Oluşturulma Tarihi: Mayıs 14, 2002 15:30
Otomobil sanayii sonunda hem ekonomik hem de performansı yüksek, elektrikli-benzinli melez motorlu arabalar üretmeyi başardı. Gerçi 3 bin dolar daha pahalı olacaklar, ama orta vadede çok avantajlı olan melez motorlu bir aracı da Ford piyasaya sürecek.
Honda’nın prototip olarak ürettiği Dualnote’un (büyük resim) en önemli özelliği kaputun altında gizli. Bu bir hibrit (melez) motor. Başka bir deyişle büyük bir elektrik motoru, aracın iç yakımlı motoruna destek sağlıyor.
Honda Dualnote’u geliştiren mühendisler melez teknolojinin en önemli dezavantajının üstesinden gelmeyi başardı. Kısaca, bu motora, tek eksiği olan yüksek performans özelliğini kazandırmayı başardılar. Aracın yüksek performansına tanık olanlar ona ‘Elektrikli türboşarj’ adını taktılar. Honda, diğer oto üreticilerine büyük ölçüde esin kaynağı oldu. ABD’nin üç büyük oto üreticisi de önemli mesafe katetti. Gelecek yıl melez motorlu kamyonet ve otomobiller otoyollarda boy gösterecekler.
Melez motorlu otomobilleri diğerlerinden üstün kılan özellik, daha hızlı gidebilmeleri değil. Aslında elektrik tüboşarj maksimum hızını artırmıyor, yalnızca 0’dan 100 kilometreye çıkış süresini kısaltıyor. Bu da pek çok sürücü için maksimum hızdan daha makbul bir özellik. Bunun açıklaması da şöyle: Elektrik motorları düşük hızlarda maksimum güce ulaşırlar, fakat yüksek hızlarda bu özelliklerini yitirirler. Bu özelliğe, Dualnote’ta olduğu gibi, dört tekerden çekiş ilave edilirse ivme artar, çünkü güç dört tekerleğe gider. BMW’nin melez araştırma laboratuvarı şefi Hans Glonner, ‘Ekstra tork ile 3.0 litrelik bir motorun, randımanını yitirmeden kendini 6.0 litrelik bir motor gibi hissetmesini sağlıyoruz’ diyor.
100 km’de 5.2 litre
Geçen yılın sonlarında kamuoyuna sunulan Dualnote, kaportasının altında 400 beygir güç barındırıyor. Ancak bunun 300’ü 3.5 litrelik V6 motorundan gelirken, kalan kısım üç adet elektrik motorundan sağlanıyor. Üçünün içinden büyük olanı ĞHonda buna entegre motor yardımcısı adını takmış- ortaya monte edilmiş motorun yakınlarında, daha küçük olan ikisi ise ön tekerleklerde yer alıyor.
Arabanın dış görünüşüne bakıp benzini su gibi içtiği kanısına kapılmayın. Aslında bir litre benzin ile 18-19 kilometre gidebilen otomobil, bugün benzini en randımanlı kullanan araçların başında geliyor (100 Km de 5.2 litre benzin yakıyor).
Dualnote, klasik akülerin yerine büyük boy ultrakapasitör kullanıyor. Ultrakapasitör burada yüksek-performanslı enerji depolayan aygıt anlamında. ‘Ultrakapasitör, aküden daha hızlı şarj ve deşarj olur’ diye konuşan Honda’nın Teknoloji Departmanı başkanı Ben Knight, ‘Ultrakapasitör sürücüye aracının daha duyarlı olduğu duygusu vermesinin yanısıra, daha yüksek bir ivme sağlıyor’ diyor.
Önce elektrikli motorlar
Dualnote durduğu zaman, çok gelişmiş bir bilgisayar kontrol sistemi motoru kapatıyor. Gaz pedalına basıldığı zaman devreye önce elektrik motorları giriyor. Elektrik motorları ve benzinli motor araca hız verirken, geri kalan elektrik motorları ultrakapasitörden aldığı enerji ile dört tekerleğe güç iletiyor. Bir bilgisayar, tekerleklerin çekişine bağlı olarak ne kadar gücün nereye gitmesi gerektiğine karar veriyor. İşin ilginç yanı bütün bunların neredeyse bir anda olup bitmesi.
Ön tekerleklerdeki elektrik motorları ivmeye katkıda bulunsa da bunların temel işlevi hız kesme sırasında ortaya çıkıyor. Bu aşamada, motorlar tersine dönüp ultrakapasitörü yeniden şarj ediyor. Elektrik motorları dönüşlerde bile enerji depoluyor, çünkü içteki, daha hızlı dönen tekerleğin tork gereksinimi dıştaki tekerleğe göre daha az olduğu için tasarruf edilen mekanik enerji elektrik enerjisine dönüştürülüp ultrakapasitörü yeniden şarj ediyor.
Dualnote’un yüksek teknoloji ürünü iç yakımlı motoru da ayrıca performansı yükselten bir unsur. Bu, tümüyle alüminyum V6 motorda, bir bilgisayar, motor hızına bağlı olarak silindirlere giden yakıt miktarını ayarlıyor. Aynı zamanda yakıt tasarrufu sağlamak için eksantrik milinin zamanlamasına sürekli ince ayar çekiyor.
Konsept olarak Dualnote’un tek bir eksiği var; o da üzerindeki fiyat etiketi. Üç adet elektrik motorunun maliyeti, fiyatın gereğinden fazla şişmesine yol açabilir.
Melez Ford geliyor
İlk etapta melez teknolojide hedef, benzini su gibi içen kamyonet ve
spor arabalarla sınırlı tutulacak gibi görünüyor. Bu tip araçları üreten şirketler, aracın gücünden fedakarlık etmeden daha küçük ve yakıttan daha fazla tasarruf sağlayan motorlardan yararlanabilir.
Örneğin Ford 2004 yılı için Escape SUV modelinin melez versiyonunu üretmeyi planlıyor. Elektrik motoru ile 2.0 litrelik dört silindirli 127 beygir gücündeki melez Escape, bugünkü 3.0 litrelik 201 beygir gücündeki V6 versiyonun ivmesini yakalayacak.
Wallace bu konuda son noktayı şöyle koyuyor: ‘Tüketiciler artık yakıt ekonomisi ile performans arasında bir tercih yapmak zorunda kalmayacak. Melez motor, aracın maliyetini yaklaşık 3.000 dolar kadar arttırsa da uzun vadede bu ekstra maliyet kendi kendini amorti edecek.