Maç yarış kuralları

Güncelleme Tarihi:

Maç yarış kuralları
Oluşturulma Tarihi: Şubat 04, 2010 14:23

Haberin Devamı

Maç yarışları (Match Race) bu ek ile değiştirilmiş Yelken Yarış Kuralları uyarınca yapılacaktır.

Yarış ilanı ve yarış talimatı aksini bildirmedikçe maç hakemlik (match umpire) şeklindeyönetilecektir.

 

C1 TERİMLER

     

 ‘Yarışçı’ yarış türüne göre dümenci, takım veya tekneye vaerilen isimdir.

 ‘Flight ‘ bir veya daha fazla match’ın aynı start işleminde start etmesidir.

 

C2 TANIMLAMALAR ve BÖLÜM 2 ve 4 KURALLARI DEĞİŞİKLİKLERİ

 

C2.1  Finiş tanımlaması değiştirilmiştir.

Bir teknenin, normal durumda gövdesinin veya ekibinin veya ekipmanının herhangi bir  parçası, cezalarını tamamladıktan sonra son şamandıradan rota istikametinde finiş hattını geçerse tekne finiş yapmış sayılır” Ancak, kural c7.2(d) uyarınca cezalar bir veya her iki teknenin finişinden sonra iptal edildiğinde, hattı geçtiği zaman her biri finiş yapmış olarak kayıt edilecektir.

 

Haberin Devamı

C2.2Esas Rota tanımlamasına ilave ediniz : ‘ceza alternatifi kullanan bir tekne veya ceza alternatifi kullanmak için manevra yapan bit tekne esas rotada seyretmemektedir.’

 

C2.3 Alan tanımlamasında uzaklık iki tekne boyu olarak değiştirilmiştir.

 

C2.4 Kural 13 değiştirilmiştir.

 

13 TRAMOLA veya KAVANÇA ATARKEN

 

13.1 Bir tekne rüzgara baş verdiğinde, borina rotasında olana kadar diğer teknelerden uzak duracaktır.

 

13.2 Pupa seyrinde olan bir teknenin ana yelken ayağı merkez çizgisini geçtikten sonra yelkeni dolana kadar diğer teknelerden uzak duracaktır.

 

13.3 Kural 13.1 veya 13.2 uygulandığında, kural 10,11 ve 12 uygulanmaz.

Haberin Devamı

 Ancak eğer iki tekne de aynı zamanda kural 13.1 veya 13.2 ye bağlıysa, diğerinin iskele tarafında olan veya arkasında bulunan uzak duracaktır.

 

 

C2.5 Kural 16.2 iptal edilmiştir.

 

C2.6 Kural 18.3 değişitirilmiştir.

 

Eğer iki tekne karşıt kontralarda iseler ve bunlardan biri alanda kontrasını değiştirerek kural 13.1 kapsamına girenken, diğer tekne şamandırayı tutuyorsa, bundan sonra kural 18.2uygulanmaz Eğer, kontra değiştiren tekne tramolasını tamamladığında,

(a)  diğer tekne orsalayarakiçten kapatmalı durumdan kaçamıyorsa, şamandıra yeri hakkına sahip olmuştur, kontra değiştiren tekne uzak duracaktır ve kural 15 uygulanmaz:

 

(b) diğer tekne orsalayarak içten kapatmalı durumdan kaçabiliyorsa, kontra değiştiren tekne şamandırayeri hakkında sahiptir.

 

Haberin Devamı

C2.7 Kural 20 uygulandığında, seslenmeye ilave olarak dümenciden aşağıdakikol işareti istenecektir:

 

(a) Tramola için Yer’ anlamında devamlı ve açıkça rüzgarüatünü işaret etmek; ve

 

(b) ‘Sen Tramola At’ anlamında ve açıkça diğer tekneyi işaret etmek ve rüzgarüstüne kol sallamak .

 

C2.8 Kural 23.1 değiştirilmiştir : ‘Eğer mümkün ise yarışmayan bir tekne yarışan bir tekneye veya umpire teknesine mani olmayacaktır.’

 

C2.9 Yeni kural 23.3 ilave ediniz: ‘ayrı match‘lerde tekneler karşılaştığında her iki teknenin de herhangi bir rota değişikliği, bir kurala uygun olarak veya kendi match’ını kazanmak amacına yönelik, tutarlı olacaktır.’

 

C2.10 Bölüm 4 giriş kısmına ilave ediniz :’uyarı ve hazırlık işaretleri arasında kural 42 de uygulanacaktır’.

 

Haberin Devamı

C2.11 Kural 42.2(d) değiştirilmiştir ‘boyna etme : tekneyi ileri götürmek için tekrarlanan dümen hareketleri ;’.

 

C3 YARIŞ İŞARETLERİ ve İLGİLİ KURAL DEĞİŞİKLİKLERİ

 

C3.1 Start İşaretleri

 

Bir match startı için işaretler şu şekilde olmalıdır. Zamanlama görsel işaretlerden alınacaktır; seda işaretinin olmamasına dikkat edilmeyecektir. Eğer birden fazla match yapılacak ise, birinin start işareti bir sonraki match’ın uyarı işareti olacaktır.

 

 

Dakika  Görsel İşaret                                                    Seda İşareti               Anlamı

 

10         F bayrağı toka                                                       Bir                         Dikkat

Haberin Devamı

                  

6           F bayrağı arya                                                     Yok                                    

 

5           Sayı flandırasıtoka*                                          Bir                         Uyarı işareti                                                                     

 

4          P bayrağı toka                                                      Bir                         Hazırlık İşareti

 

2          Mavi veya sarı bayrak veya herekisi toka           Bir**                     Start öncesi

                                                                                                                      giriş zamanı işareti

 

0          Uyarı ve hazırlık işaretleri arya                           Bir                         Start işareti

 

 

* Yarış talimatı aksini belirtmedikçe bir flight içinde, sayı flandırası 1 match 1.sayı flandırası 2 match . vs… demektir

 

  ** Bu işaret ancak teknelerden birisi veya herikisi kural c4.2’yi ihlal ederse yapılacaktır. Bayrak(lar) umpire bir ceza verene kadar veya bir dakika ( herhangi daha önceyse ) kalacaktır.

 

C3.2 İlgili Kural Değişiklikleri

 

(a) Kural 29.1 değiştirilmiştir.

 

(1)  Start işaretinde bir teknenin gövdesinin, ekibinin veya ekipmanının herhangi bir parçasıstart hattı veya uzantılarından birinin rota tarafında ise, yarış kurulu derhal tekneyi tanımlayan mavi veya sarı bayrağı bir seda işareti ile toka edecektir. Bayrak , ilgili tekne, start hattı veya uzantılarından birinin start öncesi tarafına geçinceye kadarveya start işaretinden sonra iki dakikaya kadar , hangisi daha önce ise, basılı kalacaktır.

 

(2)  Start işaretinde bir teknenin gövdesinin, ekibinin veya ekipmanının hiçbir parçası start hattı veya uzantılarından birinin rota tarafında değil ise ve start etmedenönce ,uzatmalardan birinin üzerinden rotaya doğru giderse, yarış kurulu derhal tekneyi tanımlayan mavi veya sarı bayrak toka edecektir. Bayrak , ilgili tekne, start hattı veya uzantılardan birinin start öncesi tarafına geçinceye kadar veya start işaretinden sonra iki dakikaya kadar, hangisi daha önce ise, basılı kalacaktır.

 

(b)Yarış İşareti AP’de son cümle değiştirilmiştir: ‘O anda yarış tekrar tehir edilmemiş veya abandone edilmemişse,arya edilmesinden 1 dakika sonra dikkat işareti verilecektir.’

 

(c) Yarış İşareti N’de son cümle değiştirilmiştir: ‘O anda yarış tekrar abandone edilmemişveya tehir edilmemişse , arya edilmesinden 1 dakika sonra dikkat işareti verilecektir.’

 

C3.3 Finiş hattı İşaretleri

           

       Yarış işareti Mavi bayrak veya şekil kullanılmayacaktır.

 

C4STARTÖNCE İSTENENLER

 

C4.1 Hazırlık işaretinde her teknetayin edildiği uçta start şamandırasından start hattına 90 derece olan çizginin dışında bulunacaktır. Yarış eşlendirme listesinde sol tarafta bulunan bir tekne iskele tarafına tayin edilmiştir ve yarışırken teknenin kıç tarafında mavi bayrak bulunduracaktır. Diğer tekne sancak tarafın tayinedilmiştir ve yarışırken teknenin sarı bayrak bulunduracaktı.

 

C4.2 Hazırlık işareti  takip eden iki dakika içinde tekne ,ilk olarak , rota tarafından start öncesi tarafınastart hattına geçecektir.

 

C5 UMPIRETARAFINDAN İŞARETLER

 

C5.1 Yeşil ve beyaz bayrak, bir uzun seda işaretiyle : ‘Ceza yok .’

 

C5.2 Tekneyi tanımlayan mavi veya sarı bayrak , bir uzun seda işaretiyle: ‘Belirlenen tekne kural C7 ye uyarak ceza alternatifi kullanacaktır.’

 

C5.3Renkli bir bayrak ile beraber veya hemen sonra kırmızı bayrak , bir uzun seda işaretiyle: ‘Belirlenen tekne kural C7.3(d) ye uyarak ceza alternatifi kullanacaktır.’

 

C5.4 Bir mavi veya sarı bayrak ile siyah bayrak ve uzun bir seda işareti: ‘ Belirlenen tekne diskalifiye edilmiştir, match bitmiştir ve diğer tekne kazanmıştır.’

 

C5.5 Bir kısa seda işareti: ‘Ceza şimdi tamamlanmıştır.

 

C5.6Tekrar eden kısa işaretleri: ‘Tekne artık ceza alternatifi kullanmıyor ve ceza halen geçerli.’

 

C5.7Bir umpire teknesinden gösterilen mavi veya sarı renkli bayrak veya şekil:’Belirtilen teknenin yapılmamış bir cezası var.’

 

C8 UMPIRE TARFINDAN VERİLEN CEZALAR

 

C8.1 Kural Değişiklileri

 

(a)  Umpire tarafından verilen cezalardaki kurallara kural60.2(a) ve 60.3(a) uygulanmaz.

 

(b) Kural 64.1(c) değiştirilmiş buna göre bir teknenin duruşmasız beraat ettirilmesi umpire tarafından yapılabilir ve bu uygulama bu Ekteki kuralların hepsinin önüne geçer.

 

 

C8.2 Umpire bir teknenin kural 31, 42, C4, C7.3(c) veya C7.3(d)’yi ihlal ettiğine karar verirse bu tekne kural C5.2 veya C5.3 uyarınca işaret edilerek cezalandırılacaktır.  Ancak Bölüm 2 kuralını ihlaldencezalandırılan birtekne, aynı olayda kural 31 iihlal ederse, kural 31ihlalinden cezalandırılmayacaktır. Ayrıca yanlış bayrak toka eden veya doğru bayrağıtoka etmeyenbir tekne, sözlü olarak uyarılacaktır ve kendisine, cezalandırılmadan önce bu hatayı düzeltme fırsatı verilecektir.

 

C8.3 Umpire, bir teknenin

(a)  Bir kuralları ihlal edip cezakullanarak bir avantaj sağladığına,

 

(b)   Kasten bir kural ihlal ettiğine ; veya

 

(c)  Sportmenliğine aykırıhareket ettiğine,

 

karar verirse, tekne kural C5.2, C5.3 veya C5.4 uyarınca cezalandırılacaktır.

 

C8.4 Umpire veya protesto kurulu üyeleri, kural C6.1(a) veya C6.2 de belirtilen kurallar haricinde, bir teknenin kural ihlali yaptığına karar verirlerse, kural 60.3 ve kural C6.6 uyarınca işlem yapması için protesto kurulunu bilgilendireceklerdir.

 

C8.5 Bir teknenin start etmesinden sonra Umpire’lar diğer teknenin diskalifiye olduğunu ve match’ın bittiğini işaret edebilirler.

 

C8.6 Match umpireları en az bir umpire ile birlikte bir teknenin hasarla sonuçlanan kural 14 ihlali yaptığına karar verdiklerinde, duruşmasız yarım ceza puanı uygulayabilirler. Yarışçı mümkün olabilenen kısa zamanda bilgilendirilecek ve duruşma talep edebilecektir. Bu durumda protestokurulunca verilecek herhangi bir cezayı uygun gördüklerinde kural C8.4 uyarınca davranacaklardır.

 

C7 CEZA SİSTEMİ

 

C7.1 İptal EdilenKural

 

Kural 44 iptal edilmiştir.

(a)  Ceza alan bir tekne bu cezasını kural C7.3 sınırları içinde gecikmeli olarak kullanabilir ancak cezasını aşağıdaki şekillerde kullanacaktır:

 

(1)  orsa şamandırasına doğru bir rota ayağında ise, kavança atacak ve mümkün olan en kısa zamanda borina seyrine doğru orsalayacaktır

.

(2)  Pupo şamandırasına veya finiş hattına doğru bir rota ayağında ise, mümkün olan en kısa zamanda orsa tramola atacak ve gerçekrüzgar yönünde doksan derecedendaha fazla bir rotaseyrine açacaktır.

 

(b) Kural 2 ye ilave ediniz : ‘Yarışırken bir tekne umpire tarafındancezalandırılmadıkça ceza kullanılmayacaktır.’

 

(c)  Bir teknenin bir rota ayağına bitirmesi için pruvasının , bir öncekişamandıradandönmekteolduğu şamandıraya olan hattın uzantısını geçmesi gerekir.

 

(d) Finiş hattını geçmesinden önce veya sonra cezası iptal edilmedikçe ceza alan bir tekne, cezasını tamamlayıp tamamen hattın rota tarafına geçip finiş yaptı olarak kaydedilmeyecektir.

 

(e)  Eğerbir teknenin bir veya iki yapılmamışcezası varsa ve match’ındaki diğer tekne de ceza alırsa, her ikiteknenin birer cezasıiptal edilecektir, ancak‘kırmızı bayrak’ cezası, bir cezayı iptal edemez veya başka bir ceza tarafından iptal edilemez.

 

(f)   Eğer bir teknenin ikiden fazla yapılmamış cezası varsa, umpire, kuralC5.4 uyarınca diskalifiye edildiğini işaret edecektir.

 

 

C7.3 Ceza Sınırlandırılması

  

(a)  Bir tekne , orsatramolayıiçeren bir ceza kullanıldığında , rüzgar üstünden borina seyrine geçene kadar, balonunun üst yakası bumbanın direk bağlantı hizasından aşağıda olacaktır.

 

(b) Bir cezanın hiçbir parçası , teknenin rota kolunu başlatan . bağlayanveya bitiren bir dönüş şamandırasının alanı içinde yapılamaz.

 

(c)  Bir teknenin eğer bir yapılmamış cezası varsa bu cezayıstarttan sonra ve finiş yapmadanönce herhangi bir zamanda yapabilir. Eğeriki yapılmamış cezasıvarsa o zaman birini, starttanönce olmamak kaydı ile mümkün olan en kısa zamanda yapacaktır.

 

(d) Umpire bir ceza bayrağı ile beraber veya hemen sonra kırmızı bayrak gösterirse, ceza alan tekne ceza dönüşünü mümkün olan en kısa zamanda yapacaktır ancak bu starttan önce olamaz.

 

C7.4 Cezaları Yapmak ve Tamamlamak

 

(a)  Gecikmeli cezası olan bir tekne orsa şamandırasına doğru bir rota ayağına kavança atarsa atarsa veya pupo şamandırasına veya finiş hattına doğru bir rota ayağında rüzgara baş verirse, ceza kullanmaktadır.

 

(b) Ceza dönüşü yapan bir tekne , cezasını doğru yapan yapmazsa veya mümkünolan en kısazamanda tamamlamazsa , artık ceza dönüşünü yapmıyordur. Umpire bunu kuralC5.6 da istendiği şekildeişaret edecektir..

 

(c)  Her match ‘ın umpire teknesi mavi veya sarı bayrak veya şekiller toka edecektir ve her bayrak veya şekil bir yapılmamışcezayıişaret edecektir. Bir tekne ceza kullandığındaveya bir ceza iptal edildiğinde bir bayrakveya şekil arya edilecektir. Umpire ‘ların bayrak veya şekilleri tako veya arya edememesiyapılmamış ceza adetlerini değiştirmeyecektir.

 

Kaynak: ISAF Yelken Yarış Kuralları - TYF Yayınları

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!