OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 16, 2002 00:00
Uluslararası Ä°stanbul Perakende Konferansı'nın ikinci gününde, sokak satıcıları profesyonellere mesleksırlarını ve baÅŸarılarının ardındaki taktikleri anlattılar.Oturum baÅŸkanlığını Suat Soysal'ın yaptığı panele, konuÅŸmacı olarak pazarcı Harun Danışman ve çiçekçi Güler Özdal katıldı. MesleÄŸe yaklaşık 40 yıl önce anne ve babasının Ä°stanbul'da sebze yetiÅŸtiriciliÄŸi ile adım attığını belirten Harun Danışman, ''Babam beni pazara götürmek istemezdi. Ben de sepetin içine saklanarak gizlice giderdim. Bu nedenle defalarca sopa yedim'' dedi. Danışman, satıcılıkta en önemli unsurların temiz olmak, birinci kalite mal satmak ve insanları tanımak olduÄŸunu söyledi. Kendisinin genellikle müşterilerin yüzde 80'inin mesleÄŸini kılık kıyafetlerinden tanıyabildiÄŸini anlatan Danışman, ''tanımak, iletiÅŸim kurmanın bir aracı. Biz kesinlikle müşteriyi para makinesi olarak görmüyoruz. Bunu hissettirir ve yaparsanız kesinlikle kaybedersiniz'' diye konuÅŸtu.     PAZARLAMA SÄ°YASETÄ°Â Pazarlık payını göz önünde bulundurarak, genellikle fiyatı yüksek tuttuklarını ifade eden Danışman, şöyle konuÅŸtu: ''Genellikle halden aldığımız malın iyi görünenini tezgahın arkasına koyuyoruz. ÖrneÄŸin aynı fiyata aldığımız fasulyenin iyi olanını 1 milyon 250 bine satarken, diÄŸerini 1 milyona satıyoruz. Müşteri arkadaki malın fiyatını sorduÄŸunda da (Size 1 milyona veririm) diyorum. Müşteri de o zaman (30 kilo ver) diyor.''  Danışman, iyi bir satıcının hiçbir zaman malın kalitesinden ödün vermeyeceÄŸini vurgulayarak, ''Çevrede benim propagandamı yaptıkları zaman da bunun altında kalmamak için gerekirse bir malı 10 milyona deÄŸil 5'e de veririm. Bu bir taktik. Siyaset yapmak da ÅŸart'' dedi. Bir malın tezgahta iyi dizilmesi durumunda yandaki malları da sattıracağını ifade eden Danışman, pazarcılıkta tezgahtaki renk uyumunun ÅŸart olduÄŸunu, bunun satışı etkilediÄŸini söyledi.     ''MÜŞTERÄ°YLE POLEMÄ°ÄžE GÄ°RMEYECEKSÄ°NÄ°Z'' Harun Danışman, kendisinin sinirli müşterilere karşı sessiz kalma taktiÄŸi uyguladığını anlatırken, ''sinirli müşteri konuÅŸmadan siz de onunla konuÅŸmayacaksınız. Haklı da olsanız müşteri ile kesinlikle polemiÄŸe girmeyeceksiniz'' dedi. Erkeklerin, pazarcılara daha çok para kazandırdığını ifade eden Danışman, ''kadınlar dolabında ne olduÄŸunu bilir ve ona göre hareket eder. Erkekler ise sadece domates almak için gelir. Biz baÅŸka ÅŸeyler de satarız'' diye konuÅŸtu. Danışman, pazarcılığın sanat ve ustalık gerektiren bir meslek, pazar ortamının da deÄŸiÅŸik ve resmiyeti olmayan bir alan olduÄŸunu ifade etti. Krizden çok pazarcıları depremin etkilediÄŸini anlatan Danışman, ''Pazar müşterisi hiçbir zaman markete girmez. Aylık gelirimiz 250 milyon da olabiliyor, 1 milyar da. Kumar gibi'' dedi. Harun Danışman, pazarcıların her zaman ölçüyü kaçırmamak ÅŸartıyla esprili olmalarının müşteriyi olumlu etkilediÄŸini sözlerine ekledi. Danışman, basın mensuplarının soruları üzerine de, bazı kesimlerin pazarcılara önem vermediÄŸini ifade ederek, ''Halbuki pazar aleminden maydanoz ve limon satarak doktor, avukat çıkıyor'' dedi.     ''ÇİÇEKÇİ DÃœKKANIM OLMASINI Ä°STERDÄ°M'' Uzun yıllardır NiÅŸantaşı'nda eÅŸi ErdoÄŸan Özdal ile birlikte çiçekçilik yapan Güler Özdal da, annesinin de bu semtte çiçek sattığını anlatarak, ''Küçükken beni götürmesi için çok aÄŸlardım. O direnirdi, ben de direnirdim ve giderdim'' dedi. Özdal, sürekli müşterileriyle hiçbir zaman pazarlığa giriÅŸmediÄŸini, onların alacağı ve vereceÄŸi para miktarının belli olduÄŸunu ifade ederek, ''Tanımadığım biriyse 3 demet istiyorsa (5 demet al, indirim yaparım) diyorum. Bazen veremeyecek olan müşterileri memnun etmek için sermayesinden aÅŸağı satış yaptığım da oluyor.Åžuna da dikkat ederim, hali vakti yerinde olanın yanında hiçbir zaman düşük fiyat söylemem. DiÄŸerini gönderdikten sonra pazarlığa baÅŸlarım'' diye konuÅŸtu.    Sinirli görünen müşteriler fiyat sorduÄŸunda pazarlığa hemen giriÅŸmediÄŸini belirten Özdal, ''Onlara yavaÅŸ yavaÅŸ yaklaşıyorum. EÄŸer sinirlilerse ben üzerine gidince kaçıyor. Satıcı her zaman müşteriye sakin davranmalıdır'' dedi.   Güler Özdal, kadınların pazarlığı daha çok sevdiÄŸini belirterek, ''Kadınlar her zaman az para vermeye uÄŸraşırlar erkekleri zengin etmek için!'' dedi. Özdal, sokakta çalışmanın zorluÄŸuna dikkat çekerek, çiçekçi dükkanının olmasını istediÄŸini bildirdi. Panelin ardından basın mensuplarının sorusunu yanıtlayan Özdal, müşteri memnuniyeti konusunda çok sayıda uzmanın karşısında konuÅŸmanın güzel bir duygu olduÄŸunu dile getirerek, ''Biraz da bizden öğrensinler. Bizler müşteriyle iletiÅŸim kurmada okullardan daha iyi hizmet veriyoruz. Okullarda çok iyi eÄŸitim veremezler, çocukluktan yetiÅŸsinler'' diye konuÅŸtu.    Özdal, aralarında Bülent Ersoy'un da bulunduÄŸu çok sayıda sanatçının kendisinden çiçek satın aldığını bildirdi. Güler Özdal'ın eÅŸi ErdoÄŸan Özdal da, satışta görüntünün önemine deÄŸinerek, çiçeklerin belli bir düzen ve renk uyumu içinde dizildiÄŸi durumlarda daha iyi satış yaptıklarını söyledi. Oturuma baÅŸkanlık eden Suat Soysal, panelin tempolu, hızlı olması için sokak satıcıları ile tezgah ve kaldırımlar da dahil olmak üzere 6 ayrı toplantı yaptıklarını bildirdi. Soysal, atıcıları, tesadüfen deÄŸil, kimin konuÅŸacağına karar vermek için çıktıkları gezinti sırasında belirlediklerini söyledi.     Â
button