Güncelleme Tarihi:
Spor Arena | Koray Durkal
Dünyanın dev kulüpleri Barcelona, Manchester City, Arsenal, Real Madrid ve Liverpool gibi dev kulüpler sanal seyirci, sosyal medya ve saha içi reklam projelerine yönelirken, Türkiye’de de pek çok kulüp bu alana ilgi göstermeye başladı. Bunların başında da İngiliz kökenli Capital Sports Media ile anlaşan Galatasaray, Göztepe ve Sivasspor geliyor.
Kulüplerimiz sosyal medyada İngiliz deneyimini örnek almalı!
Dijital iletişimin gücü ile Türk sporuna farklı bir gelir modeli getirmeyi planladıklarını söyleyen Capital Sports Media’nın CEO’su Mustafa Turgun ile yeni dünya düzeninde kulüplerin yeni gelirleri nasıl elde edeceklerini konuşmak için Zoom’da bir araya geldik.
Mustafa bey, Avrupa’daki kulüplerin sürekli yeni içerikler ürettiğini görüyoruz. Bu süreklilik onlara nasıl dönüyor?
Artık Avrupa'da büyük takımların gelirlerinin yüzde 8-10'unu sosyal medya gelirleri oluşturuyor. Real Madrid'in gelirinin yüzde 12,5'i, Atletico Madrid'in ise yüzde 21'i sosyal medyadan geliyor. Kulüplerin milyonlarca takipçisi ve inanılmaz rakamlarda etkileşimi var ancak bu kanallarını bir 'influencer' gibi kullanamıyorlar. Bu mecralara özel markalarla iş birlikleri anlamında inanılmaz bir gelir kapısı özelliği taşıyor. Sosyal medya hesaplarında sürekli reklam paylaşarak kullanıcıları bunaltmıyorlar. Günde bir-iki paylaşım yapıyorar ve maç günlerine odaklanıyorlar. Tabii bu paylaşımlar zekice, taraftarın hoşuna gidecek şekilde yapılıyor. İşte burada İngiliz deneyimi öne çıkıyor.
Nedir bu İngiliz deneyimi? Ve biz neyi başaramıyoruz?
Dünyadan rakamsal bir örnek vermek gerekirse; dünyanın en büyük oyun şirketlerinden PES futbol oyununun sahibi olan KONAMI şirketi, Arsenal’in tek bir sosyal medya post’u içinde yer almak üzere 2 milyon pound ödeme yaptı. Az evvel de söylediğim gibi buradaki asıl kilit nokta hesapları ‘influencer’ gibi kullanmamak. Abartmadan, yerinde ve tam zamanında. Arsenal, Atletico, Barcelona ve Real Madrid gibi kulüpler bu alanda son derece profesyonelce çalışıyorlar. Bizim yanılgıya düştüğümüz nokta ise sosyal medya hesaplarını resmi internet sayfaları gibi kullanmamız. Resmi açıklamaların, kavgaların ya da polemiklerin yeri sosyal medya hesapları olmamalı.
Türkiye’deki çalışmalarınızdan biraz bahseder misiniz?
Geçtiğimiz yıl Galatasaray Spor Kulübü ile saha içi reklam alanlarının (LED ve 3D Halı) kullanımı ile ilgili anlaştık. 2021’de bu anlaşmanın kapsamını genişleterek Galatasaray Spor Kulübü’nün sosyal medya pazarlama faaliyetlerini de iş kapsamına kattık. Kulübün resmi sponsorlukları haricinde, sosyal medyada yapılacak her türlü ticari markalama içeriklerinde münhasırlık sahibi olduk. Örnek olarak; Galatasaray, Twitter hesabından günaydın mesajı paylaştığında bu mesajın içeriğine bir markanın kahve makinesini de dahil etmesi verilebilir. Capital Sports Media bu sosyal medya pazarlama anlaşmasını Nisan 2021’de Göztepe ve Sivasspor spor kulüpleri ile de imzaladı. Yakın gelecekte Beşiktaş’ın da yer aldığı daha fazla Türkiye Süper Lig ekibi ile anlaşmak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Bahsettiğiniz bu rakamlara bizim kulüplerimiz ne zaman ulaşabilir?
Bu modelin Türkiye’de özellikle gelirleri banka temlikleri altında olan kulüplere önemli bir faydası söz konusu. Klasik gelirleri %60 oranında temlik altında olan kulüplerin, bu yeni nesil gelir modelindeki gelirlerinin sadece %20’si temlik altına alınabiliyor. Bu da kulüpler için cazip bir pazarlama faaliyeti seçeneği haline geliyor. En son KAP raporlarına göre dört büyük spor kulübü pandemi döneminde 9 ayda 841 milyon TL zarar etti. Bu da yeni iş modelleri geliştirmenin önemini ortaya koyuyor. Capital Sports Media’nın beklentisi üç yıl içinde bu tarz yeni gelir modellerinin getirisinin yıllık bazda milyon TL’ler düzeyine ulaşması yönünde.
Peki siz kulüplere neler sunuyorsunuz?
Capital Sports Media bu zorlu dönemde daha da öne çıkan dijital iletişimin gücüyle, kulüplere farklı gelir modelleri ile kazanç elde etme potansiyeli sunuyor. Doğrudan ihtiyaçlara odaklı ve butik çözümler sunan bir medya ajansı olarak, bugünkü büyük sosyal medya potansiyelinin yeteri kadar gelire dönmediğini görüyoruz. Farklı kültürleri bir arada toplayan bu mecralar farklı tüketici ve iletişim çözümleriyle geleceğin en önemli marka iletişim platformları arasında yer alacaktır. Yeni sosyal medya içerik stratejimiz ve yaklaşımımızla bu önemli alana katkı sağlayacağımızı düşünüyoruz.
Kulüpler bu gücün yeterince farkındalar mı sizce?
Süper Lig kulüpleri, taraftarlarla bağlantı kurmak için sosyal medyanın ne denli önemli olduğunun farkındalar. Burada tek tek her kulüple birlikte çalışarak etkileşimi de en verimli biçimde artırmak hedeflerimiz arasında. Bunu yaparken de güçlü bir veri analizi ile ileriki dönemlerde de kulüplerimiz için iç görü oluşturacak bir yöntem izleyeceğiz. Capital Sports Media çatısı altında, milyon TL’leri aşan kazanç potansiyeli ile pazardaki bu harekete ve gelişime öncülük etmeyi amaçlıyoruz. Dijital dünyanın her alanında var olmak ve markalarla bu anlamda doğru bağları kurmak da yine temel amaçlarımız arasında.
Altyapılarıyla öne çıkan Altınordu ve Bucaspor gibi kulüplerle de temaslarınız oldu mu?
Süper Lig ekosistemi dışında kalan bu kulüplerle de özel projelerle ilerlemek, onların yapılarına uygun gelir modelleri yaratmak üzere çalışıyoruz. Türkiye’de bireysel ve amatör sporlara daha fazla yatırım yapılması gerekiyor. Yatırım olmazsa başarılı sporcu grupları yetiştirmek ve oluşturmak zorlaşacaktır.
Espor bu kulüpler için artık birer tehdit mi?
Büyük markaların bu ekosistem içinde yer almalarını sağlamak için futbol ekosisteminin de kendi içinde yenilenmesi gerekiyor. Daha genç yöneticiler, daha genç futbolcularla birlikte, kaos ve polemik ortamlarının da Türk futbol dünyasında en aza indirgenmesi gerekiyor. Bu yenilikler sağlanamadığı taktirde, espor gelirler anlamında konvansiyonel sporlardan daha fazla pasta payı almaya devam edecektir.
Taraftarlarla bağ kurmak bu işin sırrı diyebilir miyiz?
Kesinlikle öyle. Futbol kulüplerinin medya gücü özelindeki işlevleriyle, para kazanma biçimleri de tipik sponsorluk modelinden içerik oluşturma ve dağıtıma daha fazla odaklanır hale geldi. Bugün birçok futbol kulübü, taraftarları hakkında bilgi toplamak için yatırım yapıyor. Sporun gücü ne kadar iyi anlatılırsa, kulüpler de reklam verenlere bir o kadar daha yakın hale geliyor. Barcelona gibi kulüpler, her bir taraftarla bağlantı kurmanın, markalarla iletişim açısından büyük bir ticari avantajı olduğuna inanıyor.