Motorsuz delikanlı olmaz

Güncelleme Tarihi:

Motorsuz delikanlı olmaz
Oluşturulma Tarihi: Kasım 06, 1999 00:00

Haberin Devamı

Süleyman Memnun, Balkanların en hızlı motorcusu olarak 5 ülke milli formasıyla yarışan tek sporcu.

O, Türkiye'nin ve Balkanların en hızlı motorcusu... Krosta uçuyor, pistte hız duvarını deliyor, trafikte kuzu oluyor... Hız ve motor tutkunu Süleyman Memnun, dünyanın 5 ülke milli forması ile yarışan tek sporcusu olma özelliğine sahip. 1988-97 yılları arasında Türkiye, motor sporlarında uluslararası federasyona üye olmadığı için Süleyman Memnun, Kuveyt, Bulgar, Yunan, Yugoslav ve Makedon lisansları ile o ülke adlarına yarıştı. Böylece, hız rekorlarına milli forma koleksiyonunu ekleyen dünyanın nadir sporcuları arasına girdi.

Dün, ‘‘Tito Süleyman’’, bugün ‘‘Muhteşem Süleyman’’ lakapları ile anılan Süleyman Memnun'un motor ve hız dünyası...

Motor ve sürat sevgisini nasıl kazandın?

- Çocukluğumun geçtiği Tito Yugoslavyası'nın Novipazar kentinde tek eğlencemiz televizyonda askeri filmleri izlemekti. Zevkle izlediğim Hava Kuvvetleri programında hayalim pilot almaktı. Uçmayı çok seviyordum. Kasabada kiraladığım bisikletlerle bir yamaca çıkar, bayır aşağı uçardım. Her defasında bisikletlerle birlikte dizlerimi, kollarımı parçalar; akşamları da evde dayak yerdim.

Motorla kaç kilometre yaptın?

- 27 yılda yaklaşık 1 milyon kilometre yol katettim.

Şampiyona ve trafikte kaç kez kaza yaptın?

- Gençlik yıllarımda ciddi kazalar geçirdim. Onların sayısını unuttum. Sporculuk dönemimde ciddi kazam pek olmadı. 93'te Türkiye'de bir yarışta gözümü hastanede açtım, 96'da Tunus'ta ayağımı kırdım. Yine de vücudum tek parça.

Ya bindiğin motorun değeri?

- Yarışta kullandığım motorun değeri 5 milyar lira, sokakta gezindiğim motorun değeri ise 600 milyon lira.

Son yıllarda hiç trafik cezası yedin mi?

- Trafikte hızlı gitmeyi sevmiyor, korkuyorum. 50-60 kilometreyi de aşmıyorum. Hızlı gidersem endişe duyuyorum.

Motorunun arkasına binen kişi neler hissediyor?

- Bir kez eşimi heyecanlandırmak istedim, korktu. Bir daha binmedi. Genellikle motorumun arkasına binen kişiyi rahatsız etmem. Kendisini güvende hisseder.

Sence sürat nasıl bir duygu?

- Yarış sırasında harika bir duygu. Büyük haz duyuyorum. Motokrosta uçarken, pistte tekerlekler yerden kesilirken yaşanan duygu muhteşem.

Hiç sürat yaparken, ölüm korkusunu yaşıyor musun?

- Ölüm korkusunu yaşadığım anlar oldu. Ama ölümden daha beteri de var. Tekerlekli sandalyeyi düşünürüm. Yaşama duygusu, ölüm korkusunu bastırıyorsa, yarışıyorsun. Bastırmıyorsa, yarışamıyorsun. Mutlaka şampiyonluk duygusu, ölüm duygusunu bastırabilmeli. Son zamanlarda ölümü daha çok düşünüyor ve korkuyorum.

Azami süratle bir yere çarparsan kaç kilometre uçarsın?

- Türkiye'deki yarışlarda 190-200 km, Avrupa'daki pistlerde 250-260 kilometre hızla gidiyorum. Bu hızla bir yere çarpıldığında insan en az 5 kilometre uçar.

Türkiye'de senden hızlı motorcu var mı?

- Motokrosta 11 yıldır hiç geçilmedim. Yarışta da kralım. Ama trafikte çok yavaşım.

Motor ticareti ile uğraşıyorsun. Motor alan gençlere öğüt verdiğin oluyor mu?

- Motor sattığım gençlere trafik canavarı olmayın diyorum. Bu motor size yetmediği anda yarışmacı olun diyorum. Trafikte hızlı gidersen bedava yaşarsın. Her gün de şanslı olarak eve dönemezsin, diyorum.

Sence motokros mu zevkli, yoksa pist yarışı mı?

- Motokrosta yerden 10-12 metre havadan 20-25 metre uzağa uçmak ayrı bir zevk. Pistte de hız ve viraj ayrı bir tutkudur.

Yıllarca yarıştığın 34 numaranın özelliği nedir?

- Yarıştığım ilk yarışta numaram yoktu. Organizasyonda görevli bir kız, ruju ile tahtaya 34 numara yazdı. O gün, bugün hep 34 numara ile yarışıyorum.

Trafik canavar

Pist mi tehlikeli, trafik mi?

- Trafik, canavar. Pist, huzur.

Büyük kentlerde sence trafiğin reçetesi nedir?

- Toplum olarak motoru tehlikeli araçlar sınıfından çıkartmalıyız. Motorun sevdirilmesi gerekir. Büyük kentlerde trafik sorununun çözümü motordur. Hem ekonomiktir, hem de insanın verimini artırır.

Trafik polisinden hiç kaçtın mı?

- Motorla ilk tanıştığım yıllarımda ne ehliyetim, ne de ruhsatım vardı. Köşelerde trafik polislerini gözlerdim. Çoğu kez yakalayıp lastiklerin siboplarımı sökerlerdi. Motor beni taşıyacağına ben motoru taşımaya başlayınca, baktım ki olacak gibi değil, cebimde yedek sibop taşıdım, hamallıktan kurtuldum.

Peki motor ve sürat sence nedir?

- Hayattır, yaşamın bir parçasıdır. Atsız yiğit, motorsuz delikanlı olur mu? Yiğidin atı, delikanlının motoru olmalı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!