NBA dünya ligi mi oluyor?

Güncelleme Tarihi:

NBA dünya ligi mi oluyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 12, 2004 00:00

Aslında adı National Basketball Association (NBA) yani Ulusal Basketbol BirliÄŸi. Amerikalıların kendi basketbol ligi. Ama ÅŸu anda iÅŸ öyle hale geldi ki, gerek oyuncu profili, gerek hitap ettiÄŸi izleyici kitlesiyle, artık ulusal bir lig olmaktan çıktı.NBA’de 10 yıl öncesine kadar yabancı oyuncu sayısı bir elin parmaklarını geçmezken ÅŸimdi 450 oyuncunun 81’i yabancı. Türkiye, Çin, Ä°spanya gibi yerlerde, kendi ülkelerinden NBA’e giden oyuncuları takip eden insanlar, eskiden öylesine seyrettikleri ligde ÅŸimdi takım tutmaya baÅŸladılar. Saat farkına aldırmadan sabaha karşı maç seyredilip, televizyon karşısında tezahürat yapılıyor. Bunların da ötesinde uygun salon bulunabilirse Avrupa’da deplasman maçı yapmak, Meksika’dan bir takımı lige dahil etmek konuÅŸuluyor ÅŸimdi NBA’de...‘Yao Ming’in takımı Houston Rockets’in sezon açılışında yaptığı Detroit Pistons karşılaÅŸması Çin’de sabah saatlerine denk gelmesine raÄŸmen 350 milyon kiÅŸi tarafından izlendi. Bu ne demek biliyor musunuz? NBA eskiden sadece bir endüstriyken ÅŸimdi global bir endüstri oldu demek. Amerika’da Amerikan futbolu, beyzbol, buz hokeyi ve basketbol popülerdir. Bunlardan global olan ise sadece basketbol.’ NTV’nin NBA Stüdyo Programı yorumcularından Kaan Kural, NBA’in bugün geldiÄŸi durumu böyle özetliyor.Åžu anda NBA’de 3 Türk basketbolcu var: Utah Jazz’da oynayan Mehmet Okur, Orlando Magic’te oynayan Hidayet TürkoÄŸlu ve bu yıl Seattle SuperSonics’te oynamaya baÅŸlayan Ä°brahim Kutluay. Son duruma göre sadece Türkiye’den deÄŸil, 35 farklı ülkeden 81 tane oyuncu var NBA’de oynayan. Bunu toplam 450 kiÅŸilik tüm NBA oyuncularına oranladığınızda ortaya NBA’in yaklaşık beÅŸte birinin Amerika dışından oyunculardan oluÅŸtuÄŸu gerçeÄŸi çıkıyor. Nedir peki bunun sebebi? Çok iyi oyuncular olmaları mı?Kurala göre ilk sebep NBA’in oyuncu alınan ülkelerde de popülerleÅŸmesi için yapılan bir pazarlama stratejisi. Ama tek başına bu yeterli olmaz, oyuncunun da iyi olması gerekir.SADECE LÄ°G DEĞİL 30 ORTAKLI BÄ°R ŞİRKETNBA bir lig ama aynı zamanda 30 ortaklı bir ÅŸirket. Ve elbetteki popülerleÅŸtikçe ÅŸirket daha çok para kazanıyor. NBA yorumcularından Murat MurathanoÄŸlu da yabancı oyuncuların alınmasında bu iÅŸin pazarlama yönü olduÄŸu görüşünde: ‘Çin’den Yao Ming, vasat bir takımda oynamasına raÄŸmen aslında Çin gibi büyük nüfusun NBA’e baÄŸlanması için transfer edildi. Elbetteki yabancı oyuncular arasında Alman Dirk Nowitzki, Sırp Peja Stojakoviç gibi çok sayıda önemli oyuncu da var. Ama NBA’in hedefi sonunda bir dünya ligi olmak. Bu yüzden OrtadoÄŸu’ya dahi gözlerini diktiler. Geçen yıl Ä°ran’dan 2.20’lik iki genç oyuncuyu trasfer etmeyi düşündüler. Bütün Japonya, nasıl Phonenix’li oldu zannediyorsunuz. Orada oynayan kendi oyuncuları Yuta Tabuse sayesinde.’MurathanoÄŸlu, NBA’e seçilen oyuncuların sadece performanslarının önemli olmadığını söylüyor. NBA takımlarının özellikle alım gücü yüksek ülkelerden oyuncu almaya çalıştıklarını savunuyor. Ä°talya, Ä°spanya, Yunanistan ve Ä°ngiltere gibi ülkelerden... Ayrıca sadece oyuncu almak deÄŸil oralarda maçlar yapmak da NBA’in ilerisi için benimsediÄŸi projeleri arasında...HÄ°DO’NUN YENGESÄ° BRITNEY SPEARSTüm dünyada popüler olmak istiyorsanız, yaÅŸadığımız iletiÅŸim çağında bunun yolları aÅŸağı yukarı belli aslında. Maç yayınları, NBA programları, oyuncularla ilgili haberler derken her ülke kendi oyuncusunun ne yaptığını görmek isteyince, NBA daha da prim yapıyor. Artık sadece kendi vatandaÅŸlarını deÄŸil onların yer aldığı takımları da takip ediyorlar. Hidayet’in eski takımı Sacramento Kings’in patronu Phil Maloof, pop ÅŸarkıcısı Britney Spears ile aÅŸk yaÅŸayınca, Spears, ‘Hido’nun Yengesi’ diye Türkiye’de haber oluyor örneÄŸin.Ä°ÅŸin bir de Amerikan basını ayağı var ki, orada yapılan yorumlar da dünya basınının ayrı bir ilgi konusu. ÖrneÄŸin Salt Lake Tribune Gazetesi, Mehmet Okur ve Rus Andrei Kirilenko’nun yer aldığı Utah Jazz ile Çinli Yao Ming’in oynadığı Houston Rockets’in maçı için ‘Ruslar ve Türkler belki de yüzyıllardan beri ilk defa bir Çinli düşmanı durdurmak için güçlerini birleÅŸtirdiler’ yorumu yapınca, bu bile adı geçen ülkelerin gazetelerinde haber oluyor.Türkiye’de NBA maçlarını yayınlayan ve NBA programları yapan NTV’nin genel müdürü Cem Aydın’a izleyici ilgisini nasıl gördüğünü sorduk. ‘NTV, AGB reyting ölçümlerinde yer almıyor. Ama izleyici tepki ve görüşlerinden anlıyoruz ki, NBA maçlarına ilgi her yıl biraz daha artıyor.’ Aydın, NBA’in tüm dünyadaki popülerleÅŸme çabalarında kendilerinin de bir katkısı olduÄŸu görüşünde: ‘Meraklısı zaten NBA’i takip ediyordu. NBA bizden önce baÅŸka kanallarda da yayınlandı ama bizde daha çok öne çıktı. Çünkü izlenebilir saatlerde maç tekrarları yayınladık ve NBA’e çok hakim, iÅŸini çok seven bir ekiple özel NBA programları hazırladık. Bu NBA’in de dikkatini çekince üstüne bir de NBA TV projesi çıktı.’HANGÄ° ÃœLKE KAÇ OYUNCUYLA NBA’DE? Almanya 1, Arjantin 3, Belize 1, Brezilya 5, Çek Cumhuriyeti 1, Çin 2, Dominik Cumhuriyeti 1, Fransa 5, Gürcistan 3, Haiti 1, Hırvatistan 5, Hollanda 2, Ä°ngiltere 1, Ä°spanya 2, Japonya 1, Kanada 2, Kongo 2, Letonya 1, Litvanya 2, Meksika 1, Nijerya 1, Orta Afrika Cumhuriyeti 1, Polonya 1, Porto Riko 3, Rusya 3, Senegal 3, Sırbistan KaradaÄŸ 11, Slovenya 5, Sudan 1, Türkiye 3, St. Vincent ve Grenadine Adaları 1, Ukrayna 2, Virjin Adaları 2, Yeni Zelanda 1, Yunanistan 1Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!