Aslan BATUR
Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2008 00:00
Sponsorluk, ekonominin dolayısıyla ticaretin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan ve son yıllarda Türkiye’de de ekonomik gelişmelere paralel olarak artan rekabet ortamının oluşması sonucu kendinden sıkça söz ettiriyor.
Özellikle insanlar tarafından sıkça takip edilen
spor dallarına sponsorluk yapan markalar, hem sporu destekliyor hem de bir şekilde kendilerini ön plana çıkarabiliyorlar. Son dönemde en fazla seyirciye sahip spor dallarına ’sponsor olan’ firmaların otomobil üreticilerinden oluşması gerçekten dikkat çekiyor. Üreticilerin bu yolu seçmesinin nedeni ise marka bilinirliğini arttırmak ve daha fazla kazanç elde etmek için daha büyük hedef kitleye ulaşmak istemelerinden kaynaklanıyor. Hedef kitleye iletişim kurmanın en kolay yolu da dolaylı olarak sponsorluktan geçiyor. Pazarlamanın altın kurallarından promosyonun, en önemli bölümlerinden biri olan sponsorlukla, otomobil üreticileri ismini duyurmaya çalışırken, spor da kendi hedef kitlesine ulaşmaya çalışıyor. Sonuca bakıldığında da hem sporun hem de sponsorun hedef kitlesinin aynı olduğu ortaya çıkıyor. Böylece markaların hedef kitlesine ulaşmakta sporu, sporun ise taraftara ulaşmak için markanın imkanlarını kullanmasından doğan ortaklıkla ’spor sponsorluğu’ ortaya çıkmış oluyor.
AĞIRLIK FUTBOL VE BASKETBOLDA
Global anlamda üreticilerin kullandığı bu sponsorluk anlaşmaları Türkiye’de de markaların reklam çalışmalarının hedeflerine ulaşmasını sağlıyor. Tüm dünyada olduğu gibi büyük bir izleyici kitlesine sahip olan futbol, firmaların en çok tercih ettikleri spor dalını oluşturuyor. Zaten geçtiğimiz yıl küresel bazda spora ayrılan 35 milyar dolarlık sponsorluk harcamalarının yaklaşık 9 milyar dolarlık kısmının futbolun payına düşmesi de bunun en büyük göstergesi.
Türkiye’de spora verdiği destekle ön plana çıkan markaların başında gelen Mercedes, ilk kez 1996 yılında Futbol Milli Takımları’nın sponsorluğunu üstlendi. 2001 yılında Basketbol Milli Takımı’na da sponsor olan Mercedes, böylece kendi dallarında oldukça başarılı olan Milli Takımlar’ın başarısına ortak oluyor. Diğer bir yandan Ford’un, dünyanın en çok takip edilen futbol organizasyonu olan Şampiyonlar Ligi’nin 2009 yılına kadar resmi sponsoru olması sayesinde Ford Otosan da Türkiye’de bunun nimetlerinden en iyi şekilde faydalanıyor. Maçların başında, devre arasında ve sonrasında yayınlanan reklamlarda ’Şampiyonlar Ligi’ temasını sürekli olarak ön plana çıkaran Ford, bu sayede hem yerel hem de global anlamda marka bilinirliğini üst seviyelere taşımayı başarıyor.
Koreli Hyundai’de futbolun en büyük destekçilerinden. Türk Milli Takımı’nın da yer aldığı ve 7-29 Haziran tarihleri arasında Avusturya ile İsviçre’de yapılacak UEFA Euro 2008 Avrupa Futbol Şampiyonası’nın resmi sponsorluğunu üstlenen Hyundai, ayrıca Dünya Futbol Şampiyonası’nın da en büyük destekçisi. Hyundai’nin bu desteği Türkiye’de Hyundai Assan tarafından da pazarlama çalışmalarında sıkça kullanılıyor. Özellikle önümüzdeki Şampiyona için Hyundai Assan farklı kampanyalar planlıyor. Futbola verdiği desteği, futbolun yaşandığı ve konuşulduğu her yerde ön plana çıkaran Doğuş Otomotiv de, Türkiye’de sporun gelişmesine katkıda bulunan önemli markaların arasında yer alıyor. Doğuş Otomotiv markalarıyla, Türkiye’nin önde gelen spor kulüplerine büyük destekler veriyor.
Futboldan sonra Türkiye’de en çok takip edilen spor olan basketbol da Opel tarafından destekleniyor. Alman üretici, imzaladığı sponsorluk anlaşması ile Türkiye Basketbol Kupası’nın adını ’2008 Opel Türkiye Kupası’ olarak değiştirdi. İşte Türkiye’de ve dünyada spora destek veren otomobil markaları:
Türk Milli Takımı Mercedes’le güçlüMercedes-Benz Türk, farklı spor dallarındaki sponsorluk çalışmalarını 1996 yılında Futbol Milli Takımlarının sponsoru olarak başlattı ve 2001 yılında da Basketbol Milli Takımlarının sponsorluğunu da üstlendi. Her iki Milli Takıma verilen destek kesintisiz sürdüren Mercedes, her iki Milli Takım sponsorluklarının hem kendi markaları ile çok iyi örtüştüğünü, hem de müşterilerinin nezdinde takdir topladıklarını söylüyor. Mercedes yetkilileri ayrıca, spor sponsorluğu müşterilerimiz ile şirketimiz arasındaki duygusal bağı güçlendirdiğini belirtiyor. Takımların arkasında güvenilir bir markanın olması ve bu takımların günden güne yeni başarılara ulaşması, pozitif bir etkileşim yaratarak markaya duyulan bağlılığı artırıyor. Mercedes-Benz Türk, Milli Takım sponsorluklarının yanısıra, "MercedesTrophy" adındaki turnuvayla golf sporuna da destek veriyor. Daimler’in 20 yıldır uluslararası düzeyde gerçekleştirdiği "MercedesTrophy" turnuvasının Türkiye bacağı olan bu turnuvanın finalistleri Almanya’daki MercedesTrophy Dünya Finallerine katılmaya hak kazanıyor.
Türk basketboluna Opel desteği geldiBu sezon gerçekleştirilecek Erkekler Türkiye Kupası organizasyonu ’Opel Türkiye Kupası’, Bayanlar Türkiye Kupası organizasyonu ise ’Opel Bayanlar Türkiye Kupası’ adıyla anılıyor. Opel’in basketbola katkı anlamında attığı ilk adım olan bu işbirliği diğer markalar tarafından da fark edilip, Türk basketboluna heyecan kazandıracak. Günümüz ekonomik koşullarında şirketlere ve bizlere ekonomik, hukuki, etik ve sosyal sorumluluk alanında hem bireysel hem de kurumsal olarak birçok görev düştüğünü belirten General Motor Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik, bu bağlamda Opel olarak Türkiye’de her geçen gün biraz daha popüler olan basketbola ilgiyi arttırmak, gençlerimizi desteklemek ve Türk basketboluna katkıda bulunabiliyor olmaktan son derece mutlu olduklarını söylüyor.
Bisiklekten, tenise bir çok spora destek Japon üretici Nissan, Dünya Dağ Bisikleti Kupası ve Şampiyonasının resmi sponsorluğunu üstleniyor. Adrenalin sponsorlarına destek veren Nissan, Avrupa’nın birçok ülkesinde düzenlenen yarışlara uzun zamandır sponsorluk desteği veriyor. Sokak bisikletçileri arasında düzenlenen yarışa ürettiği bir model olan Qashqai Challange adını veren Nissan, kayak sporuna da desteğini esirgemiyor. Kia, kardeş markası Hyundai’yle birlikte futbolu desteklerken, tenise de büyük önem veriyor. Daha önce dünyaca ünlü birçok tenisçinin sponsorluğunu üstlenen Kia, Avustralya Açık Tenis Turnuvası ve Uluslararası Davis Cup’ın da resmi sponsoru olarak dikkat çekiyor.
36 MİLYAR DOLAR HARCANDI2005 yılında Dünyadaki toplam sponsorluk harcaması 30 Milyar Dolar’a ulaştı. Bu harcamaların 9.5 Milyar Dolarlık bölümü Amerika’da gerçekleşirken, Avrupa’daki sponsorluk harcamaları da 6.5 Milyar dolardan 7.4 Milyar Dolara yükseldi. 2007’de ise dünyada spora ayrılan sponsorluk harcamaları toplamı yaklaşık 36 milyar dolara ulaştı.