OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 20, 2002 00:00
Spor ayakkabı sektörü, ‘moda keyfi’ yaşıyor. Modanın öncülüğünde satışları tüm dünyada artan spor ayakkabılar içinde en fazla talep eski klasik modellerde yaşanıyor. Gençlerin büyük bölümü, ultra modern spor modeller yerine, 1970 ve 80'lerin daha basit görünüşlü klasik ve rahat modellerini tercih ediyor. Türkiye'de klasik spor ayakkabı satışlarının 2002 yılında 450 bin çifte ulaşması bekleniyor.Son yıllarda spor giyimin tüm dünyada ön plana çıkması spor ayakkabı satışlarınında patlamasına yol açtı. Modanın öncülüğünde satışları tüm dünyada artan spor ayakkabılar içinde en fazla talep ise eski klasik modellerde yaşanıyor. Tüm dünyada sürekli spor ayakkabı giyen gençlerin büyük bölümü, ultra modern spor modeller yerine, 1970 ve 80'lerin daha basit görünüşlü klasik ve rahat modellerini tercih ediyor. Bugün 5 milyar dolarlık dünya spor ayakkabı pazarının yüzde 25'ten fazlasının klasik model satışlarının oluşturduğu kaydediliyor. Türkiye'de ise yüzde 50'ye varan artışlar yaşanan spor ayakkabı pazarında klasik modellerin oranı da yüzde 25-30'lar seviyesine çıkmış durumda. 2002 yıl sonunda Türkiye'de toplam 1 milyon ile 1.5 milyon çift spor ayakkabının satılması beklenirken bunun 300-450 bin çiftinin klasik modellerden oluşması bekleniyor.PUMA'DA SIÇRAMAGeçmişte sadece spor yaparken tercih edilen spor ayakkabılar bugün modanın öncülüğünde özellikle gençler tarafından büyük talep görüyor. Büyük markalar bu doğrultuda modellerini geçmişin çizgilerine bağlı kalarak tasarlıyor ve klasik modellerin sayısını hızla artırıyor. Son yıllarda spor ayakkabı modasının öncülüğünü gerçekleştiren Puma tüm dünyadaki satışlarını yüzde 100'lere varan oranlarda arttırdı. Puma'nın moda yaratan yeni modellerinin satışları patlayınca dünyanın en büyük spor ayakkabı firmalarıda modellerini bu doğrultuda tasarlamaya başladı.Türkiye'de de dünyadaki gelişimin yansıması pazarda kendini gösteriyor. Spor ayakkabı satışları son yıllarda yüzde 50'nin üzerinde artışlar kaydederken, moda olan klasik modellerin oranı ise toplama oranını artırdı. İki üç yıl önce toplam spor ayakkabı satışlarının içinde payı yüzde 10'unu bile bulmayan klasik modeller, bugün yüzde 25-30'lara çıkmış durumda. Firmalar bu oranların önümüzdeki yıllarda hızla artmasını bekliyor.NİKE KATLADIPuma'nın yurtdışındaki güçlü büyümesinin Türkiye'ye yansıması 2002 yılını buldu. Puma'dan yapılan açıklamada ekonomik belirsizliklere rağmen Puma'nın Türkiye'de en büyük sıçramayı yapan spor markası olduğu kaydedildi. Açıklamada, Puma'nın Türkiye'deki pazar payının 2002 yılında yüzde 12'ye yükseleceği belirtilerek, 2003 yılında da Puma'nın yüzde 25 büyüme öngördüğü ifade edildi. Puma'nın spor ayakkabı satışları içinde şu an tüm dünyada moda olan modellerinin oranı yüzde 65.Nike Satış Müdürü Engin Aksoy, Türkiye'de spor giyim pazarının büyüdüğüne dikkat çekerek, ‘‘Geçtiğimiz yıla göre Nike'ın satışları 2.5 katı artmış durumda’’dedi. Klasik spor modellerin oranının geçtiğimiz yıllarda yüzde 3'ler civarında olduğunu söyleyen Aksoy, bu modellerin oranının şu an yüzde 25'lere yükseldiğini kaydetti. Aksoy, ‘‘Klasik modellere 20 yıldan bu yana İngiltere'de büyük talep vardı. Bu talep geçtiğimiz yıl tüm Avrupa'ya ve Türkiye'ye sıçradı. Bu modellere yaşanan talebin özellikle Türkiye'de devam edeceğini tahmin ediyoruz’’diye konuştu.Adidas, Avrupa ve ABD'de 3 yıl önce başlayan eski okul modasının Türkiye'de yaygınlaşmaya başlamasıyla klasik ürünlere talebin arttığını belirtti. Yapılan açıklamada, klasik ürünlerin satışlarının iki kat arttığı ifade edirken, bu ürünlerin toplam satıştaki payının ise yüzde 15'e ulaştığı kaydedildi. Hollywood Puma giyiyorDünya modası spor giyime kaydığı için Amerikan
film yapım ÅŸirketi 20th Fox Puma'nın yüzde 33'lük hissesini satın alarak Hollywood filmlerinde Puma ürünleri kullanmaya baÅŸladı. Madonna, Meg Ryan, Nicholas Cage, Cameron Diaz, Julia Roberts, Brad Bitt hem günlük hayatlarında hemde Hollywood filmlerinde Puam ürünleri ile boy göstermeye baÅŸladı. Birçok ünlü müzik grubu ve müzisyen de Puma giymeye baÅŸladı.Reebok'ta satışların yüzde 35'i klasikAmerikan Reebok firmasının Türkiye'deki satışları ise ilk 6 ayda yüzde 90'lara varan oranlarda artmış durumda. Bu artıştaki en büyük pay ise klasik modellerin satışlarında yaÅŸanan patlamadan oluÅŸuyor. Reebok'tan yapılan açıklamada, ÅŸu an satışlarının yüzde 35'inin klasik modellerde gerçekleÅŸtiÄŸi belirtilerek, 2002 yılının ilk altı ayında 25 bin çift klasik model spor ayakkabının satıldığı kaydedildi. Bu rakamın sonbaharda yeni modelleriyle büyük ölçüde artacağı belirtilen açıklamada, ‘‘Türkiye'de Reebok'un yıl sonu satış hedefi 140 bin. Bu rakamın 50-60 bininin klasik modellerin oluÅŸturmasanı bekliyoruz’’denildi.Spor ayakkabıya olan talebin bu ÅŸekilde devam edeceÄŸini belirten büyük markalar, artık insanların rahatlığa ve saÄŸlıklı ayakkabıyı tercih ettiÄŸini ifade ediyorlar.ABD'li gençler geçmiÅŸe döndüABD'de yeni öğretim yılının baÅŸlamasına 3 hafta kala öğrencilerin okul alışveriÅŸleri, spor ayakkabısı modasını da ister istemez gündeme getiriyor. Gençlerin büyük bölümü, baÄŸcık yerine fermuarlı yeni model ayakkabıları ‘‘çirkin ve aldatmaca’’ olarak nitelerken, 1970 ve 1980‘lerin Nike Cortez, Converse Weapon, Converse All Stars, Adidas Copenhagen ve Reebok Aztec II gibi modellerini beÄŸeniyor. ABD’de eski model ayakkabılara dönüşte, performans yerine daha çok tarz unsurunun ağır basmasına karşın, en önemli etken fiyat. Yeni model ayakkabılar 100 doların çok üzerinde satılırken, bazıları keten,bazıları deri olan eski modeller, özellikle ailelerin de etkisiyle daha çok tercih ediliyor. Nike, Reebok, Adidas gibi dev spor ÅŸirketleri, tüm dünyadaki 5 milyar dolarlık spor ayakkabı pazarının yüzde 25'ini eski modellerin oluÅŸturmaya baÅŸladığını, bu oranın New York, Miami, Los Angeles gibi Amerikan kentleriyle, Ä°ngiltere ve Japonya gibi ülkelerde yüzde 45'lere kadar çıktığını kabul ediyorlar. Â
button