Güncelleme Tarihi:
Süper Lig’in son üç haftasına girerken puan cetvelinin tepesinde Fenerbahçe ve Trabzonspor adeta kol kola durumdalar. İki takımın da 73’er puanı var. Aralarındaki sıralamayı averaj belirliyor. Eğer bu akşamkiler dahil son üç maçta puan kaybetmezlerse ligin sonunda da şampiyonu iki takımın aralarında yapmış olduğu maçlar belirleyecek.Ancak, futbol sadece sahadaki başarıdan ibaret değil. Son 10 yılda sık sık vurgulandığı üzere futbolun bir de endüstriyel tarafı var. Kulüpler, sahadaki başarıyı sürdürmek için saha dışında da sağlam gelir kaynaklarına ihtiyaç duyuyor. İşte burada da Fenerbahçe’nin üstünlüğü ortaya çıkıyor. Sarı-lacivertliler özellikle stadyum ve ürün satış gelirlerinde Trabzonspor’a fark atıyor. Trabzonspor sportif açıdan harika bir sezon geçirmesine ve gelir kalemlerinde kulüp rekoru kırmasına karşın Fenerbahçe ile baş edemiyor.
SARAÇOĞLU FAKTÖRÜ
Örneğin, sarı-lacivertli kulübün bünyesindeki Fenerium mağazalarının cirosunun bu yıl sonunda 45 milyon dolara ulaşması beklenirken Trabzonspor’un ürün satış geliri ancak 10 milyon doları buluyor.
Fenerbahçe’nin gelirlerindeki bir diğer önemli faktör de Şükrü Saracoğlu Stadyumu. Kulüp bu sezon Saracoğlu Stadyumu’ndan 55 milyon dolardan fazla gelir bekliyor. Trabzonspor sezon başından beri şampiyonluk yarışında yer aldığı için bilet gelirlerini de artırdı. Bu sezon 22 bin kişilik Hüseyin Avni Aker Stadyumu’nda toplam 14 milyon dolarlık gelire ulaşarak tarihi rekor kırdı. Ancak, bu rekor bile Trabzonspor’un Fenerbahçe’ye yaklaşmasını sağlayamıyor.
YAYIN GELİRİNDE DENGE VAR
Keza forma sponsorlukları arasında da ciddi bir fark var. Fenerbahçe, Avea’dan yılda 9 milyon dolar kazanırken Trabzonspor, Türk Telekom’dan 3 milyon dolar alıyor.
Fenerbahçe ile Trabzonspor’un bu sezon gelir açısından yakın olduğu tek alan ise yayın hakları. Toplam 321 milyon dolarlık yayın hakları pastasından iki kulüp şimdiden 25 milyon dolara (40 milyon lira) yakın para kazandı. F.Bahçe 23 galibiyetle ve 4 beraberlikle bugüne kadar 18.7 milyon lira almaya hak kazandı. Bu sezon 22 galibiyet ve 7 beraberliği bulunan Trabzon ise toplamda 19.1 milyon lira kazandı. Sezonu şampiyon tamamlayacak kulüp ise tüm bunların üzerine 14 milyon liralık ek gelirin sahibi olacak. İkinci sırada kalan takım ise 11 milyon 200 bin lira alacak.
Mağazalardaki ürün satışı futboldaki başarıya endeksli
· Lisanslı taraftar ürünü satışları yapan mağazalar ne kadar iyi mal yaparsa yapsın, her şey ama her şey futbol takımının sonuçlarına endeksli.
· Kulübün voleybol, basketbol takımı Avrupa şampiyonu da olsa bu satışlar için pek bir anlam ifade etmiyor.
· Eğer futbol takımı iyi gidiyorsa, seyirci geliyor, statlar doluyor, daha çok taraftar mağazalara giriyor ve satışlar artıyor.
· Neticeler iyi olmadığında, taraftar mağazalara da küsüyor.
· Takımın kötü performansı nedeniyle birçok yeni ürün de satışa çıkmıyor.
· Şampiyonluğa erken veda eden takımların taraftarı alışveriş yapmıyor.
· Ayrıca seyircisiz oynanan maçlar
da bu mağazaların cirosunu önemli
ölçüde düşürüyor.
Stadyumlar nasıl para kazandırıyor
· Büyük kulüpler Avrupa kupaları ve Türkiye Kupası dahil kendi sahalarında ortalama 25 maç yapıyor.
· Bu maçlar başlamadan önce sezonluk kombine kartlar ve localar satışa çıkıyor.
· Kulüp Avrupa kupalarında mücadele ediyorsa kombine kart ve loca fiyatları artıyor.
· Avrupa Kupaları ve derbi maçlarının bilet fiyatları aynı seviyede tutuluyor.
· Takım şampiyonluk yarışındaysa bilet fiyatları da artıyor.
· Küçük kulüpler ise bir liraya bile maç bileti satmak zorunda kalıyor.