Sponsorların büyük finali

Güncelleme Tarihi:

Sponsorların büyük finali
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 02, 2004 22:17

EURO2004’ün final karşılaşmasını bu gece Portekiz ve Yunanistan oynayacak. Final maçında yalnızca takımlar değil sponsorlar da yarışıyor. Adidas, Puma, Nike, Umbro ve Hummel markaları içinden finale Adidas’ın desteklediği Yunanistan ve Nike’ın desteklediği Portekiz çıktı.

1936 Berlin Olimpiyatları’nın en başarılı atleti Jesse Owens kırdığı rekorlar ve aldığı madalyalarla tarihe geçerken, giydiği ayakkabılarıyla da yeni bir tarihin başlangıcına önayak oldu. Alman Dassler kardeşlerin ürettiği spor ayakkabılarıyla dört altın madalya alan Owens dışında, aynı markayla yarışan diğer sporcular toplam yedi altın, beş bronz madalyayla evlerine döndü.

Adi ve Rudolf Dassler kardeşlerin Berlin Olimpiyatları’ndaki başarılı tanıtımları, sporculara malzeme üreten şirketlere yeni ufuk açtı. Bugün artık her türlü sportif etkinlik, sporcuların olduğu kadar sponsor firmaların da rekabetine sahne oluyor.

Portekiz’deki 2004 Avrupa Futbol Şampiyonası’nın (EURO2004) ana sponsorlarından biri Adidas. Fransa, Almanya, Yunanistan, Letonya ve İspanya milli futbol takımlarını tepeden tırnağa giydiren Adidas, aynı zamanda tüm hakemler ve saha çevresindeki görevlilere de forma ve ayakkabı veriyor. EURO2004’ün resmi futbol topu da yine ‘Roteiro’ adını verdiği Adidas marka.

ADIDAS’IN UMUDU YUNANİSTAN

80 yıllık geçmişi bulunan Adidas’ın EURO2004 sponsorluğu için 250 milyon Euro harcadığı tahmin ediliyor. Buna iki bin 400 futbol topu da dahil. Ancak şampiyonaya harcanan paraların geri dönüşümü beklendiği kadar parlak değil. Adidas’ın sponsor olduğu takımlardan yalnızca Yunanistan önce yarı finale ardından finale yükseldi. Diğerleri gruplarından çıkamadı. Son şampiyon Fransa çeyrek finalde elendi.

NIKE, PARASININ KARŞILIĞINI ALDI

Şampiyonaya ne kadar yatırdığını açıklamayan ABD’li Nike, şampiyonanın en başarılı markası oldu. Hollanda ve Portekiz’le yarı finale sponsoru olduğu iki takımı çıkan Nike, bugün oynanacak final maçıyla da harcadığından çok fazlasını kazanmayı garantileyecek. Adını Yunan mitolojisindeki zafer tanrıçasından alan Nike’ın pazarlama uzmanları adını finale yazdırmanın keyfini sürüyor. Nike’ın aynı zamanda Türk Milli Futbol Takımı’nın sponsoru olduğunu da ekleyelim.

GİZLİ ŞAMPİYON PUMA

Dassler kardeşlerden Rudolf’un 1948’de aile şirketinden ayrılarak kurduğu PUMA, EURO2004’ün gizli şampiyonlarından. Şampiyonaya en fazla 75 milyon Euro yatırdığı sanılan PUMA, Çek Cumhuriyeti, İtalya, İsviçre ve Bulgaristan milli takımlarını giydiriyor. Çek’lerin yarı finale çıkarak yaptığı sürpriz, PUMA’yı fazlasıyla memnun etti.

BÜTÇENİN ÜÇTE BİRİ GİTTİ

Uzmanlar, Adidas, Nike ve Puma’nın pazarlama bütçelerinin yaklaşık üçte birini EURO2004’e yatırdıklarını tahmin ediyor. Adidas’ın 250 milyon Euro’suna karşılık, PUMA şampiyonaya 75 milyon Euro harcadı. PUMA, her yıl cirosunun yüzde 13’ünü pazarlama faaliyetleri için harcıyor. Futbola ilginin zayıf olduğu Amerika’da farklı pazarlama stratejisi izleyen Nike’ın yüzü Avrupa pazarında gülüyor.

Bu geceki final maçını kazanıp şampiyon olan takımın keyfine diyecek yok. Sponsorlarının keyfi de bir başka olacak. Başarılı bir pazarlama stratejisti için sevinç gösterisi yapan Avrupa Şampiyonu bir takımdan daha iyi tanıtım olabilir mi?

Ne diyelim, iyi oynayan kazansın...


Sporcular Bill Bowerman ve Phil Knigt tarafından 1962’de Blue Ribbon Sports (BRS) adıyla kuruldu. 1972’de adlarını Nike olarak değiştirdiler. Dünya çapında 23 bin kişi çalışıyor. Şirketin merkezi ABD-Oregon’da, Avrupa yönetim merkezi de Hollanda’da. Şirketin geçen yılki geliri 10.7 milyar dolar. Nike tarihinin en parlak dönemini yaşıyor.


Merkezi Danimarka’da olan şirket 1923 yılında Almanya’da kuruldu. Dünyanın ilk spor ayakkabısı fabrikalarından. 1974’te iki Danimarkalı hentbolcu şirkete ortak oldu. 1979 yılından bu yana Danimarka milli takımını giydiriyor. Hummel’de 100 kişi çalışıyor.


İngiliz markası. 1924 yılında kuruldu. 1930’lardan bu yana futbol kulüplerine malzeme üretiyor. Üretimin çok büyük bölümü uzak doğu ülkelerinde yapılıyor. İngiltere, İrlanda Cumhuriyeti, İsveç,

Norveç milli takımlarını giydiriyor.


Adidas: Yunanistan, Fransa, Almanya, Letonya, İspanya

Nike: Portekiz, Hırvatistan, Hollanda, Rusya

Puma: Çek Cumhuriyeti, İsviçre, İtalya, Bulgaristan

Umbro: İngiltere, İsveç

Hummel: Danimarka

1924’te Adi ve Rudolf Dassler tarafından kuruldu. Yıllık cirosu 6.2 milyar Euro. Dünya spor malzemesi pazarının yüzde 15’ine sahip. Dünya çapında 15 bin 700 çalışanı var. Arjantin, Kanada, Çin, Finlandiya, Almanya, Yunanistan, Macaristan, Japonya, Letonya, Nijerya, Romanya, Suudi Arabistan, Güney Afrika, İspanya ve Birleşik Arap Emirlikleri futbol milli takımlarının sponsoru.

Rudolf Dassler, 1948’de kardeşi Adi’yle birlikte kurduğu aile şirketinden ayrılarak PUMA ayakkabı fabrikasını kurdu. Dassler, 1993’te krize girince hisselerini sattı. Puma’nın başına geçen pazarlama müdürü Jochen Zeitz yaratıcı stratejilerle

şirketi hem kára hem de yükselişe geçirdi. Modaya uygun üretim tarzına dönüldü. Şirket, ayakkabılarını kitlelerin değil, kitleleri yönlendiren kişilerin giymesini hedefledi ve başardı. Puma’nın geçen yılki cirosu iki milyar Euro.

Fransız milli takımının yıldızı Zinedine Zidane’ın bizzat deneyip, onayladığı Adidas’ın ‘Roteiro’ adın verdiği top, EURO2004’ün resmi futbol topuydu. Zidane’lı reklamlar sayesinde Roteiro’nun bu yıl içinde altı milyon adet satması bekleniyor. Böylece dünyanın en çok satan topu olacak. Adidas, 2006’da Almanya’da yapılacak Dünya Futbol Şampiyonası için dikişsiz topu daha da geliştirmeyi düşünüyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!