönerken ‘‘acaba devrilir miyiz?’’ endiÅŸesi akla geliyor. Birbiri ardına diÄŸer tekneleri geçerken ‘‘haydi, bunu da geçelim’’ diye cesaretleniyoruz. Ama son geçiÅŸ denemesi art arda yenen dalgalarla kesiliyor. Tabii ki yarışma tulumunu giymeyince sırılsıklam ıslanmaktan kurtuluÅŸ yok. Hem de kaskınızın içine kadar...BÄ°RÄ° DÃœMENÄ° TUTUYOR DÄ°ÄžERÄ° GAZA ASILIYORTürkiye Extreme Powerboats Åžampiyonası'nda yarışan 12 teknenin her biri 250 beygir motor gücüne sahip. Dünya ÅŸampiyonası teknelerine göre daha düşük bu motor gücüyle saatte 70 deniz mili hıza ulaÅŸabiliyorlar. Cumartesi günleri yapılan sıralama turları pazar günkü yarıştaki start sıralamasını belirliyor. Sıralama turunda birinci gelen tekne 20 puan alıyor. Yarışı kazanan tekne 200 puan alırken, diÄŸerlerine da sırasıyla 150, 120, 90, 70, 50, 40 ve 30 puan dağıtılıyor.Åžampiyonada üçüncü sırada yer alan KSI-Endeks teknesinin direksiyoncusu Haluk Yardımcı Haliç'teki yarışların çok heyecanlı geçmediÄŸini söylüyor: ‘‘Burada durgun suda yarışıyoruz. Dalgasız denizde tekneyi kontrol etmek zor deÄŸil. Asıl heyecanı Ataköy Marina'da yarışırken tadıyoruz. Orada rüzgar ve dalgadan teknenin burnu hep havada gidiyoruz.’’ Deneme sürüşü sırasında Haliç parkurundaki tüm dubaların etrafından dolaşırken gazı hiç kesmeye gerek yok diyor. Gaz kolunu ustaca tutan partneri Selçuk Oral'a göre de iÅŸin püf noktası virajları alırken dubalara mümkün olduÄŸu kadar yakın geçmek. 20 yıl önce Almanya'da powerboat yarışlarına katılmaya baÅŸlayan Oral direksiyonun otomobildekinin tersine hemen tepki vermediÄŸini, ani hareketlerden kaçınmak gerektiÄŸini anlatıyor. Bu sürüşleri sayesinde Yardımcı-Oral ikilisi sıralama turlarında ilk sırayı alıyorlar. Ama pazar günü takla atıp yarış dışı kalmaktan kurtulamıyorlar.Dördüncü ayağın davetlileri arasındaki üç ünlü ralli sürücüsü karadan sonra suda süratin sınırlarını deneme fırsatı buldular. Volkan Işık, Nejat Avcı ve Emre Yerlici bir seferliÄŸine üç teknenin direksiyonuna geçtiler. Eski Türkiye ÅŸampiyonlarından Emre Yerlici'ye Hella teknesinin direksiyon koltuÄŸu çok zorlu gelmiyor.: ‘‘Tekneyi kontrol etmesi ralli otomobiline göre çok daha kolay. Biraz kamyon direksiyonu gibi. Önemli olan nasıl dönüleceÄŸini bilmek. Bunu yeni öğrendiÄŸimiz için dönüşlerde çok zaman kaybettik. Ralliye göre burada hız düşük kalıyor. Mesela Volkan'ı (Işık) geçiyordum. Su gelince gaz kesmek zorunda kaldık. AÄŸzımıza burnumuza bile su geldi.’’YARIÅž BÄ°RÄ°NCÄ°LERÄ°1. Ayak-Ataköy Marina Mumi (Ali AÄŸlen-Murat Sarı)2. Yarış- Haliç Franke (Serdar Özer-Hakan Narin)3. Ayak-Ataköy Marina Ksi-Endeks (Haluk Yardımcı-Selçuk Oral)4. Yarış- Haliç Mumi (Ali AÄŸlen-Murat Sarı)SON YARIÅž ÖNCESÄ° PUAN DURUMU1) Mumi 754 puan2) In Fit 8 420 puan3) Crystal Franke 414 puan4) Ksi-Endeks 402 puan5) Girls of Türkiye 391 puan6) Serra 228 puan7) Yeditepe 253 puan8) Number One-Hella 156 puan9) Hella 142 puan10) Unique 52 puan11) Hacı Bekir 49 puan12) In Fit 9 40 puanHALİÇ'TEKÄ° HIZLI KIZLARPowerboat Åžampiyonası’nda bir de kadın takımı yarıştı. Girls of Turkey isimli tekneleriyle baÅŸarılı bir ilk sezon geçiren Petek ÇaÄŸman (33) ve Filiz BulguroÄŸlu (34) genel sıralamada dördüncülüğe kuruldu. Ä°ki hafta önce Haliç'te sıralama turlarında ikinci sırayı aldılar. Yarış günü bu performansı sürdürüp üçüncü sırada finiÅŸ gördüler. Bu zorlu sezonun nasıl geçtiÄŸini sorunca direksiyonu tutan Pete ÇaÄŸman şöyle yanıtlıyor: ‘‘Teknenin içindeyken zaten baÅŸka hiçbir ÅŸeyle uÄŸraÅŸmıyorsunuz. Ne gürültünün, ne de sıcağın farkında deÄŸilsiniz. Sadece tekneyi kontrol etmeye çalışıyorsunuz. Bir de rakiplerinizle uÄŸraşıyorsunuz. Bu yoÄŸun konstrasyon ve gürültü yüzünden telsizden takım arkadaşınızın sesini bile zor duyuyorsunuz.’’ Powerboat'un zorluklarına da deÄŸiniyorlar. BulguroÄŸlu'na göre ıslanmadan tekneden çıkmak mümkün deÄŸil: ‘‘Yarışta hiç kaçışın yok. Birbirinizi geçerken su yiyorsunuz. Süratten dolayı ıslanıyorsunuz.’’ ÇaÄŸman da nasıl bir güç sarf ettiklerinden bahsediyor: ‘‘Kemer takmıyoruz. Çünkü tekne devrilirse altta kalır kendinizi kurtaramazsınız. Ama kemer takmadığınız için de yarış sırasında saÄŸa sola savruluyorsunuz. Bu yüzden otomatik olarak kendinizi kenara sıkıştırıyorsunuz. Mesela bir ayağımı kalaslara, diÄŸerini direksiyon hortumlarına sıkıştırıyorum. Ama yarıştan sonra da bacağım mosmor bir halde tekneden iniyorum. Hatta sıralama turlarında spor ayakkabımı bile patlattım.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!