OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 13, 2003 00:00
Powerboat Şampiyonası Türkiye'de bu yıl ilk kez düzenlendi. Beş yıl önce İstanbul Boğaz'ı Dünya Off-Shore Şampiyonası’na evsahipliği yaparak bu milyarlarca lira değerindeki sürat tekneleriyle tanışmıştı. Bu yarışlara gösterilen ilgiden cesaret alan bir grup tüm yazı yarışarak geçirdi. 5 Temmuz'da Ataköy Marina'da başlayan şampiyona yarın Haliç'te yapılacak beşinci ve son ayakla sona erecek. İki hafta önce Haliç'te rakiplerini geride bırakıp birinci sırayı alan Ali Ağlen (25) ve Murat Sarı'nın (30) Mumi teknesi şampiyonluğu garantiledi. Yarınki yarışma ikinci sırayı alabilmek için dört takım arasında geçecek. Bunlardan biri de iki kadından oluşan Girls of Turkey takımı.Güçlü botlarla yarışmak ne demek, yarışçıların arasına karışıp, yakından anladım. Önceki hafta Haliç'te, KSİ-Endeks teknesinde hem direksiyon salladım hem gaz kolu tuttum.İstanbul'u bunaltan nemli sıcağı ve yakan güneşi altındaki dört saatten sonra 70 deniz mili hızıyla sürat yapıp serin rüzgarı hissetmek hoş bir duygu. Önce 250 beygirlik sürat teknesinin hızı ve gücü insanı korkutsa da yan koltukta oturan usta pilotun rehberliği insanı rahatlatıyor. Rüzgarın ve teknenin motorunun gürültüsü yan yana telsiz aracılığıyla anlaşmayı bile güçleştiriyor. Öyle ki ‘‘şimdi dönelim’’, ‘‘biraz sağa kıralım’’ komutlarının dışında bir şey duymakta zorlanıyorsunuz. Suyun direnci ve yüksek hız yüzünden direksiyona büyük bir güçle asılmak gerekiyor. Hız kesmeden dubaları birbiri ardına dönerken ‘‘acaba devrilir miyiz?’’ endişesi akla geliyor. Birbiri ardına diğer tekneleri geçerken ‘‘haydi, bunu da geçelim’’ diye cesaretleniyoruz. Ama son geçiş denemesi art arda yenen dalgalarla kesiliyor. Tabii ki yarışma tulumunu giymeyince sırılsıklam ıslanmaktan kurtuluş yok. Hem de kaskınızın içine kadar...BİRİ DÜMENİ TUTUYOR DİĞERİ GAZA ASILIYORTürkiye Extreme Powerboats Şampiyonası'nda yarışan 12 teknenin her biri 250 beygir motor gücüne sahip. Dünya şampiyonası teknelerine göre daha düşük bu motor gücüyle saatte 70 deniz mili hıza ulaşabiliyorlar. Cumartesi günleri yapılan sıralama turları pazar günkü yarıştaki start sıralamasını belirliyor. Sıralama turunda birinci gelen tekne 20 puan alıyor. Yarışı kazanan tekne 200 puan alırken, diğerlerine da sırasıyla 150, 120, 90, 70, 50, 40 ve 30 puan dağıtılıyor.Şampiyonada üçüncü sırada yer alan KSI-Endeks teknesinin direksiyoncusu Haluk Yardımcı Haliç'teki yarışların çok heyecanlı geçmediğini söylüyor: ‘‘Burada durgun suda yarışıyoruz. Dalgasız denizde tekneyi kontrol etmek zor değil. Asıl heyecanı Ataköy Marina'da yarışırken tadıyoruz. Orada rüzgar ve dalgadan teknenin burnu hep havada gidiyoruz.’’ Deneme sürüşü sırasında Haliç parkurundaki tüm dubaların etrafından dolaşırken gazı hiç kesmeye gerek yok diyor. Gaz kolunu ustaca tutan partneri Selçuk Oral'a göre de işin püf noktası virajları alırken dubalara mümkün olduğu kadar yakın geçmek. 20 yıl önce Almanya'da powerboat yarışlarına katılmaya başlayan Oral direksiyonun otomobildekinin tersine hemen tepki vermediğini, ani hareketlerden kaçınmak gerektiğini anlatıyor. Bu sürüşleri sayesinde Yardımcı-Oral ikilisi sıralama turlarında ilk sırayı alıyorlar. Ama pazar günü takla atıp yarış dışı kalmaktan kurtulamıyorlar.Dördüncü ayağın davetlileri arasındaki üç ünlü ralli sürücüsü karadan sonra suda süratin sınırlarını deneme fırsatı buldular. Volkan Işık, Nejat Avcı ve Emre Yerlici bir seferliğine üç teknenin direksiyonuna geçtiler. Eski Türkiye şampiyonlarından Emre Yerlici'ye Hella teknesinin direksiyon koltuğu çok zorlu gelmiyor.: ‘‘Tekneyi kontrol etmesi ralli otomobiline göre çok daha kolay. Biraz kamyon direksiyonu gibi. Önemli olan nasıl dönüleceğini bilmek. Bunu yeni öğrendiğimiz için dönüşlerde çok zaman kaybettik. Ralliye göre burada hız düşük kalıyor. Mesela Volkan'ı (Işık) geçiyordum. Su gelince gaz kesmek zorunda kaldık. Ağzımıza burnumuza bile su geldi.’’YARIŞ BİRİNCİLERİ1. Ayak-Ataköy Marina Mumi (Ali Ağlen-Murat Sarı)2. Yarış- Haliç Franke (Serdar Özer-Hakan Narin)3. Ayak-Ataköy Marina Ksi-Endeks (Haluk Yardımcı-Selçuk Oral)4. Yarış- Haliç Mumi (Ali Ağlen-Murat Sarı)SON YARIŞ ÖNCESİ PUAN DURUMU1) Mumi 754 puan2) In Fit 8 420 puan3) Crystal Franke 414 puan4) Ksi-Endeks 402 puan5) Girls of Türkiye 391 puan6) Serra 228 puan7) Yeditepe 253 puan8) Number One-Hella 156 puan9) Hella 142 puan10) Unique 52 puan11) Hacı Bekir 49 puan12) In Fit 9 40 puanHALİÇ'TEKİ HIZLI KIZLARPowerboat Şampiyonası’nda bir de kadın takımı yarıştı. Girls of Turkey isimli tekneleriyle başarılı bir ilk sezon geçiren Petek Çağman (33) ve Filiz Bulguroğlu (34) genel sıralamada dördüncülüğe kuruldu. İki hafta önce Haliç'te sıralama turlarında ikinci sırayı aldılar. Yarış günü bu performansı sürdürüp üçüncü sırada finiş gördüler. Bu zorlu sezonun nasıl geçtiğini sorunca direksiyonu tutan Pete Çağman şöyle yanıtlıyor: ‘‘Teknenin içindeyken zaten başka hiçbir şeyle uğraşmıyorsunuz. Ne gürültünün, ne de sıcağın farkında değilsiniz. Sadece tekneyi kontrol etmeye çalışıyorsunuz. Bir de rakiplerinizle uğraşıyorsunuz. Bu yoğun konstrasyon ve gürültü yüzünden telsizden takım arkadaşınızın sesini bile zor duyuyorsunuz.’’ Powerboat'un zorluklarına da değiniyorlar. Bulguroğlu'na göre ıslanmadan tekneden çıkmak mümkün değil: ‘‘Yarışta hiç kaçışın yok. Birbirinizi geçerken su yiyorsunuz. Süratten dolayı ıslanıyorsunuz.’’ Çağman da nasıl bir güç sarf ettiklerinden bahsediyor: ‘‘Kemer takmıyoruz. Çünkü tekne devrilirse altta kalır kendinizi kurtaramazsınız. Ama kemer takmadığınız için de yarış sırasında sağa sola savruluyorsunuz. Bu yüzden otomatik olarak kendinizi kenara sıkıştırıyorsunuz. Mesela bir ayağımı kalaslara, diğerini direksiyon hortumlarına sıkıştırıyorum. Ama yarıştan sonra da bacağım mosmor bir halde tekneden iniyorum. Hatta sıralama turlarında
spor ayakkabımı bile patlattım.’’Â
button